SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » High Bridge of Kentucky – pierwszy most wspornikowy w USA
    High Bridge of Kentucky - pierwszy most wspornikowy w USA
    High Bridge of Kentucky - pierwszy most wspornikowy w USA
    Artykuły

    High Bridge of Kentucky – pierwszy most wspornikowy w USA

    Michał BanachBy Michał Banach19 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Nad rzeką Kentucky River pomiędzy hrabstwami Jessamine i Mercer w stanie Kentucky znajduje się niepozorny most kolejowy nazywany High Bridge of Kentucky. Zbudowano go w 1877 roku jako pierwszy most wspornikowy w USA.

    Po raz pierwszy pomysł zbudowania mostu nad Kentucky River pojawił się w 1851 roku. Zarząd Lexington & Danville Railroad zlecił Johnowi A. Roeblingowi zaprojektowanie mostu kolejowego który stałby się częścią linii kolejowej między Lexington a Danville. Warto wspomnieć, że rok później Roebling zaczął intensywnie promować idę zbudowania mostu łączącego Brooklyn i Manhattan w Nowym Jorku.

    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

    Niestety pomysł nie został zrealizowany, chociaż plany mostu zostały częściowo ukończone. W 1855 roku Lexington & Danville Railroad zbankrutowały. W 1873 roku, już po śmierci Roeblinga do pomysłu wróciły linie Cincinnati Southern Railroad, które zajęły się obsługą tras w tym rejonie. Projekt mostu miał przygotować Charles Shaler Smith. W swoich pracach wykorzystał on projekt kamiennych podstaw autorstwa Roeblinga, ale zmodyfikował je, projektując most wspornikowy (pierwszy tego typu w USA).

    Prace nad mostem, który otrzymał nazwę High Bridge of Kentucky zakończyły się w 1877 roku. Żelazny most miał 343 m długości i trzy przęsła wsparte na dwóch wysokich wspornikach z kamienia. W najwyższym punkcie most wznosił się na aż 84 m nad poziom rzeki płynącej poniżej. Przez wiele lat był to najwyższy most nad rzeką w USA. Początkowo przebiegał przez niego jeden tor. Do zbudowania mostu zużyto 1657 ton żelaza, a koszt prac wyniósł 404 373 dolarów (współcześnie około 10,2 mln dolarów).

    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

    W 1911 roku z racji znacznego zużycia intensywnie wykorzystywanego mostu, został on poddany gruntownemu remontowi. Prace przeprowadził Gustav Lindenthal. W ramach prac konstrukcja mostu została wzmocniona i częściowo wymieniona. Przebudowano wsporniki, oraz dodano drugi tor dla pociągów. Aby nie wstrzymywać ruchu w trakcie prac, na oryginalnym moście zbudowano kratownicę, na ka której położono tymczasowe tory, którymi jeździły pociągi. Usunięto również oryginalne podpory z kamienia, zostawiając jedynie fundamenty. Zastąpiono je nową konstrukcją.

    Most jest cały czas eksploatowany, a obecnie znajduje się liście zabytków. Malownicza okolica mostu skrywa dodatkowo sporo ciekawostek. Niedaleko mostu znajduje się zapora i śluza nr. 7, a w jaskiniach zaledwie kilkaset metrów od mostu znajduje się olbrzymi podziemny magazyn. Nieco na północ od mostu znajduje się natomiast opuszczony Bonne Tunnel. Niewielki tunel zbudowany w latach 20. dla samochodów korzystających z pobliskiego mostu. Obecnie tunel nie jest wykorzystywany i został porzucony.

    High Bridge of Kentucky (fot. Rsfinlayson/Wikimedia Commons)
    High Bridge of Kentucky (fot. Rsfinlayson/Wikimedia Commons)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułInoar Pos Progress opinie – czy zestaw wart jest swojej ceny? – Paulina
    Następny artykuł Drakelow Tunnels – od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 20225 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.