W latach 30. powstawało wiele niecodziennych i pięknych samochodów. Oprócz niesamowitych samochodów sportowych, powstawały również pojazdy pokazowe. Jednymi z nich są zaprojektowane w 1939 roku przez General Motors ciężarówki GM Futurliner.

Ciężarówki te zaprojektowano w 1939 roku z myślą o organizowanej przez General Motors Parade of Progress. Była to obwoźna wystawa, która prezentowała nowinki technologicznie lat 40. oraz 50.. Składający się z 12 Futurlinerów i 32 pojazdów wsparcia konwój przemierzał całe Stany Zjednoczone oraz Kanadę zatrzymując się łącznie w 150 miejscach, gdzie organizowano specjalne wystawy.

GM Futurliner

GM Futurliner

Autorem projektu tych niecodziennych pojazdów był Harley Earl. Zaprojektował on mające 10 m długości, 3,5 m wysokości i 2,4 m szerokości nietypowe dwuosiowe ciężarówki. Ważyły one około 14 ton, a początkowo do napędu służył czterocylindrowy silnik, zapewniający prędkość 64 km/h. W latach 50. silnik zamieniono na sześciocylindrowy, dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła do 80 km/h.

Łącznie zbudowano 12 ciężarówek, które wykorzystywano tylko i wyłącznie w ramach Parade of Progress. Każdy z samochodów wyposażono w rozkładaną scenę oraz chowany maszt do zamontowania oświetlenia i nagłośnienia. Zwykle ciężarówki rozstawiano wokół dużego namiotu, tworząc wystawę. Po wybuchu wojny wraz z wstrzymaniem wystawy samochody zmagazynowano. Dopiero w 1953 roku po niewielkiej modernizacji i odświeżeniu karoserii powróciły na trasy.

GM Futurliner

GM Futurliner

Ich kariera nie była jednak zbyt długa. W 1956 roku Parade of Progress zlikwidowano, ponieważ większą skuteczność w promocji osiągała telewizja – paradoksalnie jeden z promowanych wcześniej na wystawie wynalazków.

Z wszystkich wyprodukowanych Futurlinerów ostało się na pewno 9, ponieważ jeden prawdopodobnie został zniszczony w wypadku w trakcie ostatniej wystawy, a losy pozostałych dwóch nie są znane. GM sprzedał 11 ciężarówek – 9 w ręce prywatne a 2 trafiły podobno do policji w Michigan, gdzie wykorzystywano je przez kilka lat do promowania bezpiecznej jazdy. Dokładny los poszczególnych pojazdów jest trudny do ustalenia, ponieważ wielokrotnie zmieniały one właścicieli, często anonimowo.

GM Futurliner

GM Futurliner

Ze względu na swoją unikalność, ciężarówki GM Futurliner są dzisiaj nie lada gratką dla kolekcjonerów. W 2006 roku jedna z nich została sprzedana za sumę ponad 4 mln dolarów! W styczniu 2015 roku ponownie wystawiono ją na sprzedaż za taką kwotę – pieniądze zostały przekazane na cele charytatywne.

Każda z 12 ciężarówek z zewnątrz wyglądała tak samo, ale w swoim wnętrzu kryła unikalną wystawę. Prezentowano w nich m.in. silnik odrzutowy, głośniki stereofoniczne, mikrofalówkę, telewizję i wiele innych sprzętów.

Numer i nazwa wystawy Los
1 – Miracles of Heat and Cold Nieznany
2 – Our American Crossroads Obecnie znajduje się w General Motors Heritage Center w Michigan.
3 – Power for the Air Age Kilkukrotnie zmienił właściciela. Odrestaurowany w latach 2013-2014, obecnie znajduje się na wystawie w Ankeny w stanie Iowa.
4 – Diesel Power Parade Nieznany
5 – World of Science Sprzedany w 2018 roku niemieckiej firmie Chrome Cars. Obecnie znajduje się w Niemczech i wykorzystywany jest w celach reklamowych.
6 – Energy & Man Nieznany, prawdopodobnie znajduje się w rękach Peter Pan Bus Lines.
7 – Out of the City Muddle Wykorzystywany przez kilka lat jako samochód serwisowy na wyścigach samochodowych, porzucony w 1964 roku na złomowisku. Ostatecznie odnaleziony i sprzedany niemieckiej firmie Chrome Cars. Obecnie znajduje się w Niemczech i wykorzystywany jest w celach reklamowych.
8 – Around the Farm House Clock Prawdopodobnie cały czas w trakcie restauracji – właścicielem jest Nicklas Jonsson z Szwecji. Prace miały być zakończone w marcu 2018 roku.
9 – Reception Center Przebudowany – właścicielem jest Bob Valdez, następnie sprzedany niemieckiej firmie Chrome Cars, która prowadzi jego renowację do stanu oryginalnego.
10 – Opportunity for Youth Kilkukrotnie zmieniał właściciela, w latach 1999-2004 poddany gruntownej renowacji, obecnie prezentowany na pokazach starych samochodów.
11 – March of Tools Kilkukrotnie zmieniał właściciela, osiągając przy tym na aukcjach cenę 4 mln dolarów.
12 – Precision and Durability Nieznany

 

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.