SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Francuska korweta pancerna Atalante
    Francuska korweta pancerna Atalante
    Francuska korweta pancerna Atalante
    Artykuły

    Francuska korweta pancerna Atalante

    Michał BanachBy Michał Banach7 marca 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 1865-1870 w Francji zbudowano 7 korwet pancernych typu Alma. Okręty te miały drewniany kadłub pokryty żelaznym pancerzem. W praktyce jednostki te można określić jako okręty pancerne z centralną baterią. Jednym z okrętów tego typu była Atalante.

    Atalante była przedostatnim zwodowanym okrętem typu Alma. Jej budowę rozpoczęto w czerwcu 1865 roku, a wodowanie nastąpiło 9 kwietnia 1868 roku. Próby morskie rozpoczęto 1 kwietnia 1869 roku i zakończono je wejściem do służby 23 lutego 1870.

    Atalante sklasyfikowano jako korwetę pancerną z centralną baterią. Okręt miał drewniany kadłub pokryty płytami pancernymi o grubości 100 mm (barbety) do 150 mm (pancerz burtowy). Korweta miała 68 m długości i wyporność 3765 ton. Napęd składał się z jednego silnika parowego o mocy 1640 KM oraz żagli. Pozwalało to na osiągnięcie prędkości 11 węzłów, a zasięg wynosił około 2700 km.

    Francuska korweta pancerna Atalante wpływająca do doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)
    Francuska korweta pancerna Atalante wpływająca do doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)
    Francuska korweta pancerna Atalante wpływająca do doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)
    Francuska korweta pancerna Atalante wpływająca do doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

    Uzbrojenie składało się z 6 armat kalibru 194 mm i 4 kalibru 120 mm. Ponadto Atalante posiadała wzmocniony dziób mogący służyć za taran. Warto dodać, że pociski kalibru 194 mm ważyły 75 kg, a sama armata aż 8 ton. Według oficjalnych informacji przebijalność pocisków przeciwpancernych wynosiła 320 mm. Załoga liczyła 316 oficerów i marynarzy.

    Eskadra Północna działająca na Atlantyku była pierwszym przydziałem korwety. Po wybuchu w lipcu 1870 roku wojny Francusko-Pruskiej okręt skierowano wraz z kilkoma innymi jednostkami w rejon Morza Północnego, w celu utworzenia blokady morskiej.

    Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)
    Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

    Zadanie to Atalante pełniła do 16 września, po czym wróciła do Cherbourga. 1 lipca 1872 roku okręt został wysłany po raz pierwszy do Azji. W trakcie swojej służby w Azji Atalante w sierpniu 1873 roku serwisowana w suchym doku Fitzroy Dock w Sydney. W trakcie prac wykonano serię świetnych zdjęć jednostki, prezentujących jej nietypową sylwetkę i taran.

    27 lutego 1874 roku korweta powróciła do Francji i trafiła do rezerwy. Ponownie przywrócono ją do służby 28 grudnia 1875 roku i skierowano do Chin, gdzie przebywała do maja 1878 roku. Po powrocie do Francji ponownie przeniesiono okręt do rezerwy.

    Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)
    Francuska korweta pancerna Atalante w doku Fitzroy Dock w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

    Po blisko 4 latach pobytu w rezerwie Atalante powróciła 3 lipca 1882. Ponownie wysłano ją do Azji, a dokładnie do Wietnamu. Przez kolejne 3 lata okręt wziął udział w kilku potyczkach francuskiej floty z jednostkami wietnamskimi. W 1885 roku Atalante wycofano z eksploatacji i przeniesiono do rezerwy w Sajgonie.

    Okręt pozostawiono własnemu losowi i nie prowadzono żadnych prac konserwacyjnych. W związku z tym w 1887 podczas oględzin uznano, że stan korwety jest tak zły, że nie nadaje się nawet do remontu. Według dostępnych informacji okręt osiadł na dnie w jednej z zatoczek niedaleko miasta. Wrak prawdopodobnie częściowo rozebrano, ale jego fragmenty mogą jeszcze znajdować się na dnie.

    Francuska korweta pancerna Atalante w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)
    Francuska korweta pancerna Atalante w Sydney w sierpniu 1873 roku (fot. Henry Merlin Beaufoy/State Library NSW)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNajsłynniejsze samoloty bojowe świata – wydawnictwo Almapress
    Next Article Live-Fire Dust-Up – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.