SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hispano Aviación HA-1112 – hiszpański Messerschmitt Bf 109
    Hispano Aviación HA-1112 - hiszpański Messerschmitt Bf 109
    Hispano Aviación HA-1112 - hiszpański Messerschmitt Bf 109
    Artykuły

    Hispano Aviación HA-1112 – hiszpański Messerschmitt Bf 109

    Michał BanachBy Michał Banach29 kwietnia 2020Updated:29 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 40. i 50. Hiszpańskie siły powietrzne wprowadziły do eksploatacji kilka typów samolotów będących lokalną licencyjną wersją maszyn zaprojektowanych w Niemczech podczas II wojny światowej. Jedną z nich był myśliwiec Hispano Aviación HA-1112, będący hiszpańską wersją Messerschmitta Bf 109G-2.

    Geneza

    Na początku lat 40. Hiszpania dopiero wracała do normalności po zakończonej wojnie domowej. Siły zbrojne składały się wówczas z mieszaniny sprzętu pozyskanego z różnych źródeł i będącego w różnym, często kiepskim stanie technicznym.Szczególnie siły powietrzne, potrzebne zarówno do obrony kraju jak i działań w nielicznych koloniach posiadanych jeszcze przez Hiszpanię wymagały pilnej uwagi. W związku z tym hiszpańskie władze zainicjowały rozmowy z Niemcami w zakresie pozyskania licencji na produkcję kilku typów samolotów, potrzebnych do odbudowy sił zbrojnych.

    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Tony Hisgett)
    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Tony Hisgett)

    W 1942 roku w ramach przeprowadzonych negocjacji, Hiszpania nawiązała współpracę z fabryką Messerschmitt AG, w ramach której zakupiono licencję na produkcję myśliwców Bf 109G-2. Według założeń, silniki Daimler-Benz DB 605A, śmigła, instrumenty pokładowe i uzbrojenie miały pochodzić jednak z Niemiec. Chociaż kontrakt podpisano i rozpoczęto dostawy pierwszych części, szybko okazało się, że Niemcy nie są w stanie dostarczyć wszystkich potrzebnych podzespołów, ponieważ sami nie nadążali z produkcją na własne potrzeby.

    Nie mogąc kontynuować prac według pierwotnych założeń, Hiszpanie postanowili przerobić pierwszych 25 otrzymanych płatowców i zastąpić brakujące elementy wyposażenia wyprodukowanymi lokalnie. Zadanie to otrzymały zakłady Hispano Aviación, które miały podjąć się produkcji seryjnej samolotów.

    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Alan Wilson)
    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Alan Wilson)

    Hiszpanie otrzymali niecałą połowę potrzebnych rysunków technicznych, ale mimo to przystąpili do prac. Aby je przyśpieszyć, podjęto decyzję o zainstalowaniu w samolotach hiszpańskich silników HS 89-12Z, które przetestowano z powodzeniem na Bf 109E. Początkowo samoloty miały otrzymać oznaczenie Me 109J, ale w 1944 roku zmieniono je na Hispano Aviación HA-1109-J1L.

    Pierwszy ukończony samolot wzbił się w powietrze 2 marca 1945 roku. Do 1949 roku dokończono budowę pozostałych maszyn, ale nigdy nie wprowadzono ich do eksploatacji seryjnej. Ograniczono się jedynie do licznych testów, które miały pomóc w opracowaniu na podstawie dostępnej dokumentacji lokalnej wersji Messerschmitta Bf 109G-2. W toku testów wszystkie samoloty zmodernizowano do wariantu HA-1109-K1L w którym zainstalowano silnik HS 17-12Z i dwa działka kalibru 20 mm.

