SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hindustan Ambassador – król indyjskich dróg
    Hindustan Ambassador - król indyjskich dróg
    Hindustan Ambassador - król indyjskich dróg
    Artykuły

    Hindustan Ambassador – król indyjskich dróg

    Michał BanachBy Michał Banach24 maja 2020Updated:24 maja 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Drogi w Indiach to piekło na ziemi. Tysiące samochodów, ludzi, riksz, rowerów i innych pojazdów oraz zwierząt próbują przebijać się przez dziurawe, zniszczone drogi. W tym gąszczu pojazdów i ludzi przez lata królował jeden samochód – Hindustan Ambassador. Produkowano go od 1958 roku aż do 2014 w prawie niezmienionej formie.

    Geneza

    W 1956 roku w Wielkiej Brytanii rozpoczęto produkcję małego samochodu osobowego Morris Oxford Series III. W swoim czasie nowoczesny, posiadający komfortowe wnętrze pojazd wzbudził spore zainteresowanie w… Indiach, gdzie zakłady Hindustan Motors Limited składały sprowadzone z Wielkiej Brytanii samochody Morris Oxford Series II (nazywane w Indiach Hindustan Landmaster).

    Hindustan Ambassador (fot. reddit.com)
    Hindustan Ambassador (fot. reddit.com)

    Series III pozostawał w sprzedaży w Wielkiej Brytanii jedynie do 1959 roku, ale jego kariera w Indiach miała trwać znacznie dłużej. Zakłady Hindustan kupiły licencję na jego produkcję krótko po premierze. Pierwsze egzemplarze zjechały z linii montażowych w 1958 roku i bardzo szybko podbiły indyjskie drogi, chociaż pod względem technicznym prezentowały się fatalnie. Samochód otrzymał nazwę Hindustan Ambassador.

    Mały wielki samochód

    W 1957 roku do Indii trafiły wszystkie potrzebne plany, maszyny i osprzęt potrzebny do produkcji nowego samochodu. Zewnętrznie był on wierną kopią brytyjskiego modelu, ale posiadał nieco zmieniony przód oraz deskę rozdzielczą. Dostępny był tylko z jednym, czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1,5 litra i mocy 55 KM.

    Hindustan Ambassador w hali produkcyjnej
    Hindustan Ambassador w hali produkcyjnej

    Produkowano go do 1962 roku pod oznaczeniem Hindustan Ambassador Mark-I. Następnie do produkcji weszła wersja Mark-II z ponownie zmienionym przodem i nieznacznie przebudowaną deską rozdzielczą. W 1975 roku do sprzedaży trafił model Mark-III, w którym ponownie przerobiono przód i deskę rozdzielczą. Innych większych cały czas nie wprowadzano.

    Samochód dzięki swojej prostej konstrukcji i zapewnianej wygodzie szybko zyskał popularność i dosłownie zalał indyjskie drogi. Wykorzystywano go jako taksówki oraz samochody urzędowe dla niższych rangą pracowników rządowych. Przez krótki czas używali go nawet najważniejsi politycy, ale ze względu na niezbyt bezpieczną konstrukcję, szybko z niego zrezygnowali.

    Hindustan Ambassador taksówka (fot. Shankar S./Wikimedia Commons)
    Hindustan Ambassador taksówka (fot. Shankar S./Wikimedia Commons)

    Pierwszą większą rewolucją był model Mark-IV wprowadzony w 1979 roku. Tym razem w ofercie pojawiły się nowe silniki, w tym czterocylindrowy diesel o pojemności 1,7 litra i mocy 37 KM. Cały czas nie wprowadzano jednak zmian w pozostałych podzespołach, z których najgorsze były hamulce, zaprojektowane w latach 50-tych i kompletnie przestarzałe w latach 80-tych.

    Idzie nowe

    W 1990 roku do sprzedaży trafił kolejny model, tym razem nazwany Hindustan Ambassador Nova. Występował w dwóch wersjach – Deluxe, z silnikiem benzynowym o mocy 55 KM i Diesel z silnikiem diesla o mocy 37 KM. W tym modelu zmianie uległ kształt kierownicy oraz po raz pierwszy polepszono hamulce i elektrykę. Ponadto wprowadzono kilka mniejszych zmian, głównie wizualnych.

    W 1992 roku oprócz modelu Nova w ofercie pojawił się model 1800 ISZ, wyposażony w „potężny” silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra i mocy aż 75 KM. Ze względu na zastosowanie nowego, lepszego silnika, model ten zyskał sporą popularność.

