Chociaż SUVy kojarzą się raczej z stosunkowo młodą klasą samochodów, prawda jest taka, że są one całkiem stare i już w latach 30. produkowano auta spełniające kryteria współczesnych SUVów. Jednym z takich pojazdów jest Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon.

W 1937 roku firma Marmon-Herrington rozpoczęła produkcję oryginalnych samochodów oznaczonych jako Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon. Pojazdy te powstawały na bazie seryjnych Fordów, które dostarczano z zakładów w Iron Mountain do fabryki Marmon-Herrington w Indianapolis. Następnie zdejmowano z nich nadwozie, a podwozie przerabiano.

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby's)

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby’s)

W ramach przeróbek instalowano nową skrzynię biegów pochodzącą z ciężarówek Forda, przystosowaną do napędu 4×4, wzmacniano podwozie i osie, aby wytrzymały jazdę w trudnym terenie, oraz nieznacznie wzmacniano nadwozie. Zwiększano również prześwit, aby umożliwić jazdę w terenie bez ubawy o uszkodzenie podwozia. Co istotne, w ramach prac nie zmieniano silnika, pozostawiając oryginalny ośmiocylindrowy silnik Forda o pojemności 4 litrów.

Według założeń, samochody przeznaczone były głównie dla pracowników przemysłu leśnego, oraz osób, które musiały działać w trudnym terenie, ale chciały podróżować w komforcie znanym z typowych samochodów. Produkcja nie miała bardzo dużej skali, ponieważ samochody były raczej drogie. Dodatkowo, wraz z wybuchem II wojny światowej przerwano produkcję. Powrócono do niej dopiero po wojnie.

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby's)

Ford Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon (1948) (fot. Courtney Cutchen/RM Sotheby’s)

W nowych, powojennych realiach okazało się jednak, że kosztujący około 4000 dolarów (współcześnie około 41 700 dolarów) samochód jest za drogi – jego cena była dwukrotnie wyższa od ceny bazowego Forda. W związku z tym szybko zaprzestano dalszej produkcji.

Obecnie Fordy Marmon-Herrington Super Deluxe Station Wagon są jednymi z bardziej poszukiwanych aut kolekcjonerskich. Pod koniec 2019 roku na aukcji w RM Sotheby’s wystawiony został egzemplarz z 1948 roku, odrestaurowany przez Nick Alexander Collection do stanu idealnego. Efekt prac jest niesamowity, a samochód wyjątkowy również dlatego, że ma na liczniku przejechane zaledwie 965 km od zakończenia renowacji. Tym samym auto jest w idealnym stanie.

Samochód otrzymał czarny lakier i całkowicie odświeżone drewniane wykończenie nadwozia. Wnętrze poddano również bardzo starannej rekonstrukcji, dzięki czemu wygląda perfekcyjnie.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.