SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Gloster F.5/34 – zapomniany pierwszy jednopłatowiec Glostera
    Gloster F.5/34 - zapomniany pierwszy jednopłatowiec Glostera
    Gloster F.5/34 - zapomniany pierwszy jednopłatowiec Glostera
    Artykuły

    Gloster F.5/34 – zapomniany pierwszy jednopłatowiec Glostera

    Michał BanachBy Michał Banach25 maja 20177 komentarzy3 Mins Read
    Na początku lat 30. w Wielkiej Brytanii podstawowymi samolotami myśliwskimi były maszyny dwupłatowe z otwartymi kabinami. W związku z tym dowództwo RAF zleciło czołowym producentom samolotów na wyspach opracowanie myśliwców nowej generacji w konfiguracji jednopłatowej z zamkniętymi kabinami. Jednym z samolotów jaki wówczas zaprojektowano był Gloster F.5/34, który ostatecznie przegrał jednak z myśliwcami Hawker Hurricane i Supermarine Spitfire.

    Na początku lat 30.podstawowymi myśliwcami brytyjskich królewskich sił powietrznych – RAF, były maszyny typu Hawker Dimon i Hawekr Fury. Ich bezpośrednim następcą był wprowadzony do służby w 1935 roku Gloster Gauntlet, będący również ostatnim myśliwcem RAF z otwartym kokpitem.

    Gloster Gladiator
    Gloster Gladiator

    W 1934 roku, jeszcze zanim Gauntlet wszedł do służby, w zakładach Gloster oblatano jego udoskonaloną wersję o nazwie Gloster Gladiator. Maszyna ta ostatecznie weszła do eksploatacji w lutym 1937 roku. Równocześnie w 1934 roku brytyjskie Ministerstwo Lotnictwa wysłało do wybranych zakładów lotniczych specyfikację dla zupełnie nowego myśliwca, który miał zastąpić w dalszej perspektywie wprowadzane właśnie do służby dwupłatowce.

    Specyfikacja F.5/34 zakładała zaprojektowanie jednomiejscowego, jednopłatowego myśliwca z zamkniętą kabiną i chowanym podwoziem. Maszyna pierwotnie miała być wykorzystywana na Dalekim Wschodzie. W odpowiedzi Gloster Aircraft Company rozpoczęło prace nad samolotem roboczo nazwanym Gloster F.5/34.

    Gloster F.5/34
    Gloster F.5/34

    Pierwszy prototyp ukończono w grudniu 1937 roku. Samolot miał metalową konstrukcję i pokryty był płytami duraluminiowymi. Maszyna miała 9,76 m długości i 11,6 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 2450 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik Bristol Mercury IX o mocy 840 KM, będący nieznacznie zmodyfikowanym silnikiem z Gladiatora. Zapewniał on prędkość maksymalną około 509 km/h. Uzbrojenie składało się z 8 karabinów maszynowych Browning kalibru 7,7 mm.

    Wizualnie samolot bardzo przypominał Gladiatora. Drugi prototyp myśliwca oblatano w maju 1938 roku. W ramach tej samej specyfikacji powstały jeszcze trzy konkurencyjne maszyny – Bristol Type 146, Martin-Baker M.B.2 i Vickers Venom.

    Gloster F.5/34
    Gloster F.5/34

    Niestety żaden z samolotów nie wszedł do służby, ponieważ krótko po rozpisaniu specyfikacji F.5/34 Ministerstwo Lotnictwa przygotowało w oparciu o nią dwie nowe specyfikacje – F.36/34 i F.37/34, które doprowadziły do powstania myśliwców Hawker Hurricane i Supermarine Spitfire. Maszyny te weszły do służby odpowiednio w grudniu 1937 roku i sierpniu 1938 roku.

    W tym czasie cały czas trwały próby Glostera F.5/34, które przeciągały się do 1941 roku. Chociaż ostatecznie ich wyniki były pozytywne, dowództwo RAF uznało, że nie ma sensu wprowadzać do uzbrojenia kolejnego myśliwca, ponieważ zarówno Hurricane jak i Spitfire spełniają wszystkie oczekiwania sił powietrznych, dysponują potencjałem modernizacyjnym oraz są już w produkcji od kilku lat. Gwoździem do trumny projektu Gloster F.5/34 był również fakt, że zakłady Gloster zostały włączone w 1935 roku do grupy Hawker Siddeley Aircraft Ltd. i w trakcie wojny zaangażowano je do produkcji Hawkera Hurricane.

    Gloster F.5/34
    Gloster F.5/34

    Oba prototypy Glostera F.5/34 zostały zapewne zezłomowane, a cały projekt skasowany. Tak zakończyła się historia pierwszego jednopłatowca zaprojektowanego przez zakłady Gloster, oraz ostatniego samolotu zaprojektowanego przez H. P. Follanda.

    Można śmiało powiedzieć, że Gloster F.5/34 był maszyną bardzo podobną do polskiego PZL-50 Jastrząb. Można również spotkać informacje, albo raczej plotki, że brytyjska maszyna była inspiracją dla Jirō Horikoshi, twórcy najsłynniejszego japońskiego myśliwca – Mitsubishi A6M Zero. Nie ma jednak potwierdzenia tych informacji, ponieważ jedyną potwierdzoną formą współpracy między zakładami Gloster a japońskim przemysłem lotniczym była licencyjna produkcja myśliwców Gloster Gambet w zakładach Nakajima, w drugiej połowie lat 20. Maszyna nosiła oznaczenie Nakajima A1N i nie miała żadnego wpływu na prace nad A6M Zero.

    Gloster F.5/34
    Gloster F.5/34
    Gloster F.5/34
    Gloster F.5/34
    Hawker Hurricane Mk I
    Hawker Hurricane Mk I
    Supermarine Spitfire Mk I
    Supermarine Spitfire Mk I

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleA Taste of New York – film
    Next Article Paryż – stolica Francji, stolica świata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.