Chociaż SUVy kojarzą się raczej z stosunkowo młodą klasą samochodów, prawda jest taka, że są one całkiem stare i już w latach 30. produkowano auta spełniające kryteria współczesnych SUVów. Jednym z takich pojazdów jest Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon.

W 1937 roku firma Marmon-Herrington rozpoczęła produkcję oryginalnych samochodów oznaczonych jako Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon. Pojazdy te powstawały na bazie seryjnych Fordów, które dostarczano z zakładów w Iron Mountain do fabryki Marmon-Herrington w Indianapolis. Następnie zdejmowano z nich nadwozie, a podwozie przerabiano.

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby's)
Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby’s)

W ramach przeróbek instalowano nową skrzynię biegów pochodzącą z ciężarówek Forda, przystosowaną do napędu 4×4, wzmacniano podwozie i osie, aby wytrzymały jazdę w trudnym terenie, oraz nieznacznie wzmacniano nadwozie. Zwiększano również prześwit, aby umożliwić jazdę w terenie bez ubawy o uszkodzenie podwozia. Co istotne, w ramach prac nie zmieniano silnika, pozostawiając oryginalny ośmiocylindrowy silnik Forda o pojemności 4 litrów.

Według założeń, samochody przeznaczone były głównie dla pracowników przemysłu leśnego, oraz osób, które musiały działać w trudnym terenie, ale chciały podróżować w komforcie znanym z typowych samochodów. Produkcja nie miała bardzo dużej skali, ponieważ samochody były raczej drogie. Dodatkowo, wraz z wybuchem II wojny światowej przerwano produkcję. Powrócono do niej dopiero po wojnie.

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby's)
Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby’s)

W nowych, powojennych realiach okazało się jednak, że kosztujący około 4000 dolarów (współcześnie około 41 700 dolarów) samochód jest za drogi – jego cena była dwukrotnie wyższa od ceny bazowego Forda. W związku z tym szybko zaprzestano dalszej produkcji.

Obecnie Fordy Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon są jednymi z bardziej poszukiwanych aut kolekcjonerskich. Pod koniec 2019 roku na aukcji w RM Sotheby’s wystawiony został egzemplarz z 1948 roku, odrestaurowany przez Nick Alexander Collection do stanu idealnego. Efekt prac jest niesamowity, a samochód wyjątkowy również dlatego, że ma na liczniku przejechane zaledwie 965 km od zakończenia renowacji. Tym samym auto jest w idealnym stanie.

Samochód otrzymał czarny lakier i całkowicie odświeżone drewniane wykończenie nadwozia. Wnętrze poddano również bardzo starannej rekonstrukcji, dzięki czemu wygląda perfekcyjnie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.