SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuskie taranowce typu Bélier (Cerbère)
    Francuskie taranowce typu Bélier
    Francuskie taranowce typu Bélier
    Artykuły

    Francuskie taranowce typu Bélier (Cerbère)

    Michał BanachBy Michał Banach29 grudnia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W drugiej połowie XIX wieku we Francji zbudowano bardzo oryginalne i nietypowe okręty wojenne, tzw. taranowce. Okręty te wyposażono w potężne wzmocnione tarany na dziobie, które miały służyć do zatapiania znacznie cięższych okrętów. Ostatecznie pomysł ten okazał sie całkowicie bezużyteczne, a ostatnimi typowymi francuskimi taranowcami były cztery okręty typu Bélier.

    Wraz z budowaniem okrętu pancernego Gloire, Francja zapoczątkowała nowy wyścig zbrojeń morskich, który zaowocował rewolucją w budownictwie okrętowym. Według wstępnych założeń, Francuzi chcieli zniwelować przewagę ilościową brytyjskiej floty, będącej największym rywalem francuzów, poprzez budowę kilku opancerzonych okrętów wojennych.

    Brytyjczycy szybko odpowiedzieli na te plany budując własne okręty pancerne, przez co cały francuski plan stracił sens. Francja nie dysponowała środkami finansowymi na rywalizację w liczbie budowanych okrętów pancernych, w związku z czym zaczęto szukać sposobu na tańsze rozwiązanie problemu. Henri Dupuy de Lôme wpadł wówczas na pomysł budowy taranowców. Znacznie tańsze od okrętów pancernych, idealnie nadawały się do obrony baz morskich, dzięki czemu francuska flota nie musiałaby marnować środków na budowę okrętów pancernych przeznaczonych tylko i wyłącznie do ochrony portów.

    Okręty te miały być wyposażone w wzmocniony dziób, dzięki któremu mogły staranować wrogi okręt, samemu zachowując pływalność. Rozwiązanie to nawiązywało do czasów antycznych. W dobie napędu żaglowego taranowanie okrętów straciło rację bytu z powodu uzależnienia okrętów od wiatru. Dopiero niezależny od wiatru napęd parowy sprawił, że pomysł ten zyskał nowe życie.

    Cerbère i Bélier
    Cerbère i Bélier

    Powstało kilka tego typu jednostek, a ostatnimi z nich były cztery taranowce typu Bélier, zbudowane w latach 1865-1874. Okręty te miały 65,5 m długości, wyporność 3590 ton oraz napęd w postaci dwóch silników parowych, zapewniających prędkość 12,4 węzła. Pancerz miał grubość od 150 do 220 mm, dodatkowo wzmocniony na kadłubie drewnem o grubości 600 mm. Uzbrojenie okrętów składało się z dwóch dział kalibru 240 mm i czterech działek rewolwerowych. Oficjalnie zasięg okrętów wynosił aż 3330 km, ale w praktyce okręty te nie miały wychodzić daleko w morze.

    Zamówiono cztery jednostki – Bélier (stępkę położono 1 kwietnia 1865 roku, wodowanie miało miejsce 29 sierpnia 1870 roku a do służby okręt wszedł w czerwcu 1872 roku), Bouledogue (stępkę położono 5 grudnia 1865 roku, wodowanie miało miejsce 26 marca 1872 roku a do służby okręt wszedł w 1873 roku), Cerbère (stępkę położono 14 września 1865 roku, wodowanie miało miejsce 23 kwietnia 1868 roku, a do służby okręt wszedł w październiku 1868 roku) i Tigre (stępkę położono 1865 roku, wodowanie miało miejsce 9 marca 1871 roku a do służby okręt wszedł w sierpniu 1874 roku). Zbudowano je odpowiednio w Cherbourgu, Lorient, Breście i Rochefort. Długi czas budowy podyktowany był problemami z dostawami płyt pancernych oraz przede wszystkim niskim priorytetem dla tego typu jednostek.

    Kariera okrętów okazała się bardzo krótka. Praktycznie od początku pozostawały one w portach w których powstały, wychodząc w morze tylko kilka razy. Taranowce były zbyt wolne, aby atakować nowe okręty pancerne, w związku z czym ich przydatność w trakcie walk była zerowa.

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Ostatecznie 12 listopada 1886 roku wycofano z eksploatacji i zezłomowano Cerbère, podobny los spotkał Tigris 13 lutego 1892 roku, a Bélier i Bouledogue wycofano odpowiednio 8 lipca 1896 roku i 24 kwietnia 1896 roku. Tak zakończyła się historia ostatnich francuskich taranowców. Co ciekawe, równocześnie większość okrętów pancernych budowanych we Francji była wyposażana albo w typowe, albo szczątkowe tarany. Ostatecznie nigdy nie wykorzystano ich w walce.

    Taranowce torpedowe HMS Polyphemus i USS Intrepid

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCrown shyness – „nieśmiałość koron drzew”
    Next Article Wybór domeny i hostingu. Co warto wiedzieć przed założeniem strony WWW?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.