SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Great Britain – niespełniona nadzieja Isambarda Brunela
    Great Britain - niespełniona nadzieja Isambarda Brunela
    Great Britain - niespełniona nadzieja Isambarda Brunela
    Artykuły

    Great Britain – niespełniona nadzieja Isambarda Brunela

    Michał BanachBy Michał Banach25 stycznia 2020Updated:25 stycznia 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Wielki sukces wizerunkowy, jakim był pierwszy transatlantycki rejs parowca Great Western sprawił, że już pod koniec 1838 roku Isambard Brunel rozpoczął prace nad jeszcze większym i jeszcze lepszym parowcem. Chociaż nie odniósł takiego sukcesu jak jego poprzednik, mimo wielu przeciwności losu przetrwał aż do naszych czasów.

    Długa droga do ideału

    Gdy w kwietniu 1838 roku zbudowany przez Brunela Great Western w rekordowym czasie dopłynął z Bristolu do Nowego Jorku, konstruktor postanowił zbudować jeszcze lepszy parowiec. Przekonał swoich wspólników z Great Western Steamship Company do rozpoczęcia prac nad prawie 100-metrowym parowcem, który dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas budowy wcześniejszej jednostki byłby jeszcze szybszy.

    SS Great Western
    SS Great Western

    Brunel wyszedł z słusznego założenia, że kluczem do sukcesu jest zbudowanie znacznie dłuższego statku z smukłym kadłubem, który mógłby zabrać na pokład znacznie więcej pasażerów. Zwiększyłoby to dochody firmy i otworzyło nowe możliwości rozwoju.

    Great Britain początkowo miał być bocznokołowym parowcem z drewnianym kadłubem, luksusowo wykończonym i wyposażonym w potężne silniki, zapewniające prędkość ponad 10 węzłów. Stępkę pod statek położono w lipcu 1839 roku w stoczni William Patterson w Bristolu.

    Już na etapie wstępnych prac projektowych Brunel zrezygnował jednak z drewnianego kadłuba na rzecz konstrukcji z żelaza. Impulsem do tak drastycznej zmiany (żelazo nie było wówczas jeszcze zbyt popularnym materiałem do budowy statków) była wizyta w Bristolu posiadającego żelazny kadłub 65-metrowego statku Rainbow zbudowanego przez Johna Lairda. Brunel po obejrzeniu jednostki postanowił popłynąć na jej pokładzie aż do Antwerpii aby ocenić jej możliwości.

    SS Great Britain
    SS Great Britain

    Zachwycony możliwościami jakie dawał znacznie wytrzymalszy kadłub z żelaza, konstruktor wyrzucił wszystkie plany i zaprojektował nowy statek z nowym kadłubem. Zmiana pociągnęła za sobą również powiększenie jednostki i tym samym wzrost masy. Waga wzrosła z 2400 ton do 3400 ton, a długość kadłuba do 98 m.

    Na początku 1840 roku, kiedy prace nad parowcem posuwały się systematycznie do przodu, Brunel zainteresował się kolejną nowinką techniczną, jaką była śruba napędowa. Wynajął zbudowany przez F. P. Smith’s Propeller Steamship Company parowiec SS Archimedes wyposażony w ten nowatorski rodzaj napędu i rozpoczął jego intensywne testy.

    Testy wykazały, że nowy napęd niesie bardzo wiele korzyści – jest lżejszy, statek ma bardziej smukły kadłub, dzięki czemu stawia mniejszy opór oraz jest mniej wrażliwy na zły stan morza (koła łopatkowe znajdujące się bo bokach kadłuba podczas sztormu nie zapewniały równej prędkości co doprowadzało do nieprzewidywalnych zmian kursu). Brunel ponownie zwrócił się do swoich wspólników i nakłonił ich do sfinansowania przebudowy prawie ukończonego kadłuba Great Britain i wyposażenia go w śrubę napędową. Pomysł zyskał aprobatę i w grudniu 1840 roku zatwierdzono nowe plany.

