SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ford Big Red – pokazowa ciężarówka z turbiną gazową
    Artykuły

    Ford Big Red – pokazowa ciężarówka z turbiną gazową

    Michał BanachBy Michał Banach30 sierpnia 2017Jeden komentarz3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Ford Big Red - pokazowa ciężarówka z turbiną gazową
    Ford Big Red - pokazowa ciężarówka z turbiną gazową
    Na przełomie lat 50. i 60. w USA największe koncerny motoryzacyjne zaczęły eksperymentować z samochodami napędzanymi turbinami gazowymi. Chociaż ostatecznie żaden pojazd nie trafił do produkcji, kilka zbudowanych prototypów zapisało się w historii. Jednym z nich był Ford Big Red z 1964 roku.

    Ford Big Red powstał w jednym konkretnym celu – miał pokazywać przyszłość. Ford chciał zademonstrować możliwości jakie dawał napęd w postaci turbiny gazowej. O ile w przypadku samochodów osobowych było to mało użyteczne, tak w przypadku podróżujących przez całe Stany Zjednoczone ciężarówek turbina gazowa mogła być ciekawą alternatywą dla tradycyjnych silników.

    Ford Big Red
    Ford Big Red

    Big Red był prawie 30-metrową ciężarówką składającą się z ciągnika i dwóch przyczep. Pod szoferką umieszczono małą turbinę gazową Model 705 o mocy 600 KM, zaprojektowaną dla US Navy. Przy zbiornikach paliwa o pojemności ponad 1000 litrów ciężarówka mogła przejechać 965 km, a średnia prędkość wynosiła 112 km/h.

    Nie tylko napęd robił wrażenie. Sama szoferka została zaprojektowana w zupełnie inny niż wcześniej sposób. Umieszczona wysoko nad ziemią (Big Red miał 3,9 m wysokości), była tak przestronna, że można było po niej chodzić. Z tyłu umieszczono lodówkę i niewielką kuchenkę dla załogi, aby mogła ona podczas podróży przygotowywać posiłki. Aby wejść do kabiny, trzeba było skorzystać z wysuwanej automatycznie drabinki – drzwi również otwierały się automatycznie.

    Ford Big Red
    Ford Big Red

    Zbudowano tylko jednego Big Reda. Pojazd wykonał kilka pokazowych przejazdów, po czym trafił do magazynu, kiedy projekt  uznano za nieopłacalny. Dokładny los pojazdu nie jest znany. Dostępne informacje sugerują, że kilkukrotnie zmienił właścicieli i obecnie jest dalej przechowywany w jakimś magazynie, ale w ostatnim czasie został całkowicie odrestaurowany – łącznie z turbiną. Nie wiadomo jednak ile jest w tym prawdy, ponieważ żadna z dostępnych relacji nie podaje żadnych konkretnych informacji. Nie ma również współczesnych zdjęć Forda Big Red.

    Warto dodać, że w 1966 roku Ford zbudował jeszcze jedną ciężarówkę z turbiną gazową – Ford W-1000 Gas-Turbine. Była to standardowa ciężarówka W-1000, w której zamontowano turbinę gazową A-707 o mocy 375 KM. Pojazd wykorzystywano do promowania turbin gazowych w USA i Europie (głównie w Wielkiej Brytanii i Niemczech). Wizualnie ciężarówka prawie niczym nie różniła się od pojazdów seryjnych. Jedynie za szoferką zamontowano specjalny system do oczyszczania spalin.

    Ostatecznie pomysł montowania turbin gazowych w ciężarówkach nie zyskał większej popularności ze względu na koszty eksploatacji. Silniki tego typu zaczęto montować jedynie w bardzo ciężkim sprzęcie budowlanym i wojskowym.

    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Ford W-1000 Gas-Turbine
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleLot pasażerski trwający 20 godzin – szykuje się najdłuższa trasa lotnicza
    Next Article Gran Canaria – wyspa pełna ukrytych atrakcji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read599 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.