SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Herzogin Cecilie – legendarny windjammer
    Herzogin Cecilie - legendarny windjammer
    Herzogin Cecilie - legendarny windjammer
    Artykuły

    Herzogin Cecilie – legendarny windjammer

    Michał BanachBy Michał Banach21 maja 2021Updated:21 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Windjammery, będące jednymi z ostatnich komercyjnych żaglowców w eksploatacji wyróżniały się nie tylko rozmiarami, ale również znakomitymi osiągami. Wiele z nich zakończyło swoje kariery tragicznie, starając się dotrzymać kroku coraz lepszym parowcom i statkom motorowym. Jedną z takich jednostek był bark Herzogin Cecilie.

    Na początku XX wieku rozwój techniki budowania okrętów sprawił, że statki o napędzie parowym zaczęły dominować praktycznie w każdej roli. Mimo to budowano jeszcze żaglowce, które wykorzystywały nowe rozwiązania techniczne oraz przede wszystkim stalowe kadłuby znacząco zwiększające ich wytrzymałość. Pozwoliło to na budowanie olbrzymich żaglowców zdolnych do osiągania dużych prędkości, określanych jako tzw. windjammery.

    Herzogin Cecilie (fot. Allan C. Green/State Library of Victoria)
    Herzogin Cecilie (fot. Allan C. Green/State Library of Victoria)

    Jedną z takich jednostek był Herzogin Cecilie. Zwodowany 22 kwietnia 1902 roku w stoczni Rickmers Schiffbau AG w Bremerhaven czteromasztowy bark o stalowej konstrukcji. Statek wszedł do służby 7 czerwca 1902 roku i pływał pod niemiecką banderą w linii Norddeutscher Lloyd jako statek towarowo-szkolny.

    Jednostka miała 102 m długości (długość całkowita 116 m), wyporność 4500 ton i tonaż 3242 ton. Potężne ożaglowanie liczące 34 żagle miało powierzchnie 4180 m² co przy dobrze wyprofilowanym kadłubie zapewniającym wysoką dzielność morską pozwalało na osiąganie prędkości około 20 węzłów (najwyższa zanotowana prędkość osiągnięta przez Herzogin Cecilie wynosiła 20,75 węzła).

    Pierwsze lata eksploatacji żaglowca przebiegały spokojnie, a sam statek pływał na różnych trasach wyróżniając się bardzo wysoką prędkością. Wybuch I wojny światowej zastał żaglowiec w Chile, gdzie jednostka została internowana. Dopiero w 1920 roku statek powrócił do Niemiec, ale nie wszedł do eksploatacji, ponieważ został przekazany Francji w ramach reparacji wojennych. Nowy właściciel nie był zainteresowany eksploatacją żaglowca, więc wystawił go na sprzedaż.

    Herzogin Cecilie
    Herzogin Cecilie

    W 1921 roku statek został kupiony przez Gustafa Eriksona za zaledwie 4250 funtów (współcześnie około 189 900 funtów). Erikson był właścicielem jednej z ostatnich linii żeglugowych wykorzystującej żaglowce. Skupował on za bezcen wycofane z eksploatacji żaglowce i wykorzystywał je na długich trasach międzykontynentalnych między Ameryką Południową a Europą, lub między Australią a Europą. W rejsach tych żaglowce mogły jeszcze konkurować z parowcami, ponieważ nie musiały zawijać do portów w celu pobrania paliwa.

    Herzogin Cecilie wykorzystywany był przede wszystkim w tzw. „wyścigach zbożowych”. Kilka żaglowców ścigało się między sobą, starając się dostarczyć zboże z Australii do Wielkiej Brytanii w jak najkrótszym czasie. Rejsy trwały zwykle od 83 do 110 dni. Herzogin Cecilie czterokrotnie zwyciężył tę rywalizację w okresie między 1921 a 1949 rokiem – odpowiednio w 1927, 1926, 1931 i 1936 roku.

    Wrak Herzogin Cecilie
    Wrak Herzogin Cecilie

    Podczas rejsów żaglowiec wyróżniał się wyjątkowo udaną konstrukcją. Solidne wykonanie sprawiło, że mimo bardzo intensywnej eksploatacji wychodził cało z nawet najgorszych sztormów. Niestety szczęście opuściło statek w kwietniu 1936 roku. 25 kwietnia Herzogin Cecilie z powodu błędu nawigacyjnego wpadł na skały w pobliżu Ham Stone Rock u wybrzeży Davon w Wielkiej Brytanii. Statek osiadł blisko brzegu co pozwoliło na rozładowanie części ładunku i uwolnienie żaglowca.

    Z powodu uszkodzeń jakich doznał kadłub, statek osadzono na brzegu w zatoce Starhole. Następnie próbowano naprawić jednostkę na miejscu, ale ostatecznie zdecydowano się na jej porzucenie. Ostatecznie 18 stycznia 1939 roku legendarny windjammer przewrócił się podczas sztormu i zatonął w płytkich wodach zatoki.

    Wrak Herzogin Cecilie
    Wrak Herzogin Cecilie

    Herzogin Cecilie był w swoim czasie jednym z najsłynniejszych windjammerów na świecie. Wyjątkowo szybki i solidnie wykonany odnosił sukcesy w rejsach na trasach coraz bardziej zdominowanych przez parowce. Do dzisiaj pozostaje on jednym z najszybszych żaglowców w historii.

    Wrak Herzogin Cecilie
    Wrak Herzogin Cecilie

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNa jakie elementy należy zwrócić uwagę podczas zakupu maszynki do strzyżenia włosów?
    Next Article Amerykańskie działa kolejowe floty 14″/50 caliber railway gun
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.