SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Great Eastern – parowy lewiatan z XIX wieku » Strona 2
    Great Eastern - parowy lewiatan z XIX wieku
    Great Eastern - parowy lewiatan z XIX wieku
    Artykuły

    Great Eastern – parowy lewiatan z XIX wieku

    Michał BanachBy Michał Banach27 grudnia 2014Updated:31 stycznia 2018Brak komentarzy11 Mins Read

    Great Eastern – opis konstrukcji

    Great Eastern był największym statkiem świata w swoim czasie. Miał 211 metrów długości, 25 m szerokości i zanurzenie od 6,1 do 9,1 metra. Wyporność wynosiła 32 000 ton a tonaż 18 915 BRT. Miano największego statku świata utracił długo po zezłomowaniu. Dopiero zbudowany w 1899 roku RMS Oceanic był dłuższy o 4 metry, a zwodowany w 1901 roku RMS Celtic miał o 2000 BRT większy tonaż. RMS Lusitania zwodowana w 1906 roku miała o 12 000 ton większą wyporność.

    Great Eastern podczas budowy
    Great Eastern podczas budowy

    Cały parowiec wykonano z żelaza. Jednym z nowatorskich rozwiązań było zastosowanie podwójnego kadłuba. Dzięki temu mimo uszkodzenia jednej powłoki, statek mógł płynąć dalej. Wynalazek ten później zapomniany jest dzisiaj standardem.

    Ze względu na swoje rozmiary Great Eastern napędzany był 5 silnikami parowymi o mocy około 8000 KM (niektóre źródła mówią o nawet 11000 KM). W jego maszynowni znajdowało się 10 kotłów. Przenosiły one moc na dwa boczne koła o średnicy 17 metrów i jedną śrubę o średnicy 7 metrów. Dodatkowo statek posiadał pełne ożaglowanie. Brunel wykorzystałby zapewne kilka śrub do napędu swojego monstrum, ale ze względu na niedopracowanie technologii takiej konstrukcji w tym czasie, zrezygnował z tego pomysłu. Parowiec mógł osiągać prędkość 14 węzłów.

    Great Eastern podczas budowy
    Great Eastern podczas budowy

    Jedną z wielu cech charakterystycznych statku było jego 5 kominów. Załogę stanowiło 418 marynarzy. Na pokładzie znajdowało się miejsce dla 4000 pasażerów (sic!). To więcej niż na większości budowanych później liniowcach pasażerskich. Na wyposażeniu statku znajdowało się 20 łodzi ratunkowych. Początkowo planowano dodatkowo zbudować dwa mierzące 30 metrów długości statki parowe, które miały być dodatkowymi łodziami ratunkowymi. Ich koszt był jednak zbyt duży i zrezygnowano z tego pomysłu.

    Great Eastmer podczas budowy
    Great Eastmer podczas budowy

    Wykończenie statku było na najwyższym poziomie. Pod względem luksusu, kabiny na jego pokładzie nie miały sobie równych. Przy jego budowie wykorzystano najlepsze możliwe materiały i wiele nowatorskich rozwiązań – m.in. oświetlenie gazowe na znacznej części statku. Była to z jednej strony jego zaleta, ale również i wada, ponieważ prace przedłużały się i pociągały coraz większe koszty.

    Pierwszy rejs i eksploatacja

    Po zakończeniu prac wykończeniowych Great Eastern miał wyruszyć w swój pierwszy rejs. Planowano go na 30 sierpnia 1859 roku, ale ostatecznie przesunięto go na 6 września. Niestety po pokonaniu kilkuset kilometrów  doszło do wypadku. 9 września gdy statek mijał Hastings w Wielkiej Brytanii doszło do eksplozji w maszynowni. Była ona tak silna, że jeden z kominów został dosłownie wystrzelony w powietrze. Zginęło 5 marynarzy a kilku zostało rannych. Powodem eksplozji było zamknięcie złego zaworu i zwiększenie ciśnienia w instalacji odprowadzającej parę.

    Great Eastern podczas budowy (fot. National Maritime Museum)
    Great Eastern podczas budowy (fot. National Maritime Museum)

    Statek został wyłączony z eksploatacji na kilka miesięcy. Remont był kosztowny i jeszcze bardziej nadszarpnął i tak już złą opinię o jednostce i jej właścicielu.

