SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Legendarny włoski CANT Z.506 Airone
    • Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan
    • Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber
    • Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      19 sierpnia 2022

      Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      17 sierpnia 2022

      Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      16 sierpnia 2022

      Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      18 sierpnia 2022

      Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych » Strona 4
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Artykuły

    Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2014Updated:12 stycznia 2016Brak komentarzy11 Mins Read

    Skutki bitwy

    Nierozstrzygnięte starcie było pierwszym w historii pojedynkiem okrętów pancernych. Obie strony uznały, że okręty pancerne są przyszłością floty i rozpoczęły prace nad budową kolejnych okrętów pancernych.

    Flota Konfederacka nie mając dostępu do technologii konstrukcji wież działowych, skupiła się na budowie pancerników kazamatowych. Flota Unii natomiast rozpoczęła budowę zarówno pancerników kazamatowych jak i monitorów. Ten ostatni typ okrętów zawdzięcza swoją nazwę okrętowi Ericssona.

    Jednym z ciekawszych monitorów zbudowanych podczas wojny secesyjnej była okręt USS Roanoke. Co ciekawe, powstał on na bazie fregaty typu Merrimack USS Roanoke, która brała udział w bitwie w Zatoce Hampton Roads.

    Grafika przedstawiająca bitwę pod Hampton Roads autorstwa J. Daviesa na podstawie rysunku C. Parsonsa.
    Grafika przedstawiająca bitwę pod Hampton Roads autorstwa J. Daviesa na podstawie rysunku C. Parsonsa.

    Sama bitwa nie wpłynęła znacząco na przebieg Wojny Secesyjnej po za tym, że uświadomiła konfederatom, że przełamanie blokady morskiej Unii jest praktycznie niewykonalne. Chociaż oba biorące udział w bitwie okręty miały olbrzymi wpływ na rozwój amerykańskiej floty, same nie miały zbyt wiele szczęścia. Virginia po bitwie powróciła do swojej bazy i mimo licznych prób sprowokowania walki, pozostała w niej do maja, kiedy jej załoga postanowiła zniszczyć okręt by nie wpadł w ręce Unii.

    USS Monitor również nie miał zbyt wiele szczęścia. Brał udział w kilku starciach latem 1862 roku. W grudniu okręt postanowiono skierować w inny rejon walk. Ze względu na swoją konstrukcję jednostka nie była przystosowana do rejsów morskich, dlatego trzeba ją było holować, co i tak było ryzykowne. Niestety 31 grudnia 1862 okręt zatonął podczas sztormu niedaleko przylądka Hatteras. Zginęło 16 marynarzy.  Wrak odnaleziono dopiero w 1975 roku i częściowo wydobyto na powierzchnię.

    Replika wieży Monitora (fot. by Skoshi8)
    Replika wieży Monitora (fot. by Skoshi8)

    Warto dodać, że w Europie starcie między Virginią a Monitorem przeszło bez echa. Konstruktorzy okrętów wojennych we Francji i Wielkiej Brytanii dobrze wiedzieli wówczas, że przyszłość flot zależy od szybkiego wprowadzenia do eksploatacji pancernych okrętów o napędzie parowym.

    Rozpoczęta w połowie XIX wieku rewolucja sprawiła, że już na początku XX wieku floty wszystkich państw na świecie wyposażone były w nowoczesne okręty wojenne wykonane ze stali, które niczym nie przypominały żelaznych „ironcladów”. Pancerniki budowane podczas I i II wojny światowej były olbrzymimi okrętami, które wydawały się królować na morzach i oceanach. Mimo swojej potęgi przegrały jednak z innymi wynalazkami, z których niektóre (takie jak torpeda) wynaleziono w połowie XIX wieku.

    Era pancerników zakończyła się niespełna 100 lat po ich debiucie. Ostatnim wykorzystywanymi pancernikami był amerykańskie okręty klasy Iowa.

    CSS Virginia po staranowaniu USS Cumberland
    CSS Virginia po staranowaniu USS Cumberland

    Related

    1 2 3 4
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNiesamowite przekroje broni
    Następny artykuł Polski transatlantyk MS Batory
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    15 sierpnia 20228 Mins Read

    HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami

    24 lipca 20223 Mins Read

    Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej

    31 maja 202212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    19 sierpnia 2022

    Legendarny włoski CANT Z.506 Airone

    18 sierpnia 2022

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    17 sierpnia 2022

    Bull Sand Fort – fort broniący estuarium Humber

    16 sierpnia 2022

    Najlepsze zegarki sportowe i smartwatche dla sportowców

    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20190

    Gąsienicowe autobusy z Kanady

    Poruszanie się po lodzie pojazdami kołowymi nie jest zbyt łatwe. Znacznie lepiej radzą sobie pojazdy…

    Artykuły
    13 września 20180

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    Wraz z rozpoczęciem programów Apollo i Skylab, NASA stanęła przed problemem dostarczania coraz większych rakiet…

    Film
    28 kwietnia 20160

    Balance – film

    Film Balance to efekt współpracy firm Brooklyn Aerials i Freefly Systems oraz Brandona Braya i…

    Artykuły
    23 listopada 20180

    Port lotniczy Madera i jego wyjątkowy pas startowy

    Znajdujący się w zachodniej części Madery, Port lotniczy Madera, noszący imię Cristiano Ronaldo przez lata…

    Biznes
    28 lipca 20220

    Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

    Pracodawcy coraz częściej decydują się na skorzystanie z agencji pracy tymczasowej zamiast samodzielnego poszukiwania i…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.