SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych » Strona 2
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Artykuły

    Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2014Updated:12 stycznia 2016Brak komentarzy11 Mins Read

    USS Monitor

    Zdając sobie sprawę z prac nad okrętami pancernymi, prowadzonymi przez Konfederatów. Dowództwo Floty Unii podjęło wręcz paniczną decyzję o rozpoczęciu prac nad własnymi jednostkami tego typu. Dysponując większymi zasobami technicznymi i finansowymi niż południowcy, konstruktorzy z północy mogli projektować znacznie lepsze jednostki.

    Równolegle w drugiej połowie 1861 roku prowadzono w Unii prace nad kilkoma okrętami pancernymi. Zaprojektowany przez Johna Ericssona USS Monitor był najdziwniejszym z nich. Jako jedyny wyposażony był w obracaną wieżę, podobną do stosowanych w późniejszych okrętach na całym świecie.

    Bitwa w Zatoce Hampton Roads
    Bitwa w Zatoce Hampton Roads

    Projekt Ericssona spotkał się z najmniejszym zainteresowaniem i aprobatą ze strony dowództwa Floty Unii, ale konstruktor za wszelką cenę starał się przekonać osoby decyzyjne do swojego projektu. Ostatecznie udało mu się i 4 października 1861 roku oficjalnie złożono zamówienie na pływającą baterię Ericssona.

    Stępkę pod okręt położono 25 października. Niestety natychmiast pojawił się problem z pozyskaniem odpowiedniej ilości płyt pancernych. Wszystkie zakłady produkujące tego typu płyty dla wojska był już przeciążone pracami, w związku z czym Ericsson zwrócił się o pomoc do firm cywilnych.

    Dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu Ericssona, prace nad Monitorem zakończyły się wodowaniem 30 stycznia 1862 roku w stoczni Greenpoint Brooklyn w Nowym Jorku. Prace wykończeniowe trwały do 25 lutego.

    Grafika przedstawiająca zatonięcie USS Monitor (fot. Andy Simmons)
    Grafika przedstawiająca zatonięcie USS Monitor (fot. Andy Simmons)

    Okręt w niczym nie przypominał innych okrętów pancernych swoich czasów. Ze względu na bardzo niskie burty, ledwie wystające z wody, okręt przeznaczony był bardziej do służby na wodach śródlądowych lub blisko brzegu. Kadłub miał zaledwie 54,6 metra długości, a wyporność wynosiła 987 ton. Napęd na jedną śrubę zapewniał dwa silnik parowy o mocy około 320 KM. Pozwalał on na osiąganie prędkości 6 węzłów.

    Uzbrojenie okrętu znajdowało się w obracanej wieży projektu Ericssona, umieszczonej w centralnej części kadłuba i składało się z dwóch armat Dahlgren kalibru 280 mm. Pancerz wieży miał 203 mm grubości. Załogę okrętu stanowiło zaledwie 49 marynarzy i oficerów. Koszt budowy wyniósł około 275 000 dolarów (współcześnie około 6,68 mln dolarów).

    Największymi wadami okrętu były bardzo niskie burty, przez co okręt nie mógł samodzielnie pływać po morzu ze względu na ryzyko zalania. Kolejną wadą była źle umieszczona sterówka, znajdująca się na dziobie i narażona na ostrzał. Mimo grubego opancerzenia podczas bitwy w Zatoce Hampton Roads została dosłownie zmieciona z pokładu. Inną wadą była słaba wentylacja wnętrza. Podczas normalnej eksploatacji pod pokładem temperatura sięgała ponad 30 stopni, a w czasie walki ponad 40 stopni. Warunki dla załogi były nieznośne.

    Related

    1 2 3 4
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowite przekroje broni
    Next Article Polski transatlantyk MS Batory
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.