    Dopiero 17 czerwca 1860 roku Great Eastern był gotowy do kolejnego rejsu. Punktem docelowym była Ameryka Północna. Pierwszy oceaniczny rejs był kolejną porażką ponieważ na pokładzie znalazło się zaledwie 35 pasażerów. Oprócz nich zabrano na pokład kilku pracowników armatora. Parowiec dopłynął do Nowego Jorku po 10 dniach i 19 godzinach.

    Jeden z salonów na pokładzie Great Eastern
    Jeden z salonów na pokładzie Great Eastern

    Ze względu na problemy finansowe olbrzymi statek, hucznie witany w Nowym Jorku otworzono dla zwiedzających, aby chociaż trochę nadrobić straty. Po powrocie do Wielkiej Brytanii Great Eastern wziął udział jeszcze w kilku rejsach atlantyckich. Wszystkie były finansową klapą. Dodatkowo podczas trzeciej podróży w 1861 roku sztorm na Atlantyku na tyle mocno uszkodził statek, że wymagał kolejnego remontu.

    17 sierpnia 1862 roku podczas wchodzenia do portu w Nowym Jorku parowiec uderzył o podwodną skałę (późniejsze badania wykazały, że mogła to być urwana z innego statku kotwica, którą znaleziono niedaleko miejsca w którym Great Eastern został uszkodzony) rozcinając kadłub na długości 25 metrów. Tylko i wyłącznie dzięki zastosowaniu podwójnego kadłuba, parowiec nie zatonął. Niestety pojawił się inny problem. Nigdzie na świecie nie było suchego doku, który pomieściłby 211 metrowego potwora w celu naprawy uszkodzeń.

    Na szczęście pomysłowi amerykanie zaproponowali zbudowanie kesonu, który przykryłby uszkodzenie. Trwająca wówczas wojna secesyjna sprawiła, że prace przedłużały się z braku żelaznych płyt do budowy konstrukcji.

    Great Eastern podczas budowy
    Great Eastern podczas budowy

    Warto w tym miejscu nawiązać do Titanica, który zatonął kilkadziesiąt lat później. Uderzenie w górę lodową doprowadziło do powstania długiej na około 12 metrów wyrwy w kadłubie, o połowę mniejszej niż ta w kadłubie Great Eastern. Dlaczego więc XIX wieczny parowiec nie zatonął? Tylko i wyłącznie dzięki podwójnemu kadłubowi, którego nie miał Titanic.

    Kolejny rok również nie był udany. Kilka rejsów do Ameryki nie przyniosło odpowiednich dochodów, a statek nigdy nie brał na pokład kompletu pasażerów. Powodem takiego stanu rzeczy była rywalizacja cenowa między liniami Cunard i Inman, które oferowały znacznie tańsze bilety niż Great Ship.

    Great Eastern podczas budowy
    Great Eastern podczas budowy

    Słabe wyniki finansowe statku zmusiły armatora do jego sprzedaży w 1864 roku. Pierwsza aukcja nie wyłoniła nowego właściciela. Dopiero druga aukcja w której statek wystawiono za znacznie mniejszą cenę wyłoniła nowego właściciela. Statek sprzedano za sumę zaledwie 25 000 funtów – jedną czwartą wartości jednostki w tym czasie.

    Nowy właściciel i nowe zadanie – podmorskie kable

    Nowymi właścicielami Great Eastern zostali Daniel Gooch, Thomas Bressey i John Pender. Założyli oni firmę Great Eastern Steamship Company. Olbrzymi parowiec miał zostać przerobiony do zupełnie nowej roli – układania transatlantyckiego kabla telegrafu. Telegraf stawał się coraz popularniejszym narzędziem komunikacji w tych czasach, pozwalającym również na komunikację międzykontynentalną. Jego największą wadą był jednak brak bezpośredniego połączenia między Ameryką a Europą oraz pozostałymi kontynentami.

    Nowa rola wymagała sporych przeróbek. We wnętrzu statku należało zbudować przedziały transportowe dla długiego na ponad 4000 km kabla (sic!). Usunięto jeden z kominów a na pokładzie zamontowano wyposażenie potrzebne do układania kabli.

