Nad rzeką Kentucky River pomiędzy hrabstwami Jessamine i Mercer w stanie Kentucky znajduje się niepozorny most kolejowy nazywany High Bridge of Kentucky. Zbudowano go w 1877 roku jako pierwszy most wspornikowy w USA.

Po raz pierwszy pomysł zbudowania mostu nad Kentucky River pojawił się w 1851 roku. Zarząd Lexington & Danville Railroad zlecił Johnowi A. Roeblingowi zaprojektowanie mostu kolejowego który stałby się częścią linii kolejowej między Lexington a Danville. Warto wspomnieć, że rok później Roebling zaczął intensywnie promować idę zbudowania mostu łączącego Brooklyn i Manhattan w Nowym Jorku.

High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

Niestety pomysł nie został zrealizowany, chociaż plany mostu zostały częściowo ukończone. W 1855 roku Lexington & Danville Railroad zbankrutowały. W 1873 roku, już po śmierci Roeblinga do pomysłu wróciły linie Cincinnati Southern Railroad, które zajęły się obsługą tras w tym rejonie. Projekt mostu miał przygotować Charles Shaler Smith. W swoich pracach wykorzystał on projekt kamiennych podstaw autorstwa Roeblinga, ale zmodyfikował je, projektując most wspornikowy (pierwszy tego typu w USA).

Prace nad mostem, który otrzymał nazwę High Bridge of Kentucky zakończyły się w 1877 roku. Żelazny most miał 343 m długości i trzy przęsła wsparte na dwóch wysokich wspornikach z kamienia. W najwyższym punkcie most wznosił się na aż 84 m nad poziom rzeki płynącej poniżej. Przez wiele lat był to najwyższy most nad rzeką w USA. Początkowo przebiegał przez niego jeden tor. Do zbudowania mostu zużyto 1657 ton żelaza, a koszt prac wyniósł 404 373 dolarów (współcześnie około 10,2 mln dolarów).

High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

W 1911 roku z racji znacznego zużycia intensywnie wykorzystywanego mostu, został on poddany gruntownemu remontowi. Prace przeprowadził Gustav Lindenthal. W ramach prac konstrukcja mostu została wzmocniona i częściowo wymieniona. Przebudowano wsporniki, oraz dodano drugi tor dla pociągów. Aby nie wstrzymywać ruchu w trakcie prac, na oryginalnym moście zbudowano kratownicę, na ka której położono tymczasowe tory, którymi jeździły pociągi. Usunięto również oryginalne podpory z kamienia, zostawiając jedynie fundamenty. Zastąpiono je nową konstrukcją.

Most jest cały czas eksploatowany, a obecnie znajduje się liście zabytków. Malownicza okolica mostu skrywa dodatkowo sporo ciekawostek. Niedaleko mostu znajduje się zapora i śluza nr. 7, a w jaskiniach zaledwie kilkaset metrów od mostu znajduje się olbrzymi podziemny magazyn. Nieco na północ od mostu znajduje się natomiast opuszczony Bonne Tunnel. Niewielki tunel zbudowany w latach 20. dla samochodów korzystających z pobliskiego mostu. Obecnie tunel nie jest wykorzystywany i został porzucony.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.