SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych » Strona 3
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Artykuły

    Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2014Updated:12 stycznia 2016Brak komentarzy11 Mins Read

    Bitwa w zatoce Hampton Roads

    Oba okręty ukończono na początku 1862 roku i natychmiast wysłano do walki bez żadnych testów i prób. Virginia otrzymała zadanie przebicia się przez blokadę Unii w zatoce Hampton Roads, natomiast Monitor otrzymał zadanie ewentualnego zatopienia Virginii, gdyby ta wyszła z portu.

    Bitwa rozpoczęła się 8 marca 1862 roku, kiedy na wody zatoki wpłynął konfederacki okręt pancerny CSS Virginia.Okręt natychmiast skierował się ku blokującym zatokę okrętom Unii, do których należały – fregata o napędzie śrubowym USS Minnesota i USS Roanoke, oraz fregaty żaglowe USS Congress, USS Cumberland i USS St. Lawrence.

    Grafika przedstawiająca bitwę pod Hampton Roads (fot. by Naval History and Heritage Command)
    Grafika przedstawiająca bitwę pod Hampton Roads (fot. by Naval History and Heritage Command)

    Pierwszą ofiarą pancernika był USS Cumberland. Następnym okrętem na celowniku konfederatów była fregata Congress. W wyniku ciężkich uszkodzeń wybuchł na niej pożar, który zakończył się eksplozją okrętu w nocy. Nie widząc innego wyjścia, reszta jednostek Unii rozpoczęła desperackie próby ataku. Niestety kończyły się one niepowodzeniem, ponieważ gruby pancerze Virginii okazał się za mocny dla kul armatnich i granatów wystrzeliwanych w jej kierunku.

    Dodatkowo, podczas manewrów USS Minnesota wpadła na mieliznę stając się łatwym celem dla Virginii. Południowcy zaczęli ostrzeliwać okręt, ale byli zbyt daleko, a próba podejścia bliżej mogła również skończyć się wpadnięciem na mieliznę. W związku z tym dowódca Virginii, Catesby Jones podjął decyzję o wycofaniu z walki i powrocie następnego dnia podczas przypływu. 

    Następnego dnia rano Konfederaci powrócili na wody zatoki z zamiarem dokończenia armageddonu. Natychmiast skierowali się w kierunku uszkodzonej Minnesoty. Gdy znajdowali się już niedaleko okrętu Unii, ku ich zdziwieniu, wysunął się zza niego nietypowy okręt, ledwie wystający z wody. Był nim USS Monitor, który dotarł na miejsce w nocy z 8 na 9 marca i zajął pozycję za uszkodzoną Minnesotą, tak aby zaatakować wroga z zaskoczenia.

    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Bitwa w zatoce Hampton Roads – obraz z 1886 roku

    Gdy jednostki zbliżyły się do siebie, rozpoczęła się pierwsza w historii bitwa okrętów pancernych. Mimo, iż statki pokryte pancerzem budowano już od jakiegoś czasu, nigdy wcześniej nie starły się one w bezpośredniej bitwie. Od samego początku starcie miało bardzo chaotyczny przebieg. Dowódcy obu okrętów próbowali zająć jak najlepsze pozycje do oddania celnych salw w kierunku wroga i szukali słabych punktów w grubych pancerzach.

    Virginia próbowała nawet staranować Monitora, ale ześlizgnęła się z niskiego kadłuba okrętu Unii. Mimo mniejszego uzbrojenia Monitor skutecznie ostrzeliwał Virginię, trafiając ją 20 razy. Zadane uszkodzenia były jednak bardzo niewielkie i nie wpływały na zdolności bojowe konfederackiego okrętu.

    Bitwa w Zatoce Hampton Roads
    Bitwa w Zatoce Hampton Roads

    Virginia trafiła okręt Unii 22 razy, z czego 2 pociski uderzyły w sterówkę, znajdującą się na dziobie okrętu, 9 razy w wieże, 8 razy w kadłub na linii wody oraz 3 razy w pokład. Także i ten ostrzał nie wyrządził większych szkód. Nieskuteczność armat spowodowana była wykorzystywanymi pociskami. Oba okręty nie dysponowały granatami, a jedynie tzw. hot shotami czyli rozgrzanymi kulami, które idealnie nadawały się do zatapiania drewnianych okrętów, ale był zupełnie nieskuteczne wobec żelaznego pancerza.

    Zdjęcie przedstawiające więżę Monitora po bitwie od przodu. (fot. by Biblioteka Kongresu)
    Zdjęcie przedstawiające więżę Monitora po bitwie od przodu. (fot. by Biblioteka Kongresu)
    Wieża Monitora po bitwie, widać liczne wgniecenia będące wynikiem trafień (fot. Biblioteka Kongresu)
    Wieża Monitora po bitwie, widać liczne wgniecenia będące wynikiem trafień (fot. Biblioteka Kongresu)

    Nie mogąc zniszczyć przeciwnika, dowódcy obu okrętów wycofali się po kilku godzinach wyrównanej walki. Tym samym bitwa w Zatoce Hampton Roads pozostała nierozstrzygnięta, mimo, iż obie strony uznawały się za zwycięskie. Można śmiało powiedzieć, że starcie zakończyło się remisem, na korzyść okrętu Konfederatów, ponieważ zadane przez niego straty były większe.

    Related

    1 2 3 4
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowite przekroje broni
    Next Article Polski transatlantyk MS Batory
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.