SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Forth Bridge – niesamowity most wspornikowy z XIX wieku
    Forth Bridge - niesamowity most wspornikowy z XIX wieku
    Forth Bridge - niesamowity most wspornikowy z XIX wieku
    Artykuły

    Forth Bridge – niesamowity most wspornikowy z XIX wieku

    Michał BanachBy Michał Banach22 października 2019Brak komentarzy6 Mins Read
    Gdy w 1855 roku Henry Bessemer opatentował swoją nowatorską metodę uzyskiwania stali, rozpoczęła się nowa era w budownictwie. Możliwość wytwarzania dużych ilości stali w krótkim czasie sprawiła, że konstruktorzy na całym świecie zaczęli projektować coraz to większe i bardziej niesamowite konstrukcje. Zbudowany w latach 80. XIX wieku most Forth Bridge w Szkocji, był jednym z pierwszych tak dużych mostów zbudowanych ze stali w Wielkiej Brytanii.

    Geneza

    Zatoka Firth of Forth w Szkocji, gdzie zbudowano most wcina się w ląd na blisko 80 km. Ze względu na swoją szerokość i znajdujące się na jej brzegach miasta, takie jak choćby Edynburg, miała olbrzymie znaczenie dla przemysłu. Na początku XIX wieku jedynym sposobem na dostanie się na jej drugi brzeg było albo objechanie zatoki, albo skorzystanie z promów.

    Forth Bridge współcześnie (fot. Andrew Bell/Wikimedia Commons)
    Forth Bridge współcześnie (fot. Andrew Bell/Wikimedia Commons)

    Niezależnie od wybranej metody, podróż zwłaszcza koleją była czasochłonna i droga. W 1806 roku miejscowe władze zaczęły rozważać budowę dwóch tuneli kolejowych, które połączyłyby oba brzegi. Śmiały pomysł był jednak niewykonalny ze względu na długość jaką musiałyby mieć oba tunele. W 1818 roku James Anderson stworzył projekt mostu kolejowego przecinającego zatokę. I tym razem pomysł okazał się zbyt ambitny.

    Największą przeszkodą był brak odpowiednich materiałów do budowy tak potężnej przeprawy. Dopiero po 1855 roku, kiedy Henry Bessmer opatentował własną metodę masowej produkcji stali, wszystko się zmieniło. Musiało jednak minąć jeszcze kilkanaście lat zanim możliwe stało się zbudowanie przeprawy nad zatoką Firth of Forth.

    Forth Bridge (fot. Ian Dick/Flickr.com)
    Forth Bridge (fot. Ian Dick/Flickr.com)

    Prace nad projektem mostu ruszyły w latach 70. XIX wieku. Olbrzymi wpływ na nie miała katastrofa na moście kolejowym Tay, która miała miejsce 28 grudnia 1879 roku. W jej wyniku zginęło 75 osób. Aby nie doszło do podobnej katastrofy (most Tay nie wytrzymał złych warunków pogodowych), most nad zatoką Firth of Forth projektowano wyjątkowo solidnie.

    Ostateczny projekt mostu przygotowali na początku lat 80. XIX wieku dwaj inżynierowie – John Fowler i Benjamin Baker. Zakładał on zbudowanie mostu wspornikowego, o kratownicowej konstrukcji, wspartego na trzech filarach. 19 maja 1882 roku oficjalnie podjęto decyzję o budowie mostu kilka kilometrów od Edynburga. Kontrakt na budowę podpisano jednak dopiero 21 grudnia 1882 roku, a prace ruszyły w kwietniu 1883 roku.

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    Forth Bridge – olbrzymi stalowy most wspornikowy

    Ze względu na wielkość mostu, bardzo długo trwał proces zbierania materiałów. Dodatkowo kolej musiała zmienić trasy swoich pociągów i zbudować nowe tory prowadzące do budowanego mostu. W pracach nad mostem i okoliczną infrastrukturą brało udział ponad 4600 osób.

    Pierwszym etapem prac było przygotowanie dojazdów do budowanego mostu. Równocześnie zaczęto zwozić w rejon budowy stal potrzebną do budowy oraz przygotowywano olbrzymie kesony, na których miały oprzeć się trzy wieże stanowiące trzon całej konstrukcji.

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    Łącznie zgromadzono m.in. 55 000 ton stali, 110 000 m³ kamieni, 21 000 ton cementu i 7 mln nitów. Materiały ściągano z całej Wielkie Brytanii, a część stali nawet z Francji. Ze względu na ilość materiałów, konstruktorzy mostu wynajęli pobliską wyspę, aby na niej gromadzić część stali i kamieni.

