SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » GM Futurliner – wyjątkowa ciężarówka z lat 40.
    GM Futurliner - wyjątkowa ciężarówka z lat 40.
    GM Futurliner - wyjątkowa ciężarówka z lat 40.
    Artykuły

    GM Futurliner – wyjątkowa ciężarówka z lat 40.

    Michał BanachBy Michał Banach24 września 2019Updated:25 września 2019Jeden komentarz4 Mins Read
    W latach 30. powstawało wiele niecodziennych i pięknych samochodów. Oprócz niesamowitych samochodów sportowych, powstawały również pojazdy pokazowe. Jednymi z nich są zaprojektowane w 1939 roku przez General Motors ciężarówki GM Futurliner.

    Ciężarówki te zaprojektowano w 1939 roku z myślą o organizowanej przez General Motors Parade of Progress. Była to obwoźna wystawa, która prezentowała nowinki technologicznie lat 40. oraz 50.. Składający się z 12 Futurlinerów i 32 pojazdów wsparcia konwój przemierzał całe Stany Zjednoczone oraz Kanadę zatrzymując się łącznie w 150 miejscach, gdzie organizowano specjalne wystawy.

    GM Futurliner
    GM Futurliner

    Autorem projektu tych niecodziennych pojazdów był Harley Earl. Zaprojektował on mające 10 m długości, 3,5 m wysokości i 2,4 m szerokości nietypowe dwuosiowe ciężarówki. Ważyły one około 14 ton, a początkowo do napędu służył czterocylindrowy silnik, zapewniający prędkość 64 km/h. W latach 50. silnik zamieniono na sześciocylindrowy, dzięki czemu prędkość maksymalna wzrosła do 80 km/h.

    Łącznie zbudowano 12 ciężarówek, które wykorzystywano tylko i wyłącznie w ramach Parade of Progress. Każdy z samochodów wyposażono w rozkładaną scenę oraz chowany maszt do zamontowania oświetlenia i nagłośnienia. Zwykle ciężarówki rozstawiano wokół dużego namiotu, tworząc wystawę. Po wybuchu wojny wraz z wstrzymaniem wystawy samochody zmagazynowano. Dopiero w 1953 roku po niewielkiej modernizacji i odświeżeniu karoserii powróciły na trasy.

    GM Futurliner
    GM Futurliner

    Ich kariera nie była jednak zbyt długa. W 1956 roku Parade of Progress zlikwidowano, ponieważ większą skuteczność w promocji osiągała telewizja – paradoksalnie jeden z promowanych wcześniej na wystawie wynalazków.

    Z wszystkich wyprodukowanych Futurlinerów ostało się na pewno 9, ponieważ jeden prawdopodobnie został zniszczony w wypadku w trakcie ostatniej wystawy, a losy pozostałych dwóch nie są znane. GM sprzedał 11 ciężarówek – 9 w ręce prywatne a 2 trafiły podobno do policji w Michigan, gdzie wykorzystywano je przez kilka lat do promowania bezpiecznej jazdy. Dokładny los poszczególnych pojazdów jest trudny do ustalenia, ponieważ wielokrotnie zmieniały one właścicieli, często anonimowo.

    GM Futurliner
    GM Futurliner

    Ze względu na swoją unikalność, ciężarówki GM Futurliner są dzisiaj nie lada gratką dla kolekcjonerów. W 2006 roku jedna z nich została sprzedana za sumę ponad 4 mln dolarów! W styczniu 2015 roku ponownie wystawiono ją na sprzedaż za taką kwotę – pieniądze zostały przekazane na cele charytatywne.

    Każda z 12 ciężarówek z zewnątrz wyglądała tak samo, ale w swoim wnętrzu kryła unikalną wystawę. Prezentowano w nich m.in. silnik odrzutowy, głośniki stereofoniczne, mikrofalówkę, telewizję i wiele innych sprzętów.

    Numer i nazwa wystawy Los
    1 – Miracles of Heat and Cold Nieznany
    2 – Our American Crossroads Obecnie znajduje się w General Motors Heritage Center w Michigan.
    3 – Power for the Air Age Kilkukrotnie zmienił właściciela. Odrestaurowany w latach 2013-2014, obecnie znajduje się na wystawie w Ankeny w stanie Iowa.
    4 – Diesel Power Parade Nieznany
    5 – World of Science Sprzedany w 2018 roku niemieckiej firmie Chrome Cars. Obecnie znajduje się w Niemczech i wykorzystywany jest w celach reklamowych.
    6 – Energy & Man Nieznany, prawdopodobnie znajduje się w rękach Peter Pan Bus Lines.
    7 – Out of the City Muddle Wykorzystywany przez kilka lat jako samochód serwisowy na wyścigach samochodowych, porzucony w 1964 roku na złomowisku. Ostatecznie odnaleziony i sprzedany niemieckiej firmie Chrome Cars. Obecnie znajduje się w Niemczech i wykorzystywany jest w celach reklamowych.
    8 – Around the Farm House Clock Prawdopodobnie cały czas w trakcie restauracji – właścicielem jest Nicklas Jonsson z Szwecji. Prace miały być zakończone w marcu 2018 roku.
    9 – Reception Center Przebudowany – właścicielem jest Bob Valdez, następnie sprzedany niemieckiej firmie Chrome Cars, która prowadzi jego renowację do stanu oryginalnego.
    10 – Opportunity for Youth Kilkukrotnie zmieniał właściciela, w latach 1999-2004 poddany gruntownej renowacji, obecnie prezentowany na pokazach starych samochodów.
    11 – March of Tools Kilkukrotnie zmieniał właściciela, osiągając przy tym na aukcjach cenę 4 mln dolarów.
    12 – Precision and Durability Nieznany

     

    GM Futurliner (fot. binelli2011/Wikimedia Commons)
    GM Futurliner (fot. binelli2011/Wikimedia Commons)
    GM Futurliner (fot. Bransonevans/Wikimedia Commons)
    GM Futurliner (fot. Bransonevans/Wikimedia Commons)
    GM Futurliner (fot. pxhere.com)
    GM Futurliner (fot. pxhere.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJedyny w swoim rodzaju Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 Pininfarina Coupe
    Next Article Krótka historia kawy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Prototypowa wywrotka Terex 33-19 Titan

    18 sierpnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.