Przeglądając listę okrętów wojennych zaprojektowanych i zbudowanych we Francji na przełomie XIX i XX wieku znaleźć można dziesiątki zupełnie zapomnianych konstrukcji. Wiele z tych jednostek odeszło w zapomnienie już w momencie wejścia do służby, a ich kariery były wyjątkowo krótkie. Jednymi z takich jednostek były dwa pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines.

Geneza

W latach 80. XIX wieku we Francji olbrzymi wpływ na rozwój floty miała tzw. Jeune École (pol. Młoda Szkoła). Pomysły prezentowane przez jej zwolenników sprawiały, że w Flocie panował chaos. Budowano krótkie serie okrętów, lub nawet pojedyncze jednostki, których role były wielokrotnie zmieniane, przez co okręty w praktyce nie nadawały się do żadnej konkretnej roli i miały wiele wad technicznych.

Bouvines
Bouvines

 Zwolennicy Młodej Szkoły postulowali, że dużym zagrożeniem dla Francji będą torpedowce, które będą atakowały francuskie porty i stacjonujące w nich okręty wojenne. W związku z tym powstał pomysł zbudowania serii pancerników obrony wybrzeża, które dzięki odpowiedniemu uzbrojeniu, miały być zdolne do obrony baz i wybrzeża przed lżejszymi jednostkami przeciwnika.

Tak powstał pomysł budowy dwóch typów pancerników obrony wybrzeża typu Jemmapes i Bouvines. Okręty były do siebie bardzo podobne, jednak różniły się szczegółami konstrukcji i uzbrojenia, przez co uznaje się je za niezależne typy.

Pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines

Budowę pancerników typu Bouvines rozpoczęto w 1890 roku. Stępkę pod pierwszy z okrętów – Bouvines, położono 30 września 1890 roku w stoczni Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer, wodowanie miało miejsce 23 marca 1892 roku, a do służby okręt wszedł 1 grudnia 1895 roku. Budowę drugiego okrętu – Amiral Tréhouart, rozpoczęto 20 października 1890 roku w stoczni Arsenal de Lorient. Wodowanie miało miejsce 16 maja 1893 roku, a do służby okręt wszedł 29 czerwca 1896 roku. Koszt budowy okrętów wyniósł około 14 986 500 franków za okręt.

Okręty miały 89,65 m długości i wyporność 6798 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 8865 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 16 węzłów i zasięg 3900 mil morskich (7200 km) przy prędkości 8 węzłów. Uzbrojenie składało się z dwóch dział kalibru 305 mm umieszczonych pojedynczo w wieżach na dziobie i rufie, 8 dział kalibru 100 mm, 4 dział kalibru 47 mm, 10 dział kalibru 37 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 250-464 mm w pasie burtowym, 92 mm na pokładzie, 80 mm na mostku i 320 mm na wieżach. Załoga liczyła standardowo 333 oficerów i marynarzy, a gdy okręty wykorzystywano jako jednostki flagowe liczyła 371 oficerów i marynarzy.

Bouvines
Bouvines

Bouvines początkowo wykorzystywany był na Morzu Śródziemnym, gdzie uczestniczył w licznych manewrach i rejsach szkoleniowych. Ze względu na specyficzną konstrukcję i fakt, iż w ostatecznej konfiguracji nie do końca nadawał się do zwalczania torpedowców i był typowym pancernikiem obrony wybrzeża, już w 1906 roku zaczęto ograniczać jego wykorzystanie, przenosząc jednostkę do rezerwy.

Przez kolejnych kilka lat okręt kilkukrotnie wchodził ponownie do służby i wracał do rezerwy, a z czasem został przeniesiony do eskadry operującej na Kanale La Manche, stając się okrętem flagowym. W 1913 roku ponownie wycofano go z eksploatacji, ale 1 sierpnia 1914 roku przywrócono go do służby w roli pływającej baterii w Cherbourgu. Rolę tę pełnił do 1917 roku, ale bez ciekawszych epizodów. Ostatecznie 8 czerwca 1918 roku wycofano go z eksploatacji i przekształcono w hulk, a 19 czerwca 1920 roku sprzedano go na złom.

Kariera Amiral Tréhouart owiana jest większą tajemnicą. Losy okrętu do 1914 roku nie są dobrze znane – prawdopodobnie okręt pełnił podobną służbę jak siostrzany Bouvines. Podczas I wojny  światowej wykorzystywano go natomiast jako bazę okrętów podwodnych. Ostatecznie 4 lipca 1920 roku sprzedano go jednak na złom, a rozbiórka zakończyła się w 1922 roku.

Amiral Tréhouart
Amiral Tréhouart

Podsumowanie

Pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines były jednymi z wielu okrętów pancernych zaprojektowanych pod koniec XIX wieku we Francji w okresie największego chaosu w rozwoju okrętów wojennych. Charakterystyczna sylwetka tych jednostek jest podobna do innych, większych okrętów projektowanych we Francji w tym okresie. Ich kariera była natomiast bardzo krótka, a same jednostki nigdy nie zostały sprawdzone w boju.

O ile historia eksploatacji Bouvines  jest dobrze udokumentowana, tak w przypadku Amiral Tréhouart jest to pusta kartka. Po okrętach ostało się również bardzo mało zdjęć.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.