    Wyposażenie do układania kabli na Great Eastern
    Wyposażenie do układania kabli na Great Eastern

    Prace zakończono w 1865 roku, a statek natychmiast wysłano w morze z zadaniem ułożenia kabla między Wielką Brytanią a USA. Było to niesamowicie trudne zadanie, ponieważ kabel należało położyć za jednym razem. W razie przerwania albo uszkodzenia, całą operację trzeba było powtarzać. I tak się stało. 31 lipca 1865 roku kabel został uszkodzony i spadł do oceanu. Statek musiał wrócić do Wielkiej Brytanii i powtórzyć całą operację, ale na szczęście drugie podejście okazało się sukcesem. Pierwsza transmisja  wykorzystująca nowe połączenie została nadana 27 lipca 1866

    Wyposażenie do układania kabli na Great Eastern (fot. National Maritime Museum)
    Wyposażenie do układania kabli na Great Eastern (fot. National Maritime Museum)

    Operacja była wielkim sukcesem, a dla Great Eastern zaczął się czas ciężkiej pracy. Jeszcze w 1866 roku załoga podjęła próbę odnalezienia urwanego kabla i jego naprawy. Mimo trudności operacja powiodła się. Dzięki temu doprowadzono drugą linię telegrafu do Ameryki.

    W kolejnych latach statek położył jeszcze 5 kabli łącznej długości 48 000 km i dodatkowo przeprowadził cztery naprawy. Niestety lata leciały, a starzejący się parowiec zaczął ustępować nowszym jednostkom. W związku z tym Great Eastern zaczął być ciężarem dla właścicieli.

    Great Eastern jako atrakcja turystyczna prawdopodobnie w 1886-1887 roku. (fot. National Library of Ireland)
    Great Eastern jako atrakcja turystyczna prawdopodobnie w 1886-1887 roku. (fot. National Library of Ireland)

    Smutny koniec

    W latach 70. statek podejmował się różnych zadań. Podobno brał udział w pracach nad suchym dokiem, wystarczająco dużym aby go pomieścić. Dok budowano z myślą o późniejszych jednostkach. Znaczną część tej dekady Great Eastern spędził jednak na kotwicy.

    W latach 80. statek zaczęto wykorzystywać w celach rozrywkowych. Urządzono na nim sale balowe i salony. Później wykorzystano go jako pływającą reklamę. Nie było to najmilsze zadanie dla niegdyś najwspanialszego statku na świecie i cały czas największego na świecie.

    Great Eastern już na plaży czekający na rozbiórkę w 1889 roku
    Great Eastern już na plaży czekający na rozbiórkę w 1889 roku

    Ostatecznie, pod koniec lat 80. XIX wieku zdecydowano się zezłomować kolosa. W 1889 roku statek trafił do Rock Ferry nad rzeką Mersey w Wielkiej Brytanii, gdzie rozpoczął się proces jego złomowania.

    Olbrzymi parowiec nie chciał się jednak łatwo poddać. Jego solidna konstrukcja, która wytrzymała wiele wypadków, eksplozję i olbrzymią wyrwę w kadłubie była nie lada problemem dla stoczniowców. Przez 18 miesięcy rozbierali oni statek na części.

    Great Eastern już jako kablowiec
    Great Eastern już jako kablowiec

    Legenda głosi, że podczas rozbierania jednostki znaleziono szkielet w jego podwójnym kadłubie (niektóre źródła mówią nawet o dwóch). Nie ma jednak potwierdzenia tej historii. O ile jest to możliwe, ponieważ podobne wypadki zdarzały się na innych statkach, w tym przypadku jest to mało prawdopodobne, ponieważ nawet jeśli jakiś nieszczęśnik zostałby uwięziony, to mógłby się wydostać dzięki kilku śluzom prowadzącym do wnętrza podwójnego kadłuba.

    Statek wyprzedzający swoją epokę

    O Great Eastern można powiedzieć, że był symbolem epoki żelaza i przemysłu i że wyprzedzał swoje czasy. Dwukrotnie większy od innych statków swojej epoki był prawdziwym potworem. Być może to było powodem jego problemów. O ile jeszcze sam Brunel wiedział jak wykorzystać tak wielki statek, tak po jego śmierci zabrakło ludzi z odpowiednią wizją.

    Great Eastern już jako kablowiec
    Great Eastern już jako kablowiec

    Co ciekawe parowiec nigdy nie pływał na trasach Europejsko-Indyjskich pod które był projektowany. Jedynie jako kablowiec ułożył kabel telegraficzny do Indii.

    Po Great Eastern pozostał dzisiaj jedynie fragment masztu w Liverpoolu, służący jako maszt do flagi tamtejszego klubu piłkarskiego. Szkoda, że nie udało się zachować statku jako muzeum, ale w tamtych latach mało kto o tym myślał.

    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułDOL czyli lądowanie na autostradzie
    Następny artykuł Nowa odsłona SmartAge.pl na nowy rok!
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.