SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Grand Slam – najcięższa bomba II wojny światowej
    Grand Slam - najcięższa bomba II wojny światowej
    Grand Slam - najcięższa bomba II wojny światowej
    Artykuły

    Grand Slam – najcięższa bomba II wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach12 stycznia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Podczas II wojny światowej, w Wielkiej Brytanii opracowano dwie superciężkie bomby przystosowane do niszczenia silnie umocnionych celów. Pierwszą z nich był Tallboy, ale to jego następca, Grand Slam stał się najcięższą i największą bombą wykorzystywaną podczas II wojny światowej.

    Geneza

    Pomysłodawcą stworzenia ciężkich bomb lotniczych był utalentowany brytyjski inżynier i naukowiec, Barnes Wallis. W początkowym okresie II wojny światowej stworzył on koncepcję wykorzystania potężnych bomb do punktowego niszczenia celów, zamiast przeprowadzania nie zawsze skutecznych nalotów dywanowych, generujących dodatkowo znaczne straty wśród ludności cywilnej. Bomby te miały również wywoływać efekt trzęsienia ziemi, dzięki któremu możliwe było naruszanie konstrukcji budynków nawet bez bezpośredniego trafienia.

    Avro Lancaster
    Avro Lancaster

    Początkowo pomysł Wallisa nie zyskał popularności, głównie z powodu braku wiedzy na temat skuteczności tego typu bomb. Mimo to, w 1942 roku RAF wrócił do pomysłu. Wallis zaprojektował wówczas ważącą 5400 kg (ładunek wybuchowy ważył 2400 kg) bombę o nazwie Tallboy. Wprowadzono ją do eksploatacji w czerwcu 1944 roku i do końca wojny zbudowano 854 egzemplarze. Do ich przenoszenia wykorzystywano specjalnie zmodyfikowane bombowce Avro Lancaster, które odciążano z całego niepotrzebnego wyposażenia, opancerzenia i części uzbrojenia. Aby zmieścić tak dużą bombę, samolotu miały zdemontowane drzwi komory bombowej.

    Już po kilku pierwszych próbach, Tallboy okazał się wyjątkowo skuteczną bronią, czego dobrym przykładem było zatopienie niemieckiego pancernika Tirpitz. Podczas nalotu, dwie bomby Tallboy trafiły bezpośrednio w okręt, a jedna w jego pobliżu (łącznie użyto 29 bomb), doprowadzając do zatonięcia jednego z najpotężniejszych niemieckich pancerników. Wadą bomb tego typu była jednak mała zdolność przebijania grubych wzmocnionych stropów bunkrów.

    Przegląd brytyjskich bomb według wagi (w funtach)
    Przegląd brytyjskich bomb według wagi (w funtach)

    Grand Slam

    Sukces osiągnięty przez bomby Tallboy, oraz zapotrzebowanie na jeszcze skuteczniejsze bomby zainspirowały Wallisa do zaprojektowania ulepszonej i znacznie potężniejszej bomby. Prace ruszyły już w 1943 roku, ale dopiero wiosną 1945 roku pierwsze bomby nowego typu weszły do eksploatacji. Pod względem technicznym, nowe bomby o nazwie Grand Slam były powiększonymi Tallboyami.

    Grand Slam miał 8,08 m długości i 1,17 m średnicy, przy masie 10 000 kg (ładunek wybuchowy Torpex D1 ważył aż 4144 kg). Bomba wyposażona była w długi na 4 m ogon, zakończony statecznikami, które nadawały jej ruch wirowy, a sam korpus bomby był dodatkowo wzmocniony, aby umożliwić przebijanie grubszych umocnień. Zgodnie z założeniami, nowe bomby zrzucano z wysokości około 3 km, dzięki czemu osiągały prędkość dochodzącą do 1150 km/h.

    Bomby Grand Slam
    Bomby Grand Slam

    Wyprodukowano łącznie 99 bomb tego typu, ale wykorzystano tylko 42 z nich. Chociaż zaprojektowano je do niszczenia umocnień, na początku 1945 roku brakowało tego typu celów, w związku z czym Grand Slamy zaczęto używać do niszczenia wiaduktów i mostów. Łącznie przeprowadzono 9 nalotów z ich użyciem. Ataki prowadziły zawsze maszyny należące do 617 Eskadry RAF, specjalizującej się w prowadzeniu nietypowych ataków bombowych.

    • 14 marca 1945 r. – Bielefield – jedna bomba Grand Slam została zrzucona na wiadukt Schildesche – wiadukt został zniszczony przez efekt trzęsienia ziemi,
    • 15 marca 1945 r. – Arnsberg – dwie bomby Grand Slam i 14 Tallboy – atak na wiadukt kolejowy – nieskuteczny,
    • 19 marca 1945 r. – Arnsberg – sześć bomb Grand Slam i 13 Tallboy – atak na wiadukt kolejowy – skuteczny,
    • 21 marca 1945 r. – Arbergen – dwie bomby Grand Slam i 18 Tallboy – atak na most kolejowy – częściowo skuteczny, bomby Grand Slam nie trafiły jednak w cel z powodu problemów z celowaniem,
    • 22 marca 1945 r. – Nienburg – sześć bomb Grand Slam i 14 Tallboy – atak na most kolejowy – skluteczny,
    • 23 marca 1945 r. – Brema – sześć bomb Grand Slam i 14 Tallboy – atak na most kolejowy – skuteczny, nie wiadomo jednak które bomby zniszczyły most,
    • 27 marca 1945 r. – Farge – dwie bomby Grand Slam trafiły w cel, ale nie przebiły stropu bunkra dla okrętów podwodnych, zniszczenia były jednak bardzo poważne,
    • 9 kwietnia 1945 r. – Hamburg – dwie bomby Grand Slam i 15 Tallboy – atak na bunkier okrętów podwodnych – sześć bomb Tallboy poważnie uszkodziło bunkier, bomby Grand Slam nie trafiły w cel,
    • 19 kwietnia 1945 r. – sześć bomb Grand Slam i 14 Tallboy – atak na umocnienia na wyspie Heligoland.
    Bomba Grand Slam podczas zrzutu z bombowca Avro Lancaster
    Bomba Grand Slam podczas zrzutu z bombowca Avro Lancaster

    Bomby Grand Slam okazały się nieco mniej skuteczne niż Tallboye, głównie z powodu braku odpowiednich dla nich celów oraz wytycznych dowództwa. Z racji kosztów budowy bomb tego typu, załogi bombowców miały przerywać ataki jeśli nie było możliwości trafienia w cel i wracać z bombami do baz (standardową praktyką w przypadku niewykorzystanych konwencjonalnych bomb było ich zrzucanie do morza lub w okolice celu).

    Warto również dodać, że aż do 13 kwietnia 2017 roku bomba Grand Slam była największą bombą wykorzystaną bojowo. Tego dnia Amerykanie zrzucili w Afganistanie bombę GBU-43/B MOAB.

    Jedna z bomb Grand Slam zachowanych do naszych czasów (fot. tataquax/Flickr.com)
    Jedna z bomb Grand Slam zachowanych do naszych czasów (fot. tataquax/Flickr.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSikorsky R-4 – pierwszy amerykański śmigłowiec produkowany seryjnie
    Next Article Audictus Achiever – test
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.