    Same kesony umieszczano na dnie zatoki aż do 1886 roku. Był to bardzo trudny proces, ponieważ każdy z nich miał inne wymiary i był obudowywany kamieniami w zależności od podłoża na jakim go umieszczano.

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    Drugi etap budowy, czyli konstrukcja stalowa wiaduktów, był znacznie krótszy i mniej problematyczny. Prace nad stalową konstrukcją zakończono w 1889 roku. W grudniu zakończyły się prace wykończeniowe, a 21 stycznia 1890 roku przeprowadzono próby nośności mostu.

    Do ich przeprowadzenia przygotowano dwa specjalne pociągi, składające się z 3 ciężkich lokomotyw i 50 wagonów węgla każdy. Łączna waga jednego składu wynosiła 1880 ton. Poruszały się one przez most bardzo powoli, często zatrzymując się, aby przeprowadzić pomiary. Co ciekawe, testowe obciążenie było znacznie większe niż projektowa nośność mostu. Mimo to konstrukcja okazała się bardzo solidna i wytrzymała.

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    Wstępne otwarcie mostu który otrzymał nazwę Forth Bridge miało miejsce 24 lutego, kiedy to pociąg z przedstawicielami władz i firm transportowych przejechał przez most. Oficjalne otwarcie miało miejsce 4 marca 1890 roku, a poprowadził je książę Walii, później koronowany na króla Edwarda VII. Koszt budowy mostu wycenia się na 3,2 mln funtów (współcześnie około 345,9 mln funtów).

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    W toku prac nad mostem doszło do wielu wypadków, spowodowanych raczej marnymi normami bezpieczeństwa. Według wyliczeń przeprowadzonych w latach 2005-2009 roku śmierć poniosło 73 robotników (38 w wyniku upadku, 9 przygniecenia, 9 utonięcia, 8 w wyniku uderzenia przez spadające elementy konstrukcji, 3 w wyniku pożaru i jeden w wyniku choroby kesonowej, a 5 kolejnych robotników zginęło w niewyjaśnionych okolicznościach), z których 57 zginęło przy budowie samego mostu. Reszta zginęła przy innych etapach budowy.

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    Konstrukcja mostu okazała się bardzo solidna. Mimo upływu lat, Forth Bridge jest cały czas wykorzystywany. Obecnie obowiązuje na nim ograniczenie prędkości do 80 km/h dla szybkich pociągów, 64 km/h dla normalnych pociągów pasażerskich i 48 km/h dla pociągów towarowych. Dziennie przez most przejeżdża nawet do 200 składów.

    Cała długość mostu wraz z dojazdami wynosi 2467 metrów, a dwa najdłuższe przęsła mają po 520 metrów długości. Podczas przypływów prześwit wynosi 46 metrów. Do 1917 most miał najdłuższe pojedyncze przęsła. Dopiero most Pont de Quebec przejął palmę pierwszeństwa. Obecnie Forth Bridge zajmuje jednak cały czas drugie miejsce.

    Forth Bridge podczas budowy
    Forth Bridge podczas budowy

    Największy okaz brzydoty

    Niektórzy uważali most Forth za jeden z najbrzydszych na świecie. Jego nietypowa, stalowa konstrukcja faktycznie wygląda dziwnie, ale z drugiej strony most ten był przykładem rozwoju techniki w XIX wieku. Dzisiaj pomalowany na czerwony jest jednym z symboli Szkocji.

    Forth Bridge współcześnie (fot. George Gastin/Wikimedia Commons)
    Forth Bridge współcześnie (fot. George Gastin/Wikimedia Commons)

    Jego solidna konstrukcja przetrwała ponad 100 lat, dwie wojny światowe oraz liczne wichury. Ze względu na swój wiek, Forth Bridge praktycznie cały czas jest remontowany i malowany. Proces ten trwa nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat. Do dzisiaj zdjęcia przedstawiające most podczas budowy robią olbrzymie wrażenie i są symbolem epoki przemysłowej.

    Forth Road Bridge podczas budowy w latach 60. XX wieku
    Forth Road Bridge podczas budowy w latach 60. XX wieku
    Forth Road Bridge podczas budowy w latach 60. XX wieku
    Forth Road Bridge podczas budowy w latach 60. XX wieku
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Forth Bridge
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNiesamowity Citroen U55 Cityrama Currus
    Następny artykuł Zdobycie niemieckiego okrętu podwodnego U-505
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Pont Gustave-Flaubert – najwyższy podnoszony most na świecie

    14 czerwca 20222 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read

    Most Puente Nuevo w Ronda

    14 grudnia 20212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.