W latach 1865-1870 w Francji zbudowano 7 korwet pancernych typu Alma. Okręty te miały drewniany kadłub pokryty żelaznym pancerzem. W praktyce jednostki te można określić jako okręty pancerne z centralną baterią. Jednym z okrętów tego typu była Atalante.

Atalante była przedostatnim zwodowanym okrętem typu Alma. Jej budowę rozpoczęto w czerwcu 1865 roku, a wodowanie nastąpiło 9 kwietnia 1868 roku. Próby morskie rozpoczęto 1 kwietnia 1869 roku i zakończono je wejściem do służby 23 lutego 1870.

Atalante sklasyfikowano jako korwetę pancerną z centralną baterią. Okręt miał drewniany kadłub pokryty płytami pancernymi o grubości 100 mm (barbety) do 150 mm (pancerz burtowy). Korweta miała 68 m długości i wyporność 3765 ton. Napęd składał się z jednego silnika parowego o mocy 1640 KM oraz żagli. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości 11 węzłów, a zasięg wynosił około 2700 km.

Uzbrojenie składało się z 6 armat kalibru 194 mm i 4 kalibru 120 mm. Ponadto Atalante posiadała wzmocniony dziób mogący służyć za taran. Warto dodać, że pociski kalibru 194 mm ważyły 75 kg, a sama armata aż 8 ton. Według oficjalnych informacji przebijalność pocisków przeciwpancernych wynosiła 320 mm. Załoga liczyła 316 oficerów i marynarzy.

Eskadra Północna działająca na Atlantyku była pierwszym przydziałem korwety. Po wybuchu w lipcu 1870 roku wojny Francusko-Pruskiej okręt skierowano wraz z kilkoma innymi jednostkami w rejon Morza Północnego, w celu utworzenia blokady morskiej.

Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

Zadanie to Atalante pełniła do 16 września, po czym wróciła do Cherbourga. 1 lipca 1872 roku okręt został wysłany po raz pierwszy do Azji. W trakcie swojej służby w Azji Atalante w sierpniu 1873 roku serwisowana w suchym doku Fitzroy Dock w Sydney. W trakcie prac wykonano serię świetnych zdjęć jednostki, prezentujących jej nietypową sylwetkę i taran.

27 lutego 1874 roku korweta powróciła do Francji i trafiła do rezerwy. Ponownie przywrócono ją do służby 28 grudnia 1875 roku i skierowano do Chin, gdzie przebywała do maja 1878 roku. Po powrocie do Francji ponownie przeniesiono okręt do rezerwy.

Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

Po blisko 4 latach pobytu w rezerwie Atalante powróciła 3 lipca 1882. Ponownie wysłano ją do Azji, a dokładnie do Wietnamu. Przez kolejne 3 lata okręt wziął udział w kilku potyczkach francuskiej floty z jednostkami wietnamskimi. W 1885 roku Atalante wycofano z eksploatacji i przeniesiono do rezerwy w Sajgonie.

Okręt pozostawiono własnemu losowi i nie prowadzono żadnych prac konserwacyjnych. W związku z tym w 1887 podczas oględzin uznano, że stan korwety jest tak zły, że nie nadaje się nawet do remontu. Według dostępnych informacji okręt osiadł na dnie w jednej z zatoczek niedaleko miasta. Wrak prawdopodobnie częściowo rozebrano, ale jego fragmenty mogą jeszcze znajdować się na dnie.

Francuska korweta pancerna Atalante w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

Francuska korweta pancerna Atalante w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.