SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych » Strona 4
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Artykuły

    Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2014Updated:12 stycznia 2016Brak komentarzy11 Mins Read

    Skutki bitwy

    Nierozstrzygnięte starcie było pierwszym w historii pojedynkiem okrętów pancernych. Obie strony uznały, że okręty pancerne są przyszłością floty i rozpoczęły prace nad budową kolejnych okrętów pancernych.

    Flota Konfederacka nie mając dostępu do technologii konstrukcji wież działowych, skupiła się na budowie pancerników kazamatowych. Flota Unii natomiast rozpoczęła budowę zarówno pancerników kazamatowych jak i monitorów. Ten ostatni typ okrętów zawdzięcza swoją nazwę okrętowi Ericssona.

    Jednym z ciekawszych monitorów zbudowanych podczas wojny secesyjnej była okręt USS Roanoke. Co ciekawe, powstał on na bazie fregaty typu Merrimack USS Roanoke, która brała udział w bitwie w Zatoce Hampton Roads.

    Grafika przedstawiająca bitwę pod Hampton Roads autorstwa J. Daviesa na podstawie rysunku C. Parsonsa.
    Grafika przedstawiająca bitwę pod Hampton Roads autorstwa J. Daviesa na podstawie rysunku C. Parsonsa.

    Sama bitwa nie wpłynęła znacząco na przebieg Wojny Secesyjnej po za tym, że uświadomiła konfederatom, że przełamanie blokady morskiej Unii jest praktycznie niewykonalne. Chociaż oba biorące udział w bitwie okręty miały olbrzymi wpływ na rozwój amerykańskiej floty, same nie miały zbyt wiele szczęścia. Virginia po bitwie powróciła do swojej bazy i mimo licznych prób sprowokowania walki, pozostała w niej do maja, kiedy jej załoga postanowiła zniszczyć okręt by nie wpadł w ręce Unii.

    USS Monitor również nie miał zbyt wiele szczęścia. Brał udział w kilku starciach latem 1862 roku. W grudniu okręt postanowiono skierować w inny rejon walk. Ze względu na swoją konstrukcję jednostka nie była przystosowana do rejsów morskich, dlatego trzeba ją było holować, co i tak było ryzykowne. Niestety 31 grudnia 1862 okręt zatonął podczas sztormu niedaleko przylądka Hatteras. Zginęło 16 marynarzy.  Wrak odnaleziono dopiero w 1975 roku i częściowo wydobyto na powierzchnię.

    Replika wieży Monitora (fot. by Skoshi8)
    Replika wieży Monitora (fot. by Skoshi8)

    Warto dodać, że w Europie starcie między Virginią a Monitorem przeszło bez echa. Konstruktorzy okrętów wojennych we Francji i Wielkiej Brytanii dobrze wiedzieli wówczas, że przyszłość flot zależy od szybkiego wprowadzenia do eksploatacji pancernych okrętów o napędzie parowym.

    Rozpoczęta w połowie XIX wieku rewolucja sprawiła, że już na początku XX wieku floty wszystkich państw na świecie wyposażone były w nowoczesne okręty wojenne wykonane ze stali, które niczym nie przypominały żelaznych „ironcladów”. Pancerniki budowane podczas I i II wojny światowej były olbrzymimi okrętami, które wydawały się królować na morzach i oceanach. Mimo swojej potęgi przegrały jednak z innymi wynalazkami, z których niektóre (takie jak torpeda) wynaleziono w połowie XIX wieku.

    Era pancerników zakończyła się niespełna 100 lat po ich debiucie. Ostatnim wykorzystywanymi pancernikami był amerykańskie okręty klasy Iowa.

    CSS Virginia po staranowaniu USS Cumberland
    CSS Virginia po staranowaniu USS Cumberland

    Related

    1 2 3 4
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowite przekroje broni
    Next Article Polski transatlantyk MS Batory
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.