    SS Great Britain współcześnie (fot. mattbuck/Wikimedia Commons)
    SS Great Britain współcześnie (fot. mattbuck/Wikimedia Commons)

    Zmiana napędu doprowadziła do kolejnych opóźnień, ponieważ statek musiał być całkowicie przekonstruowany. Ostatecznie parowiec był gotowy do wodowania w lipcu 1843 roku. Niestety zanim Great Britain został zwodowany, okazało się, że śluzy i kanał łączący stocznię z morzem są za wąskie i zbyt płytkie, aby parowiec mógł przez nie przepłynąć. Brunel zdawał sobie sprawę z tych ograniczeń i prosił władze o przebudowanie infrastruktury, ale prace się opóźniły.

    Oficjalnie Great Britain został zwodowany 19 lipca 1843 roku, ale dopiero w 1844 roku opuścił port aby dotrzeć do stoczni w której miał zostać ostatecznie wyposażony. Prace nad statkiem ukończono dopiero w połowie 1845 roku. Opóźnienia i zmiany konstrukcyjne sprawiły, że koszt budowy wzrósł do 117 000 funtów z planowanych początkowo 70 000. W związku z tym Great Western Steamship Company zaczęła mieć problemy z płynnością finansową, ponieważ dochody z eksploatacji Great Western nie były wystarczające.

    SS Great Britain współcześnie (fot. nieznany)
    SS Great Britain współcześnie (fot. nieznany)

    Największy, najpiękniejszy, najlepszy i pechowy

    W momencie zwodowania Great Britain był największym statkiem na świecie i pierwszym, w którym zastosowano zarówno żelazny kadłub jak i napęd śrubowy. Miał 98 m długości i wyporność 3675 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 500 KM zasilające jedną śrubę. Parowiec otrzymał ponadto pomocnicze ożaglowanie, które mogło być wykorzystywane w razie problemów z napędem parowym. Załoga statku liczyła 130 oficerów i marynarzy, a kajuty mieściły 360 pasażerów, którzy mogli korzystać z luksusowo urządzonych salonów i restauracji.

    W swój pierwszy rejs parowiec wypłynął 26 lipca 1845 roku. Na podróż z Liverpoolu do Nowego Jorku zdecydowało się… 45 pasażerów. Rejs trwał 14 dni i 21 godzin, czyli dłużej niż w przypadku Great Western. Podróż powrotna również trwała dłużej niż powinna.

    SS Great Britain współcześnie (fot. Tom Bastin)
    SS Great Britain współcześnie (fot. Tom Bastin)

    W związku z niezadowalającymi osiągami, Brunel postanowił zmodyfikować zamontowaną na parowcu śrubę. Niestety zmiana ta pociągnęła za sobą kolejne problemy, ponieważ zastosowane śruby ulegały uszkodzeniu i często traciły łopaty. Ostatecznie Brunel powrócił do oryginalnej śruby. W 1846 roku podczas jednego z rejsów do Nowego Jorku parowiec w wyniku błędów nawigacyjnych wszedł na mieliznę w Dundrum Bay. Dopiero w sierpniu 1847 roku statek uwolniono, ale koszt całego przedsięwzięcia wyniósł aż 34 000 funtów. Był to gwóźdź do trumny Great Western Steamship Company.

    Firma została zmuszona do sprzedaży swoich statków. Uszkodzony i wymagający remontu Great Britain trafił w ręce Gibbs, Bright & Co.. Nowy właściciel zapłacił za parowiec 25 000 funtów. Podczas remontu podjęto decyzję o wzmocnieniu kadłuba i przebudowie całego wnętrza, dzięki czemu liczba pasażerów wzrosła do 630. Również silniki parowe i maszty zostały przebudowane.

    SS Great Britain
    SS Great Britain

    Po zakończeniu prac w 1852 roku Great Britain wyruszył w swój pierwszy rejs, w nowej roli i na nowej trasie. Z 630 emigrantami, parowiec popłynął do Melbourne w Australii. Rejs okazał się bardzo dochodowy i przez kolejnych 30 lat statek obsługiwał połączenie między Wielką Brytanią a Australią przewożąc tysiące emigrantów.

