W latach 30. powstawało wiele niecodziennych i pięknych samochodów. Oprócz niesamowitych samochodów sportowych, powstawały również pojazdy specjalistyczne. Jednymi z nich są zaprojektowane w 1939 roku przez General Motors ciężarówki GM Futurliner.

Ciężarówki te zaprojektowano w 1939 roku z myślą o organizowanej przez General Motors Parade of Progress. Była to obwoźna wystawa, która prezentowała nowinki technologicznie. Składający się z 12 Futurlinerów i 32 pojazdów wsparcia konwój przemierzał całe Stany Zjednoczone oraz Kanadę.

GM Futurliner

GM Futurliner

Autorem projektu tych cogodzinnych pojazdów był Harley Earl. Zaprojektował on mające 10 m długości, 3,5 m wysokości i 2,4 m szerokości nietypowe dwuosiowe ciężarówki. Ważyły one około 14 ton, a początkowo do napędu służył 4-cylindrowy silnik, zapewniający prędkość 64 km/h. W latach 50-tych silnik zamieniono na 6-cylindrowy, dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła do 80 km/h.

Łącznie zbudowano 12 ciężarówek, które wykorzystywano tylko i wyłącznie w ramach Parade of Progress. Każdy z samochodów wyposażono w rozkładaną scenę oraz chowany maszt do zamontowania oświetlenia i nagłośnienia. Zwykle ciężarówki rozstawiano wokół dużego namiotu, tworząc wystawę. Po wybuchu wojny samochody odstawiono na bok wraz z wstrzymaniem wystawy. Dopiero w 1953 roku po niewielkiej modernizacji i odświeżeniu karoserii powróciły na trasy.

GM Futurliner

GM Futurliner

Ich kariera nie była jednak zbyt długa. W 1956 roku Parade of Progress zlikwidowano, ponieważ większą skuteczność w promocji osiągała telewizja – paradoksalnie jeden z promowanych wcześniej na wystawie wynalazków.

Z wszystkich wyprodukowanych Futurlinerów ostało się 11, ponieważ jeden został skasowany w trakcie ostatniej wystawy. GM sprzedał wszystkie ciężarówki – 9 w ręce prywatne a 2 trafiły do policji w Michigan, gdzie wykorzystywano je przez kilka lat do promowania bezpiecznej jazdy.

GM Futurliner

GM Futurliner

Ze względu na swoją unikalność, ciężarówki GM Futurliner są dzisiaj nie lada gratką dla kolekcjonerów. W 2006 roku jedna z nich została sprzedana za sumę ponad 4 mln dolarów! W styczniu 2015 roku druga ciężarówka również została wystawiona na sprzedaż za taką sumę.

Każda z 12 ciężarówek z zewnątrz wyglądała tak samo, ale w swoim wnętrzu kryła unikalną wystawę.

Numer i nazwa wystawy Los
1 – Miracles of Heat and Cold Nieznany
2 – Our American Crossroads Nieznany
3 – Power for the Air Age Odrestaurowany w latach 2013-2014
4 – Diesel Power Parade Nieznany
5 – World of Science Przebudowany i rozmontowany na części
6 – Energy & Man Nieznany
7 – Out of the City Muddle Obecnie należy do Peter Pan Bus Lines
8 – Around the Farm House Clock W trakcie restauracji – właścicielem jest Nicklas Jonsson
9 – Reception Center Przebudowany – właścicielem jest Bob Valdez
10 – Opportunity for Youth Odrestaurowany i przekazany do National Automotive and Truck Museum
11 – March of Tools Sprzedany nieznanemu odbiorcy w 2015 roku
12 – Precision and Durability Nieznany

 

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.