SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Handley Page Heyford – ostatni brytyjski dwupłatowy bombowiec strategiczny
    Handley Page Heyford - ostatni brytyjski dwupłatowy bombowiec strategiczny
    Handley Page Heyford - ostatni brytyjski dwupłatowy bombowiec strategiczny
    Artykuły

    Handley Page Heyford – ostatni brytyjski dwupłatowy bombowiec strategiczny

    Michał BanachBy Michał Banach28 maja 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W okresie międzywojennym brytyjskie lotnictwo wojskowe nie rozwijało się tak intensywnie jak w innych krajach. Dobrym tego przykładem był wprowadzony do uzbrojenia w 1934 roku ciężki bombowiec Handley Page Heyford. Był to ostatni dwupłatowy bombowiec strategiczny służący w RAF.

    Pod koniec lat 20. brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa przygotowało specyfikację B.19/27, dotyczącą nowego, ciężkiego, nocnego bombowca, który miał zastąpić maszyny typu Vickers Virginia. W odpowiedzi do ministerstwa spłynęły liczne projekty maszyn od różnych firm, ale do dalszych prac wybrano projekt Handley Page HP.38.

    Handley Page Heyford
    Handley Page Heyford

    Prace nad maszyną prowadził główny projektant w zakładach Handley Page, G. R. Volkert. Prototyp po raz pierwszy wzbił się w powietrze 12 czerwca 1930 roku. Maszyna miała oryginalną konstrukcję, ponieważ zastosowano układ dwupłatowy, w którym kadłub podwieszony był pod górny płat oraz stałe podwozie. Pod względem użytych materiałów, konstrukcja maszyny również była nietypowa, ponieważ skrzydła wykonano z metalu, ale pokryto je płótnem. Kadłub w przedniej części kryty był aluminium, a w części ogonowej również płótnem.

    Czteroosobowa załoga składająca się pilota, bombardiera/nawigatora/przedniego strzelca, radiooperatora i górnego strzelca dysponowała otwartymi stanowiskami (za wyjątkiem radiooperatora). Napęd samolotu stanowiły dwunastocylindrowe silniki Rolls-Royce Kestrel w kilku wersjach, w zależności od serii produkcyjnej. Wykorzystywano silniki Kestrel III o mocy 575 KM< Kestrel IV o mocy 640 KM i Kestrel VI o mocy 695 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną około 230 km/h oraz zasięg 1481 km.

    Handley Page Heyford
    Handley Page Heyford

    Maszyna miała 17,7 m długości i 22,9 m rozpiętości skrzydeł, oraz wagę 7680 kg. Uzbrojenie obronne składało się z trzech karabinów maszynowych Lewis kalibru 7,7 mm umieszczonych na stanowiskach na nosie, grzbiecie i w koszu pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił 1134 kg.

    Po serii prób maszyna została przyjęta do służby jako Handley Page Heyford. Łącznie w latach 1934-1936 zbudowano 125 maszyn w czterech wersjach różniących się szczegółami konstrukcji oraz napędem (w tym jeden prototyp). Pierwsza, oznaczona jako Heyford I powstała w 15 egzemplarzach, Heyford IA w 23 egzemplarzach, Heyford II w 16 egzemplarzach i Heyford III w 70 egzemplarzach.

    Handley Page Heyford
    Handley Page Heyford

    Chociaż początkowo Heyford został oceniony pozytywnie, w momencie wejścia do służby w 1934 roku był już całkowicie przestarzały. W związku z tym jego kariera była wyjątkowo krótka, ponieważ już w 1937 roku zaczęto je zastępować znacznie lepszymi maszynami typu Armstrong Whitworth Whitley i Vickers Wellesley. Proces ten zakończył się w lipcu 1939 roku. Tym samym Handley Page Heyford stał się ostatnim dwupłatowym ciężkim bombowcem RAF. Dwie maszyny pozostawiono w eksploatacji w roli holowników szybowców. Ponadto dwie maszyny wykorzystywano do testów radaru oraz systemu tankowania w powietrzu. Wycofano je ostatecznie w 1941 roku, a według niektórych źródeł część egzemplarzy zmagazynowano i przechowywano do 1944 roku. Do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz Handley Page Heyford.

    Handley Page Heyford
    Handley Page Heyford

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmerykański niszczyciel czołgów M36 Jackson
    Next Article Internet mobilny 5G – już niebawem czeka nas rewolucja!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    12 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.