SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » High Bridge of Kentucky – pierwszy most wspornikowy w USA
    High Bridge of Kentucky - pierwszy most wspornikowy w USA
    High Bridge of Kentucky - pierwszy most wspornikowy w USA
    Artykuły

    High Bridge of Kentucky – pierwszy most wspornikowy w USA

    Michał BanachBy Michał Banach19 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Nad rzeką Kentucky River pomiędzy hrabstwami Jessamine i Mercer w stanie Kentucky znajduje się niepozorny most kolejowy nazywany High Bridge of Kentucky. Zbudowano go w 1877 roku jako pierwszy most wspornikowy w USA.

    Po raz pierwszy pomysł zbudowania mostu nad Kentucky River pojawił się w 1851 roku. Zarząd Lexington & Danville Railroad zlecił Johnowi A. Roeblingowi zaprojektowanie mostu kolejowego który stałby się częścią linii kolejowej między Lexington a Danville. Warto wspomnieć, że rok później Roebling zaczął intensywnie promować idę zbudowania mostu łączącego Brooklyn i Manhattan w Nowym Jorku.

    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

    Niestety pomysł nie został zrealizowany, chociaż plany mostu zostały częściowo ukończone. W 1855 roku Lexington & Danville Railroad zbankrutowały. W 1873 roku, już po śmierci Roeblinga do pomysłu wróciły linie Cincinnati Southern Railroad, które zajęły się obsługą tras w tym rejonie. Projekt mostu miał przygotować Charles Shaler Smith. W swoich pracach wykorzystał on projekt kamiennych podstaw autorstwa Roeblinga, ale zmodyfikował je, projektując most wspornikowy (pierwszy tego typu w USA).

    Prace nad mostem, który otrzymał nazwę High Bridge of Kentucky zakończyły się w 1877 roku. Żelazny most miał 343 m długości i trzy przęsła wsparte na dwóch wysokich wspornikach z kamienia. W najwyższym punkcie most wznosił się na aż 84 m nad poziom rzeki płynącej poniżej. Przez wiele lat był to najwyższy most nad rzeką w USA. Początkowo przebiegał przez niego jeden tor. Do zbudowania mostu zużyto 1657 ton żelaza, a koszt prac wyniósł 404 373 dolarów (współcześnie około 10,2 mln dolarów).

    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

    W 1911 roku z racji znacznego zużycia intensywnie wykorzystywanego mostu, został on poddany gruntownemu remontowi. Prace przeprowadził Gustav Lindenthal. W ramach prac konstrukcja mostu została wzmocniona i częściowo wymieniona. Przebudowano wsporniki, oraz dodano drugi tor dla pociągów. Aby nie wstrzymywać ruchu w trakcie prac, na oryginalnym moście zbudowano kratownicę, na ka której położono tymczasowe tory, którymi jeździły pociągi. Usunięto również oryginalne podpory z kamienia, zostawiając jedynie fundamenty. Zastąpiono je nową konstrukcją.

    Most jest cały czas eksploatowany, a obecnie znajduje się liście zabytków. Malownicza okolica mostu skrywa dodatkowo sporo ciekawostek. Niedaleko mostu znajduje się zapora i śluza nr. 7, a w jaskiniach zaledwie kilkaset metrów od mostu znajduje się olbrzymi podziemny magazyn. Nieco na północ od mostu znajduje się natomiast opuszczony Bonne Tunnel. Niewielki tunel zbudowany w latach 20. dla samochodów korzystających z pobliskiego mostu. Obecnie tunel nie jest wykorzystywany i został porzucony.

    High Bridge of Kentucky (fot. Rsfinlayson/Wikimedia Commons)
    High Bridge of Kentucky (fot. Rsfinlayson/Wikimedia Commons)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)
    High Bridge of Kentucky (fot. Library of Congress)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleInoar Pos Progress opinie – czy zestaw wart jest swojej ceny? – Paulina
    Next Article Drakelow Tunnels – od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.