Chociaż przemysł motoryzacyjny w Polsce nie wygląda najlepiej (albo raczej prawie nie istnieje), konstruktorzy z różnych firm i instytutów projektują ciekawe i często nietypowe samochody. Jednym z nich jest zaprojektowany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji (PIMOT) wielofunkcyjny pojazd do zadań specjalnych FUNTER.

Pojazd ten powstał w ramach realizacji dwóch projektów badawczych – „Wielofunkcyjny Pojazd do Zadań Specjalnych” – finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (PBS1/B6/1O/2012) oraz „Opracowanie i badania związane z zastosowaniem innowacyjnych zespołów celem podwyższenia parametrów i funkcjonalności pojazdu wielofunkcyjnego” – finansowanego w ramach programu INNOTECH przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (INNOTECH-K2/IN2/47/182568/NCBR/13).

FUNTER (fot. PIMOT)

FUNTER (fot. PIMOT)

Efektem projektów było powstanie pojazdu terenowego przystosowanego do jazdy w bardzo trudnym terenie. FUNTER wyposażony jest w układ kierowniczy 4WS pozwalający na skręcanie wszystkimi czterema napędzanymi kołami. Pozwala to na znaczące zwiększenie mobilności samochodu.

FUNTER zbudowany jest na ramie, zaprojektowanej specjalnie dla niego (w wielu projektach stosuje się ramy istniejących samochodów, w związku z tym FUNTER wyróżnia się pod tym względem). Samochód ma 4,8 m długości, 2,2 m wysokości i 2,4 m szerokości. Prześwit wynosi 50-60 cm. Masa własna w pełni wyposażonego FUNTERa to 7 ton, więc jest to całkiem sporo.

FUNTER (fot. PIMOT)

FUNTER (fot. PIMOT)

Pod względem elektronicznym, pojazd wyposażony jest w komputer centralny ZR32A, sieć multipleksową KIBES 32 i multiplekser ogólnego zastosowania MUX 2B. Dzięki temu FUNTER może być z łatwością dostosowany do potrzeb wojska, służb granicznych a także wielu innych instytucji mundurowych.

Cały pojazd powstał natomiast z wykorzystaniem wielu dostępnych na polskim rynku podzespołów, dzięki czemu powinien być tani w produkcji. PIMOT zapewnia, że w razie zainteresowania pojazdem, produkcja seryjna może rozpocząć się natychmiast.

FUNTER, chociaż prezentuje się bardzo ciekawie, raczej nie trafi na rynek cywilny. Pojazd powstał z myślą o służbach mundurowych – straż graniczna, leśnicy itp.. Możliwe, że jego podzespoły i zdobyte doświadczenie pozwolą na zaprojektowanie pojazdu dla wojska (np. jako następca Honkera). Póki co FUNTER istnieje jednak jedynie w formie prototypu.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.