    Długa droga do domu

    W 1882 roku wysłużony Great Britain przeszedł kolejną przebudową. Usunięto z niego silniki parowe oraz pomieszczenia dla pasażerów, przebudowując niegdyś luksusowy parowiec w zwykły żaglowiec przystosowany do przewozu węgla. W nowej roli wykorzystywano go do 1886 roku. 8 lutego 1886 roku podczas rejsu wybuchł na pokładzie pożar. Uszkodzenia były na tyle duże, że statek musiał zawinąć do Port Stanley na Falklandach.

    SS Great Britain w drodze z Falklandów do Wielkiej Brytanii w 1970 roku
    SS Great Britain w drodze z Falklandów do Wielkiej Brytanii w 1970 roku

    Właściciel żaglowca uznał, że nie ma sensu go naprawiać i sprzedał statek władzom portu, które przerobiły go na hulk. Jako ciekawostkę można dodać, że podczas I wojny światowej statek zaopatrywał brytyjskie okręty, które zatopiły niemiecki krążownik SMS Scharnhorst. Pozbawiony masztów, wypełniony węglem kadłub dawnego parowca wykorzystywano do 1937 roku. Zdewastowany i nienadający się do dalszej eksploatacji hulk porzucono w rejonie Sparrow Cove, gdzie przeleżał aż do lat 70.

    Wiosną 1970 roku „odkryła go na nowo” ekspedycja, która po oględzinach kadłuba postanowiła zabrać go z powrotem do Wielkiej Brytanii w celu rekonstrukcji. Kosztowna operacja rozpoczęła się 25 marca. Kadłub został zabezpieczony i osadzony na specjalnych pontonach, które następnie przeholowano do Port Stanley. 24 kwietnia ekspedycja wyruszyła w drogę powrotną do Bristolu, zatrzymując się na kilka dni w Montevideo.

    SS Great Britain w drodze z Falklandów do Wielkiej Brytanii w 1970 roku
    SS Great Britain w drodze z Falklandów do Wielkiej Brytanii w 1970 roku

    Po 125 latach od swojego pierwszego rejsu, Great Britain wrócił 22 czerwca 1970 roku do Bristolu. 5 lipca kadłub opuszczono na wodę i przeholowano rzeką Avon prosto do Bristolu. Po kilku tygodniach spędzonych w porcie, zardzewiały kadłub wprowadzono do suchego doku w Great Western Dockyard, gdzie rozpoczęto odbudowę parowca.

    Po zakończeniu prac i przywróceniu dawnego wyglądu, Great Britain udostępniono turystom, którzy na własne oczy chcieli zobaczyć jedyny statek zaprojektowany przez Isambarda Brunela (zbudowany kilka lat po Great Britain olbrzymi parowiec Great Eastern został zezłomowany), który przetrwał do naszych czasów. W 1998 roku rozpoczęto przebudowę doku, w którym statek się znajdował, ponieważ zauważono, że wilgoć panująca w jego dolnych częściach doprowadza do korozji kadłuba. Dok zabudowano szklanym dachem i wyposażono w klimatyzację, która utrzymuje stałą wilgotność i temperaturę.

    SS Great Britain w drodze z Falklandów do Wielkiej Brytanii w 1970 roku
    SS Great Britain w drodze z Falklandów do Wielkiej Brytanii w 1970 roku
    SS Great Britain na rzece Avon przepływa pod mostem Clifton Suspension Bridge, zaprojektowanym również przez Isambarda Brunela
    SS Great Britain na rzece Avon przepływa pod mostem Clifton Suspension Bridge, zaprojektowanym również przez Isambarda Brunela
    SS Great Britain na rzece Avon przepływa pod mostem Clifton Suspension Bridge, zaprojektowanym również przez Isambarda Brunela
    SS Great Britain na rzece Avon przepływa pod mostem Clifton Suspension Bridge, zaprojektowanym również przez Isambarda Brunela
    SS Great Britain współcześnie (fot. Brunel's SS Great Britain)
    SS Great Britain współcześnie (fot. Brunel’s SS Great Britain)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZegarki Casio – wyjątkowe zegarki dla wyjątkowych ludzi
    Następny artykuł Wosk na mokro, czyli jak woskować samochód szybciej i wygodniej
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk

    11 maja 20226 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.