Szwajcaria ze względu na swoje położenie geograficzne i neutralność opierała swoje siły zbrojne przez długi czas gdzie tylko mogła na rodzimych konstrukcjach. Po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęto więc program budowy myśliwca o napędzie odrzutowym – F+W N-20. Projekt zakończył się jednak po zbudowaniu 3 prototypów.
Prace koncepcyjne nad nowym myśliwcem, mającym stać się później pierwszym szwajcarskim odrzutowcem rozpoczęto już w 1945 roku. Do 1947 roku trwały prace koncepcyjne, które zaowocowały oficjalnym rządowym zamówieniem na prototyp nowego samolotu w maju 1948 roku. Ze względu na brak doświadczenia w projektowaniu tego typu maszyn, początkowo zdecydowano się na zaprojektowanie szybowca w wymiarach odpowiadających 3/5 docelowej maszyny. Miał on posłużyć do sprawdzenia ogólnego układu konstrukcyjnego.
Maszyna otrzymała oznaczenie EFW N-20-1 Aiguillon i została oblatana 17 kwietnia 1948 roku. Za sterami zasiadł Major Laderach. Do 1 lipca 1949 roku kiedy to szybowiec uległ wypadkowi, wykonano na nim 69 lotów. Dalsze próby kontynuowano przy użyciu drugiego prototypu oznaczonego jako N-20-2 Arbalete, będącego pierwszym szwajcarskim odrzutowcem. Maszyna różniła się od szybowca zainstalowanymi na skrzydłach 4 małymi silnikami odrzutowymi Turbomeca Pimene I.
W tej wersji samolot miał 7,5 m długości i 7,5 m rozpiętości skrzydeł, a masa samolotu wynosiła 1800 kg. Prędkość maksymalna ze względu na niewielki ciąg silników wynosiła jedynie 570 km/h, a maksymalna jaką udało się osiągnąć w locie nurkowym wynosiła 720 km/h. Pierwszy lot tej maszyny miał miejsce 16 listopada 1951 roku i trwał 16 minut.
W toku kolejnych prób i 91 wykonanych lotów potwierdzono, że oryginalny układ konstrukcyjny samolotu ma rację bytu i nadaje się do dalszego rozwoju. W związku z tym przystąpiono do prac nad właściwym prototypem myśliwca N-20 Aiguillon. Chociaż sama maszyna została ukończono, nigdy nie przeprowadzono jej prób. Projekt zamknięto uznając, że chociaż aerodynamicznie samolot sprawdza się bardzo dobrze, zastosowanie 4 stosunkowo słabych silników było błędem. Zastąpienie ich mocniejszymi silnikami nie wchodziło w grę z powodu ograniczeń konstrukcyjnych i rosnących kosztów projektu.
N-20 Aiguillon miał 12,5 m długości i 12,6 m rozpiętości skrzydeł, a jego masa startowa wynosić miała 9000 kg. Napęd zapewniały 4 silniki Swiss-Mamba SM-01. Zakładana prędkość maksymalna wynosiła około 1000 km/h, a zasięg 500 km. Planowane uzbrojenie miało składać się z dwóch działek kalibru 20 mm, oraz specjalnych modułów z uzbrojeniem montowanych pod kadłubem – zakładano zainstalowanie działek kalibru 30 mm, zaczepów pod bomby o masie do 800 kg (1x 800 kg, 2 x400 kg, 4x 200 kg lub 16×16 kg), lub dla 36 niekierowanych pocisków rakietowych kalibru 87 mm.
Nigdy nie oblatany prototyp trafił więc do muzeum, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Mimo to N-20-2 zapisał się w historii jako pierwszy szwajcarski odrzutowiec, który zaprojektowano od podstaw w tym kraju. Oprócz kwestii kosztów projektu i osiągów, jednym z istotnych czynników, które doprowadziły do przerwania projektu był dostęp do zagranicznych maszyn, które spełniały oczekiwania szwajcarskich sił powietrznych.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.