SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuskie pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines
    Francuskie pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines
    Francuskie pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines
    Artykuły

    Francuskie pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines

    Michał BanachBy Michał Banach28 września 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Przeglądając listę okrętów wojennych zaprojektowanych i zbudowanych we Francji na przełomie XIX i XX wieku znaleźć można dziesiątki zupełnie zapomnianych konstrukcji. Wiele z tych jednostek odeszło w zapomnienie już w momencie wejścia do służby, a ich kariery były wyjątkowo krótkie. Jednymi z takich jednostek były dwa pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines.

    Geneza

    W latach 80. XIX wieku we Francji olbrzymi wpływ na rozwój floty miała tzw. Jeune École (pol. Młoda Szkoła). Pomysły prezentowane przez jej zwolenników sprawiały, że w Flocie panował chaos. Budowano krótkie serie okrętów, lub nawet pojedyncze jednostki, których role były wielokrotnie zmieniane, przez co okręty w praktyce nie nadawały się do żadnej konkretnej roli i miały wiele wad technicznych.

    Bouvines
    Bouvines

     Zwolennicy Młodej Szkoły postulowali, że dużym zagrożeniem dla Francji będą torpedowce, które będą atakowały francuskie porty i stacjonujące w nich okręty wojenne. W związku z tym powstał pomysł zbudowania serii pancerników obrony wybrzeża, które dzięki odpowiedniemu uzbrojeniu, miały być zdolne do obrony baz i wybrzeża przed lżejszymi jednostkami przeciwnika.

    Tak powstał pomysł budowy dwóch typów pancerników obrony wybrzeża typu Jemmapes i Bouvines. Okręty były do siebie bardzo podobne, jednak różniły się szczegółami konstrukcji i uzbrojenia, przez co uznaje się je za niezależne typy.

    Pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines

    Budowę pancerników typu Bouvines rozpoczęto w 1890 roku. Stępkę pod pierwszy z okrętów – Bouvines, położono 30 września 1890 roku w stoczni Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne-sur-Mer, wodowanie miało miejsce 23 marca 1892 roku, a do służby okręt wszedł 1 grudnia 1895 roku. Budowę drugiego okrętu – Amiral Tréhouart, rozpoczęto 20 października 1890 roku w stoczni Arsenal de Lorient. Wodowanie miało miejsce 16 maja 1893 roku, a do służby okręt wszedł 29 czerwca 1896 roku. Koszt budowy okrętów wyniósł około 14 986 500 franków za okręt.

    Okręty miały 89,65 m długości i wyporność 6798 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 8865 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 16 węzłów i zasięg 3900 mil morskich (7200 km) przy prędkości 8 węzłów. Uzbrojenie składało się z dwóch dział kalibru 305 mm umieszczonych pojedynczo w wieżach na dziobie i rufie, 8 dział kalibru 100 mm, 4 dział kalibru 47 mm, 10 dział kalibru 37 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 250-464 mm w pasie burtowym, 92 mm na pokładzie, 80 mm na mostku i 320 mm na wieżach. Załoga liczyła standardowo 333 oficerów i marynarzy, a gdy okręty wykorzystywano jako jednostki flagowe liczyła 371 oficerów i marynarzy.

    Bouvines
    Bouvines

    Bouvines początkowo wykorzystywany był na Morzu Śródziemnym, gdzie uczestniczył w licznych manewrach i rejsach szkoleniowych. Ze względu na specyficzną konstrukcję i fakt, iż w ostatecznej konfiguracji nie do końca nadawał się do zwalczania torpedowców i był typowym pancernikiem obrony wybrzeża, już w 1906 roku zaczęto ograniczać jego wykorzystanie, przenosząc jednostkę do rezerwy.

    Przez kolejnych kilka lat okręt kilkukrotnie wchodził ponownie do służby i wracał do rezerwy, a z czasem został przeniesiony do eskadry operującej na Kanale La Manche, stając się okrętem flagowym. W 1913 roku ponownie wycofano go z eksploatacji, ale 1 sierpnia 1914 roku przywrócono go do służby w roli pływającej baterii w Cherbourgu. Rolę tę pełnił do 1917 roku, ale bez ciekawszych epizodów. Ostatecznie 8 czerwca 1918 roku wycofano go z eksploatacji i przekształcono w hulk, a 19 czerwca 1920 roku sprzedano go na złom.

    Kariera Amiral Tréhouart owiana jest większą tajemnicą. Losy okrętu do 1914 roku nie są dobrze znane – prawdopodobnie okręt pełnił podobną służbę jak siostrzany Bouvines. Podczas I wojny  światowej wykorzystywano go natomiast jako bazę okrętów podwodnych. Ostatecznie 4 lipca 1920 roku sprzedano go jednak na złom, a rozbiórka zakończyła się w 1922 roku.

    Amiral Tréhouart
    Amiral Tréhouart

    Podsumowanie

    Pancerniki obrony wybrzeża typu Bouvines były jednymi z wielu okrętów pancernych zaprojektowanych pod koniec XIX wieku we Francji w okresie największego chaosu w rozwoju okrętów wojennych. Charakterystyczna sylwetka tych jednostek jest podobna do innych, większych okrętów projektowanych we Francji w tym okresie. Ich kariera była natomiast bardzo krótka, a same jednostki nigdy nie zostały sprawdzone w boju.

    O ile historia eksploatacji Bouvines  jest dobrze udokumentowana, tak w przypadku Amiral Tréhouart jest to pusta kartka. Po okrętach ostało się również bardzo mało zdjęć.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZamek w Krasiczynie
    Next Article Na czym polega oferta rodzinna w T-Mobile?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.