SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Bitwa w zatoce Hampton Roads - obraz z 1886 roku
    Artykuły

    Hampton Roads – pierwsza bitwa okrętów pancernych

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2014Updated:12 stycznia 2016Brak komentarzy11 Mins Read
    W dniach 8-9 marca 1862 roku podczas Wojny Secesyjnej miała miejsce bitwa, która stała się jedną z najważniejszych w historii. W zatoce Hampton Roads w Norfolk starły się dwa niepozorne okręty, zbudowane szybko i wysłane do walki bez testów, szkolenia załóg czy też specjalnego planu ich wykorzystania. Każdy z nich prezentował odmienną wizję konstrukcji i miał swoje plusy i minusy. Oddzielnie były tylko kolejnymi dziwnymi prototypami, jakie powstawały od początku XIX wieku na całym świecie. Razem stanowiły natomiast rewolucję w historii uzbrojenia.

    CSS Virginia

    Konfederacki okręt pancerny CSS Virginia był jednym z pierwszych okrętów tego typu zbudowanych w południowych stanach podczas wojny secesyjnej. Okręt powstał w wyniku przebudowy wypalonego wraku fregaty parowej USS Merrimack.

    Historia okrętu zaczęła się na długo przed wybuchem wojny. W 1854 roku władze USA zamówiły serię parowych fregat o napędzie śrubowym. Jednostki te chociaż nie prezentowały postępu w zakresie opancerzenia, były znacznie szybsze i zwrotniejsze dzięki zastosowanemu napędowi śrubowemu.

    Obraz Clary Ray z 1898 przedstawiający CSS Virginia
    Obraz Clary Ray z 1898 przedstawiający CSS Virginia

    USS Merrimack zwodowano 15 czerwca 1855 roku. Aż do wybuchu wojny secesyjnej jednostka brała udział w licznych rejsach u wybrzeży USA, na Karaibach czy też nawet odwiedzała porty w Europie. Przez cały czas okręt miał jednak problemy z napędem, który nie był wystarczająco dopracowany. W momencie wybuchu wojny secesyjnej 12 kwietnia 1861 roku, Merrimack znajdował się w stoczni US Navy w Norfolk.

    Ze względu na groźbę przejęcia stoczni przez Konfederatów, żołnierze Unii postanowili zniszczyć okręty, których nie można było ewakuować. Jednym z nich był Merrimack. Okręt podpalono 20 kwietnia. Po zajęciu stoczni przez wojska Konfederatów. wypalony do linii wody kadłub pozostawiono w basenie portowym.

    W czerwcu dowództwo nowo powstałej Floty Konfederackiej podjęło decyzję o szybkiej budowie okrętów pancernych o napędzie parowym, które miały przełamać utworzoną przez US Navy blokadę morską. Ze względu na ograniczenia finansowe i brak możliwości budowy równie silnej floty, decyzja o budowie okrętów pancernych, niesprawdzonych, ale prezentujących przynajmniej teoretycznie olbrzymie możliwości bojowe, było jedynym wyjściem.

    USS Merrimack
    USS Merrimack

    Ambitny plan spotkał się jednak z barierą w postaci braku infrastruktury do budowy okrętów pancernych. Wszystkie prace musiały być prowadzone przez małe zakłady, w związku z czym budowa okrętów była czasochłonna. Aby przyśpieszyć prace nad pierwszą jednostką, zdecydowano się na wykorzystanie wypalonego kadłuba Merrimacka.

    Kadłub obcięto, usuwając spalone górne pokłady. Nadbudówkę zbudowano z kilku warstw drewna, pokrytych ponadto pancerzem z płyt żelaznych. Zachowano oryginalne silniki i napęd,, które jak się później okazało były za słabe dla tak ciężkiej jednostki.

    Prace nad okrętem ruszyły 11 lipca 1861 roku, okręt zwodowano 17 lutego 1862 roku, a ostatnie prace wykończeniowe trwały aż do 7 marca. Ze względu na pośpiech przy budowie, projekt i wykonanie okrętu było niezbyt dobre. Jedną z największych wad okrętu było źle zaaranżowane wnętrze, pozbawione skutecznej wentylacji. Załoga mieszkała i walczyła na jednej przestrzeni. Podczas walki temperatura wewnątrz jednostki sięgała nawet 40 stopni Celsjusza.

    Olbrzymie obciążenie w postaci płyt pancernych sprawiło, że pancernik miał znacznie większe zanurzenie niż powinien, a jego napęd i ster były za słabe, aby manewrować jednostką. W późniejszym czasie większość manewrów prowadzonych w warunkach niebojowych wykonywano z wsparciem holowników.

    Bitwa w Zatoce Hampton Roads
    Bitwa w Zatoce Hampton Roads

    Okręt określany jest jako pancernik kazamatowy. Miał 83,8 metra długości a wyporność wynosiła 3200 ton. Uzbrojenie składające się z 2 armat Brooke kalibru 178 mm, 2 armat Brooke kalibru 160 mm, 6 armat Dahlgren kalibru 229 mm i dwóch haubic 12-funtowych, umieszczono w nadbudówce. Jej pancerz miał grubość około 102 mm, plus grubość drewnianego poszycia.

    Napęd stanowił silnik parowy o mocy około 1200 KM, napędzający jedną śrubę. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości maksymalnej 5-6 węzłów. Załogę okrętu stanowiło 320 marynarzy i oficerów. Koszt budowy okrętu wyniósł około 170 000 dolarów (współcześnie około 4,13 mln dolarów).

    Proces budowy CSS Virginia można zobaczyć na tej serii grafik (aby przejść dalej trzeba kliknąć na zdjęcie): Building sequence for the CSS Virginia

    Ironclad – w przypadku okrętów pancernych z połowy XIX wieku w literaturze anglojęzycznej stosuje się określenie „ironclad”. W tłumaczeniu na język polski oznacza ono pancernik. Nie jest to jednak właściwe tłumaczenie, ponieważ pancernik (ang. battleship) odnosić powinno się do późniejszych konstrukcji. Ironclad dotyczy bowiem okrętów o różnych konstrukcjach, które miały burty pokryte pancerzem żelaznym, niezależnie czy były to żaglowce, czy okręty parowe. Ze względu na brak lepszego tłumaczenia stosuje się zamiennie określenie pancernik i okręt pancerny.

    1 2 3 4
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNiesamowite przekroje broni
    Następny artykuł Polski transatlantyk MS Batory
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Bitwa jutlandzka – największa bitwa morska I wojny światowej

    31 maja 202212 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    Konstytucja 3 maja – pierwsza polska konstytucja

    3 maja 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.