SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    • Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    • Słusznie zapomniany Northrop XFT
    • Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    • Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      15 sierpnia 2022

      Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

      5 sierpnia 2022

      Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

      10 lipca 2022

      Szafa chłodnicza. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Ford Big Red – pokazowa ciężarówka z turbiną gazową
    Ford Big Red - pokazowa ciężarówka z turbiną gazową
    Ford Big Red - pokazowa ciężarówka z turbiną gazową
    Artykuły

    Ford Big Red – pokazowa ciężarówka z turbiną gazową

    Michał BanachBy Michał Banach30 sierpnia 2017Jeden komentarz3 Mins Read
    Na przełomie lat 50. i 60. w USA największe koncerny motoryzacyjne zaczęły eksperymentować z samochodami napędzanymi turbinami gazowymi. Chociaż ostatecznie żaden pojazd nie trafił do produkcji, kilka zbudowanych prototypów zapisało się w historii. Jednym z nich był Ford Big Red z 1964 roku.

    Ford Big Red powstał w jednym konkretnym celu – miał pokazywać przyszłość. Ford chciał zademonstrować możliwości jakie dawał napęd w postaci turbiny gazowej. O ile w przypadku samochodów osobowych było to mało użyteczne, tak w przypadku podróżujących przez całe Stany Zjednoczone ciężarówek turbina gazowa mogła być ciekawą alternatywą dla tradycyjnych silników.

    Ford Big Red
    Ford Big Red

    Big Red był prawie 30-metrową ciężarówką składającą się z ciągnika i dwóch przyczep. Pod szoferką umieszczono małą turbinę gazową Model 705 o mocy 600 KM, zaprojektowaną dla US Navy. Przy zbiornikach paliwa o pojemności ponad 1000 litrów ciężarówka mogła przejechać 965 km, a średnia prędkość wynosiła 112 km/h.

    Nie tylko napęd robił wrażenie. Sama szoferka została zaprojektowana w zupełnie inny niż wcześniej sposób. Umieszczona wysoko nad ziemią (Big Red miał 3,9 m wysokości), była tak przestronna, że można było po niej chodzić. Z tyłu umieszczono lodówkę i niewielką kuchenkę dla załogi, aby mogła ona podczas podróży przygotowywać posiłki. Aby wejść do kabiny, trzeba było skorzystać z wysuwanej automatycznie drabinki – drzwi również otwierały się automatycznie.

    Ford Big Red
    Ford Big Red

    Zbudowano tylko jednego Big Reda. Pojazd wykonał kilka pokazowych przejazdów, po czym trafił do magazynu, kiedy projekt  uznano za nieopłacalny. Dokładny los pojazdu nie jest znany. Dostępne informacje sugerują, że kilkukrotnie zmienił właścicieli i obecnie jest dalej przechowywany w jakimś magazynie, ale w ostatnim czasie został całkowicie odrestaurowany – łącznie z turbiną. Nie wiadomo jednak ile jest w tym prawdy, ponieważ żadna z dostępnych relacji nie podaje żadnych konkretnych informacji. Nie ma również współczesnych zdjęć Forda Big Red.

    Warto dodać, że w 1966 roku Ford zbudował jeszcze jedną ciężarówkę z turbiną gazową – Ford W-1000 Gas-Turbine. Była to standardowa ciężarówka W-1000, w której zamontowano turbinę gazową A-707 o mocy 375 KM. Pojazd wykorzystywano do promowania turbin gazowych w USA i Europie (głównie w Wielkiej Brytanii i Niemczech). Wizualnie ciężarówka prawie niczym nie różniła się od pojazdów seryjnych. Jedynie za szoferką zamontowano specjalny system do oczyszczania spalin.

    Ostatecznie pomysł montowania turbin gazowych w ciężarówkach nie zyskał większej popularności ze względu na koszty eksploatacji. Silniki tego typu zaczęto montować jedynie w bardzo ciężkim sprzęcie budowlanym i wojskowym.

    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Ford W-1000 Gas-Turbine

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułLot pasażerski trwający 20 godzin – szykuje się najdłuższa trasa lotnicza
    Następny artykuł Gran Canaria – wyspa pełna ukrytych atrakcji
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    14 sierpnia 20223 Mins Read

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    10 sierpnia 20223 Mins Read

    Pechowy lot numer 191

    2 sierpnia 20228 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    15 sierpnia 2022

    Jedyne w swoim rodzaju brytyjskie pancerniki typu Nelson

    14 sierpnia 2022

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    13 sierpnia 2022

    Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    12 sierpnia 2022

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    11 sierpnia 2022

    Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 marca 20190

    Made in NRD – ciężarówki Robur

    Ciężarówki i autobusy marki Robur, produkowane w latach 1961-1991 były prawdopodobnie jednymi z najbardziej charakterystycznych…

    Artykuły
    29 marca 20170

    A1E1 Independent – eksperymentalny czołg wielowieżowy

    Zbudowany w 1926 roku eksperymentalny brytyjski wielowieżowy czołg ciężki A1E1 Independent miał ogromny wpływ na…

    Artykuły
    16 grudnia 20170

    Dornier Do 31 – jedyny transportowy samolot pionowego startu i lądowania

    Na przełomie lat 60. i 70. w wielu krajach rozpoczęto eksperymenty nad samolotami pionowego startu…

    Artykuły
    20 lipca 20190

    Mark VIII „Liberty” – międzynarodowy czołg z I wojny światowej

    Zaprojektowany w 1918 roku czołg Mark VIII był ostatnim stworzonym w Wielkiej Brytanii projektem czołgu…

    Artykuły
    25 maja 20161

    Co jedzą żołnierze – recenzja wojskowych racji żywnościowych

    Kuchnia wojskowa nie należy do najbardziej wykwintnych, zwłaszcza kiedy żołnierze znajdują się w rejonie prowadzenia…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.