    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Kogo/Wikimedia Commons)
    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Kogo/Wikimedia Commons)

    Hispano Aviación HA-1112

    W maju 1951 roku opracowano ulepszony wariant myśliwca, który otrzymał oznaczenie HA-1112-K1L. Zainstalowano w nim nowy silnik HS 17-12Z, 1-2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, oraz zaczepy pod skrzydłami dla rakiet kalibru 80 mm. Siły powietrzne zamówiły 200 maszyn w tej wersji, ale ostatecznie wyprodukowano jedynie 65 (w tym 25 maszyn to przebudowane HA-1109-K1L). W toku produkcji opracowano wersję szkolną myśliwca, oznaczoną jako HA-1110-K1L.

    Ze względu na duże podobieństwo do oryginalnych Messerschmittów Bf 109G, w 1957 roku kilka maszyn zostało wypożyczonych i zagrało w niemieckim filmie wojennym Der Stern von Afrika.

    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Alan Wilson)
    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Alan Wilson)

    Niewystarczające osiągi silników HS 17-12Z sprawiły, że w zakładach Hispano Aviación kontynuowano prace nad kolejnymi wersjami myśliwca. Duży wpływ na postępy prac miało pojawienie się na początku lat 50. dużych ilości części lotniczych wyprodukowanych podczas II wojny światowej zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, które nie były już potrzebne.

    Dzięki temu w 1954 roku Hiszpanie opracowali kolejny wariant swojego myśliwca, oznaczony jako Ha-1112-M1L Buchón, w którym zainstalowano silnik Rolls-Royce Merlin 500/45 o mocy 1600 KM. Oblot prototypu tej wersji miał miejsce 29 marca 1954 roku. Wizualnie maszyna była bardzo podobna do wersji HA-1112-K1L. Zbudowano łącznie 172 maszyny w tej wersji.

    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. David Shane)
    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. David Shane)

    Samoloty wykorzystywano oficjalnie do 27 grudnia 1965 roku, mimo iż były już całkowicie przestarzałe. Wycofanie z służby nie oznaczało jednak końca kariery tych maszyn. 27 samolotów zostało w 1969 roku wykorzystanych podczas kręcenia filmu Bitwa o Anglię, gdzie zagrały obok bombowców CASA 2.111 niemieckie samoloty. Ponadto kilka maszyn wykorzystano w innych filmach, m.in. Ślicznotka z Memphis, Czarna Eskadra oraz Dunkierka.

    Do naszych czasów przetrwało kilkanaście maszyn tego typu (część z wykorzystywanych w filmach maszyn jest zmagazynowana). Co ciekawe, większość latających egzemplarzy nosi… niemieckie oznaczenia. Egzemplarze muzealne mają zwykle oryginalne, hiszpańskie oznaczenia.

    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Johnny Comstedt)
    Hispano Aviación HA-1112M1L (fot. Johnny Comstedt)

    Dane taktyczno-techniczne

    Myśliwce HA-1112 miały 8,5 m długości i 9,9 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa w zależności od zastosowanego silnika wynosiła od 3200 kg do 3330 kg. Napęd zapewniał dwunastocylindrowy silnik Hispano-Suiza 12Z-17 o mocy 1600 KM lub Rolls-Royce Merlin 500/45 o takiej samej mocy.

    Prędkość maksymalna wynosiła w zależności od wersji 600-665 km/h a przelotowa 400 km/h. Zasięg wynosił 690-765 km. Uzbrojenie ostatecznie składało się z dwóch działek kalibru 20 mm, a pod skrzydłami znajdowały się zaczepy dla dwóch zasobników na 8 rakiet kalibru 80 mm.

    https://www.youtube.com/watch?v=8ofSBKbYERo

    Hispano Aviación HA-1112M4L (fot. Steve Lynes)
    Hispano Aviación HA-1112M4L (fot. Steve Lynes)
    Hispano Aviación HA-1112K1L (fot. Johnny Comstedt)
    Hispano Aviación HA-1112K1L (fot. Johnny Comstedt)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKatastrofa lotu Aloha Airlines 243 (1988)
    Next Article Lockheed C-141 Starlifter – strategiczny samolot transportowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.