SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » GAZ-67 – radziecki jeep
    GAZ-67 - radziecki jeep
    GAZ-67 - radziecki jeep
    Artykuły

    GAZ-67 – radziecki jeep

    Michał BanachBy Michał Banach23 lutego 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Doświadczenia z walk w Finlandii w 1940 roku wykazały, że radziecka armia potrzebuje lekkiego samochodu terenowego do zadań łącznikowych, sztabowych i rozpoznawczych. W związku z tym władze zleciły zakładom GAZ opracowanie takiego pojazdu. Tak powstał GAZ-67, będący radzieckim odpowiednikiem Jeepa Willysa.

    Geneza

    Radziecka armia przed wybuchem II wojny światowej inwestowała znaczne środki w mechanizację, starając się wprowadzić do wyposażenia maksymalnie jak najwięcej pojazdów transportowych. O ile zadbano o odpowiednie samochody ciężarowe o prostej i wytrzymałej konstrukcji, gorzej wyglądała kwestia lekkich pojazdów terenowych. W 1939 roku wprowadzono do eksploatacji jedynie samochody GAZ-61, które nie spełniały oczekiwań wojskowych.

    GAZ-67 podczas produkcji
    GAZ-67 podczas produkcji

    Brak odpowiednich samochodów terenowych rosyjscy żołnierze odczuli przede wszystkim podczas walk w Finlandii w 1940 roku. Ze względu na trudny teren i duże ilości śniegu, przekazywanie meldunków i transport np. oficerów były trudne i często wymagały zaangażowania ciężarówek bądź pojazdów bojowych. W związku z tym radzieckie władze zleciły zakładom GAZ opracowanie nowego samochodu terenowego, wzorowanego na dostępnych informacjach o amerykańskich samochodach terenowych Bantam BRC.

    Na przełomie 1940 i 1941 roku w ZSRR nie było dostępu do amerykańskich wojskowych samochodów terenowych, które opracowywano z myślą o zamówieniu Departamentu Obrony na lekki samochód rozpoznawczy o ładowności 1/4 tony (które doprowadziło do powstania Willysa MB), ale Rosjanie byli w stanie pozyskać ogólne informacje i zdjęcia tych pojazdów. Dzięki temu zespół pod kierownictwem Witalija Graczowa był w stanie samodzielnie zaprojektować taki pojazd.

    GAZ-67
    GAZ-67

    Prace nad prototypem oznaczonym jako GAZ-64 ruszyły 3 lutego 1941 roku i już po 51 dniach, 25 marca pojazd był gotowy do prób. Wykorzystano w nim zmodyfikowany układ napędowy i zawieszenie z GAZa-61, a silnik z ciężarówki GAZ-MM. Dodatkowo wykorzystano podzespoły z samochodów GAZ-M1 i GAZ-11. Podobnie jak w amerykańskim samochodzie, zastosowano odkryte nadwozie.

    W sierpniu 1941 roku rozpoczęto produkcję seryjną, ale przerwano ją w 1942 roku. Większość podwozi wykorzystano do budowy samochodów pancernych BA-64. Jednym z powodów przerwania produkcji był napływ amerykańskich samochodów terenowych. Nie oznaczało to jednak zamknięcia projektu. W 1943 roku powrócono do pomysłu budowy radzieckiego lekkiego samochodu terenowego.

    GAZ-67 (fot. Jakub Maciejewski)
    GAZ-67 (fot. Jakub Maciejewski)

    GAZ-67 „gazik”

    Napływ amerykańskich samochodów terenowych sprawił, że Rosjanie zdobyli potrzebne doświadczenie z eksploatacji tego typu pojazdów. W związku z tym w 1943 roku powrócono do pomysłu budowy własnego samochodu terenowego. Jako bazę wykorzystano zmodyfikowane podwozie GAZa-64, w którym zwiększono rozstaw kół, polepszając tym samym stabilność. Wzmocniono całą konstrukcję i zainstalowano nowy, mocniejszy silnik o mocy 54 KM i dodatkowy zbiornik paliwa. Ponadto nieznacznie dopracowano również samo nadwozie i jego wygląd.

    Tak przebudowany pojazd trafił do produkcji 23 września 1943 roku pod nazwą GAZ-67. W styczniu 1944 roku wprowadzono do produkcji nieco ulepszoną wersję oznaczoną jako GAZ-67B. Do końca wojny zbudowano jednak tylko 4851 samochodów obu wersji. Dopiero po wojnie skala produkcji uległa zwiększeniu. Do 1953 roku powstały łącznie 92 843 GAZy-67. Bezpośrednim następcą tych pojazdów został GAZ-69

    GAZ-67 (fot. ShinePhantom)
    GAZ-67 (fot. ShinePhantom)

    GAZ-67 był niewielkim samochodem terenowym o długości 3,3 m, szerokości 1,6 m i wysokości 1,7 m, oraz masie 1320 kg. Przystosowano go do przewozu 4 osób, ale możliwe było upchnięcie nawet 6 pasażerów, lub ładunku o masie 400 kg. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 54 KM.

    Samochody te wykorzystywano głównie do zadań łącznikowych i rozpoznawczych – montowano w nich często radiostacje. Dzięki hakowi, możliwe było holowanie moździerzy i lekkich dział o masie do 800 kg. Część egzemplarzy przebudowano na uzbrojone pojazdy rozpoznawcze, w których z tyłu montowano na podstawie karabin maszynowy DSzK kalibru 12,7 mm lub Maxim kalibru 7,62 mm.

    GAZ-67
    GAZ-67

    Zarówno podczas wojny, jak i po jej zakończeniu wiele pojazdów tego typu trafiło do uzbrojenia armii sojuszniczych ZSRR, w tym Ludowego Wojska Polskiego. Część podwozi wykorzystano natomiast do budowy samochodów pancernych BA-64, a w toku eksploatacji wiele pojazdów przerabiano w zależności od potrzeb.

    GAZ-67
    GAZ-67
    GAZ-67
    GAZ-67
    GAZ-67 (fot. A.Savin)
    GAZ-67 (fot. A.Savin)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrążowniki typu Tone – ostatnie japońskie ciężkie krążowniki
    Next Article CN Tower – symbol Toronto
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.