W latach 40. i 50. rozwój techniki sprawił, że wielu konstruktorów próbowało projektować coraz to bardziej nietypowe pojazdy, zwłaszcza latające. Jedną z takich oryginalnych maszyn były zaprojektowane w USA platformy latające Hiller VZ-1 Pawnee i ONR model 1031-A-1.

Historia pojazdów sięga lat 40. i związana jest z postacią Charles H. Zimmermana. Stworzył on koncepcję pojazdu latającego w formie platformy z silnikiem z przeciwbieżnymi śmigłami, który miał pozwolić pojedynczej osobie na lot na niewielkiej wysokości. Dopiero w latach 50. postęp technologiczny pozwolił jednak na podjęcie prac nad maszyną.

ONR model 1031-A-1
ONR model 1031-A-1

W 1953 roku za sprawą Office of Naval Research powrócono do pomysłu. Kontrakt na budowę prototypów maszyny trafił do firm Hiller Aircraft i De Lackner Company. Opracowały one dwie maszyny różniące się rozmiarami. Pierwsza z nich – ONR model 1031-A-1 była prostsza pod względem konstrukcji i mniejsza, natomiast druga, Hiller VZ-1 Pawnee była już bardziej praktyczną konstrukcją. Oblot pierwszej z nich miał miejsce w 1955 roku, natomiast większy VZ-1 wzbił się w powietrze w 1956 roku.

ONR model 1031-A-1 miał 2,5 m średnicy i ważył 252 kg. Napęd stanowiły 3 czterocylindrowe silniki Nelson H-59 o mocy 40 KM napędzające dwa przeciwbieżne śmigła. Zapewniały one prędkość maksymalną 26 km/h i pułap lotu około 10 m. Aby sterować maszyną, pilot musiał pochylać się w wybranym kierunku. W przypadku większego Hiller VZ-1 Pawnee sterowanie odbywało się przy użyciu tradycyjnych manetek.

Łącznie zbudowano po 3 prototypy każdej z tych maszyn. Poddano je intensywnym testom, które wykazały, że są stabilne w locie i dosyć łatwe do opanowania. Z drugiej strony z praktycznego punktu widzenia nie było dla nich żadnego zastosowania. Obie maszyny latały na bardzo niskich pułapach i były powolne. Dodatkowo sterowanie maszyną uniemożliwiało wykonywanie jakichkolwiek innych czynności.

Ostatecznie projekt zarzucono, a większość egzemplarzy zezłomowano. Do naszych czasów przetrwały jedynie dwa ONR model 1031-A-1, które trafiły do muzeów. Zbudowano jeszcze jedną wierną kopię.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.