    Hindustan Ambassador jako taksówki (fot. Piyal Kundu)
    Hindustan Ambassador jako taksówki (fot. Piyal Kundu)

    W 2003 roku do sprzedaży wszedł model Grand, w którym wprowadzono aż 137 przeróbek. Zmieniono nieznacznie nadwozie, dodano fotele pokryte materiałem, ulepszono hamulce, poprawiono zawieszenie, dodano zamek centralny, fabrycznie montowane radio oraz opcjonalnie szyberdach. Początkowo oferowano go z silnikami 1,8 lub 2-litrowymi, a w 2007 roku dodano silnik 1,5-litrowy.

    Rok po premierze modelu Grand do sprzedaży trafił model Avigo, różniący się od poprzednika „nowoczesnym” wyglądem karoserii. Zewnętrznie radykalnie zmieniono przód i światła, pozostawiając jedynie ogólny kształt nadwozia. Wnętrze otrzymało zupełnie nowy wystrój, nowe fotele oraz całkowicie przekonstruowaną deskę rozdzielczą.

    Hindustan Ambassador Avigo
    Hindustan Ambassador Avigo

    Avigo pozostawał w sprzedaży do 2010 roku, natomiast Grand oraz kilka nieznacznie poprawionych wersji do 2014 roku. Ostatnie lata produkcji były już jednak agonią tego kultowego samochodu. Napływ nowoczesnych i znacznie lepszych samochodów np. japońskich od początku lat 90. stopniowo sprawiał, że Ambassador tracił popularność. Dodatkowo zmiany przepisów drogowych i nacisk na zmniejszenie emisji spalin oraz bezpieczeństwo na drogach były dodatkowo gwoździami do trumny.

    Ostatecznie 24 maja 2014 roku zakończono produkcję Ambassadora. Łącznie powstało kilka milionów egzemplarzy wszystkich wersji (według dostępnych danych powstało około 5 mln egzemplarzy). Obecnie na Indyjskich drogach można spotkać jeszcze wiele starych Ambassadorów, ale ich liczba systematycznie maleje. Z większości miast wycofano również słynne żółto-czarne Ambssadory wykorzystywane jako taksówki.

    Hindustan Ambassador uznawany jest za króla indyjskich dróg i samochód, który zmotoryzował ten kraj.

    Rządowe Hindustan Ambassador (fot. Christian Haugen)
    Rządowe Hindustan Ambassador (fot. Christian Haugen)
    Hindustan Ambassador (fot. Ask27/Wikimedia Commons)
    Hindustan Ambassador (fot. Ask27/Wikimedia Commons)
    Wnętrze Hindustan Ambassador (fot. nieznany)
    Wnętrze Hindustan Ambassador (fot. nieznany)
    Hindustan Ambassador jako taksówka (fot. Greg O'Beirne)
    Hindustan Ambassador jako taksówka (fot. Greg O’Beirne)
    Hindustan Ambassador (fot. Steve Browne & John Verkleir/Wikimedia Commons)
    Hindustan Ambassador (fot. Steve Browne & John Verkleir/Wikimedia Commons)
    Hindustan Ambassador jako taksówka (fot. pexels.com)
    Hindustan Ambassador jako taksówka (fot. pexels.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRekordowy Messerschmitt Me 209
    Next Article Hotel czy apartament? Zaplanuj wygodne wakacje w Trójmieście
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne brytyjskie okręty podwodne typu Explorer

    25 grudnia 20223 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    8 sierpnia 20152

    Największy bombowiec świata – B-36 Peacemaker

    Bombowiec strategiczny B-36 Peacemaker był największym i pierwszym w historii międzykontynentalnym bombowcem świata. Był to…

    Artykuły
    9 września 20200

    Tangalooma Wrecks – cmentarzysko statków na wyspie Moreton

    Wyspa Moreton znajduje się 58 kilometrów od północno-wschodniego wybrzeża Australii i ma powierzchnię 186 km².…

    Artykuły
    9 czerwca 20170

    Airsoft – co, gdzie i jak?

    Wojna. Wojna nigdy się nie zmienia. Ale nie każda wojna jest toczona na poważnie. Jako…

    Artykuły
    4 maja 20220

    Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    Świat online przez zaledwie nieco ponad 20 lat istnienia zdążył wytworzyć coś w rodzaju alternatywnej…

    Artykuły
    6 września 20160

    Operation Sandy – wystrzelenie rakiety V2 z pokładu lotniskowca

    Po zakończeniu II wojny światowej naukowcy z państw zwycięskich szturmem rzucili się do badania zdobytych…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.