Drogi w Indiach to piekło na ziemi. Tysiące samochodów, ludzi, riksz, rowerów i innych pojazdów oraz zwierząt próbują przebijać się przez dziurawe, zniszczone drogi. W tym gąszczu pojazdów i ludzi przez lata królował jeden samochód – Hindustan Ambassador. Produkowano go od 1958 roku aż do 2014 w prawie niezmienionej formie.

Geneza

W 1956 roku w Wielkiej Brytanii rozpoczęto produkcję małego samochodu osobowego Morris Oxford Series III. W swoim czasie nowoczesny, posiadający komfortowe wnętrze pojazd wzbudził spore zainteresowanie w… Indiach, gdzie zakłady Hindustan Motors Limited składały sprowadzone z Wielkiej Brytanii samochody Morris Oxford Series II (nazywane w Indiach Hindustan Landmaster).

Hindustan Ambassador (fot. reddit.com)

Hindustan Ambassador (fot. reddit.com)

Series III pozostawał w sprzedaży w Wielkiej Brytanii jedynie do 1959 roku, ale jego kariera w Indiach miała trwać znacznie dłużej. Zakłady Hindustan kupiły licencję na jego produkcję krótko po premierze. Pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowych w 1958 roku i bardzo szybko podbiły indyjskie drogi, chociaż pod względem technicznym prezentowały się fatalnie. Samochód otrzymał nazwę Hindustan Ambassador.

Mały wielki samochód

W 1957 roku do Indii trafiły wszystkie potrzebne plany, maszyny i osprzęt potrzebny do produkcji nowego samochodu. Zewnętrznie był on wierną kopią brytyjskiego modelu, ale posiadał nieco zmieniony przód oraz deskę rozdzielczą. Dostępny był tylko z jednym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 55 KM.

Hindustan Ambassador w hali produkcyjnej

Hindustan Ambassador w hali produkcyjnej

Produkowano go do 1962 roku pod oznaczeniem Hindustan Ambassador Mark-I. Następnie do produkcji weszła wersja Mark-II z ponownie zmienionym przodem i nieznacznie przebudowaną deską rozdzielczą. W 1975 roku do sprzedaży trafił model Mark-III, w którym ponownie przerobiono przód i deskę rozdzielczą. Innych większych cały czas nie wprowadzano.

Samochód dzięki swojej prostej konstrukcji i zapewnianej wygodzie szybko zyskał popularność i dosłownie zalał indyjskie drogi. Wykorzystywano go jako taksówki oraz samochody urzędowe dla niższych rangą pracowników rządowych. Przez krótki czas używali go nawet najważniejsi politycy, ale ze względu na niezbyt bezpieczną konstrukcję, szybko z niego zrezygnowali.

Hindustan Ambassador taksówka (fot. Shankar S./Wikimedia Commons)

Hindustan Ambassador taksówka (fot. Shankar S./Wikimedia Commons)

Pierwszą większą rewolucją był model Mark-IV wprowadzony w 1979 roku. Tym razem w ofercie pojawiły się nowe silniki, w tym czterocylindrowy diesel o pojemności 1,7 litra i mocy 37 KM. Cały czas nie wprowadzano jednak zmian w pozostałych podzespołach, z których najgorsze były hamulce, zaprojektowane w latach 50-tych i kompletnie przestarzałe w latach 80-tych.

Idzie nowe

W 1990 roku do sprzedaży trafił kolejny model, tym razem nazwany Hindustan Ambassador Nova. Występował w dwóch wersjach – Deluxe, z silnikiem benzynowym o mocy 55 KM i Diesel z silnikiem diesla o mocy 37 KM. W tym modelu zmianie uległ kształt kierownicy oraz po raz pierwszy polepszono hamulce i elektrykę. Ponadto wprowadzono kilka mniejszych zmian, głównie wizualnych.

W 1992 roku oprócz modelu Nova w ofercie pojawił się model 1800 ISZ, wyposażony w “potężny” silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra i mocy aż 75 KM. Ze względu na zastosowanie nowego, lepszego silnika, model ten zyskał sporą popularność.

Hindustan Ambassador jako taksówki (fot. Piyal Kundu)

Hindustan Ambassador jako taksówki (fot. Piyal Kundu)

W 2003 roku do sprzedaży wszedł model Grand, w którym wprowadzono aż 137 przeróbek. Zmieniono nieznacznie nadwozie, dodano fotele pokryte materiałem, ulepszono hamulce, poprawiono zawieszenie, dodano zamek centralny, fabrycznie montowane radio oraz opcjonalnie szyberdach. Początkowo oferowano go z silnikami 1,8 lub 2-litrowymi, a w 2007 roku dodano silnik 1,5-litrowy.

Rok po premierze modelu Grand do sprzedaży trafił model Avigo, różniący się od poprzednika “nowoczesnym” wyglądem karoserii. Zewnętrznie radykalnie zmieniono przód i światła, pozostawiając jedynie ogólny kształt nadwozia. Wnętrze otrzymało zupełnie nowy wystrój, nowe fotele oraz całkowicie przekonstruowaną deskę rozdzielczą.

Hindustan Ambassador Avigo

Hindustan Ambassador Avigo

Avigo pozostawał w sprzedaży do 2010 roku, natomiast Grand oraz kilka nieznacznie poprawionych wersji do 2014 roku. Ostatnie lata produkcji były już jednak agonią tego kultowego samochodu. Napływ nowoczesnych i znacznie lepszych samochodów np. japońskich od początku lat 90. stopniowo sprawiał, że Ambassador tracił popularność. Dodatkowo zmiany przepisów drogowych i nacisk na zmniejszenie emisji spalin oraz bezpieczeństwo na drogach były dodatkowo gwoździami do trumny.

Ostatecznie 24 maja 2014 roku zakończono produkcję Ambassadora. Łącznie powstało kilka milionów egzemplarzy wszystkich wersji (według dostępnych danych powstało około 5 mln egzemplarzy). Obecnie na Indyjskich drogach można spotkać jeszcze wiele starych Ambassadorów, ale ich liczba systematycznie maleje. Z większości miast wycofano również słynne żółto-czarne Ambssadory wykorzystywane jako taksówki.

Hindustan Ambassador uznawany jest za króla indyjskich dróg i samochód, który zmotoryzował ten kraj.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.