SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ford 3-ton M1918 – amerykański mini-czołg
    Ford 3-ton M1918 - amerykański mini-czołg
    Ford 3-ton M1918 - amerykański mini-czołg
    Artykuły

    Ford 3-ton M1918 – amerykański mini-czołg

    Michał BanachBy Michał Banach15 grudnia 2014Updated:18 kwietnia 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Pierwsze czołgi pojawiły się podczas I wojny światowej. Pionierami w ich konstruowaniu byli Brytyjczycy i Francuzi. Niemcy, którzy później stali się symbolem rozwoju broni pancernej ograniczyli się podczas Wielkiej Wojny jedynie do kopiowania rozwiązań brytyjskich. Amerykanie w tym czasie lekko zaspali pod względem rozwoju armii. Gdy francuskie FT-17 i brytyjskie Mark IV królowały na froncie zachodnim, amerykanie nie mieli w swojej armii nawet prototypowych czołgów.

    Gdy w 1917 roku USA włączyły się do wojny, ze względy na braki wyposażenia, wszystko musiano kupować od sojuszników. Również czołgi. Jednym z zakupionych pojazdów był jeden z najsłynniejszych czołgów I wojny światowej – francuski FT-17. Równocześnie amerykanie pozyskali licencję na jego budowę pod oznaczeniem Ford 6-ton M1917. Niestety dla amerykańskiego przemysłu zbrojeniowego budowa czołgów była nowym doświadczeniem w związku z czym, prace nad Fordem 6-ton opóźniały się, a dodatkowo zapotrzebowanie francuzów na FT-17 było większe niż produkcja tych czołgów, co uniemożliwiało ich eksport.

    Czołg lekki Ford 3-ton M1918
    Czołg lekki Ford 3-ton M1918

    Pomysłowi jankesi wpadli wówczas na pomysł skonstruowania jak najprostszego czołgu lekkiego, którego konstrukcja opierałaby się na FT-17. Tak powstała idea bezwieżowego mikro-czołgu Ford 3-ton. Maił być tani, mały i łatwy w produkcji masowej.

    Dwuosobowy mini czołg

    Prace nad Fordem 3-ton ruszyły w 1918 roku, stąd oznaczenie M1918. Konstrukcyjnie pojazd był bardzo podobny do FT-17, różniąc się od niego brakiem wieży i rozmiarami. Nie wiedząc kiedy pojawią się właściwe FT-17 albo ich licencyjne kopie, US Army zamówiło… 15 000 tych małych pojazdów oraz 15 prototypów do testów. Ford Motor Company planował budowę 100 czołgów dziennie. Miało to być możliwe dzięki liniom produkcyjnym i uniwersalności konstrukcji pojazdu.

    Ford 3-ton był mały a w środku było naprawdę ciasno
    Ford 3-ton był mały a w środku było naprawdę ciasno

    Czołg miał nieco ponad 4 metry długości, 1,6 wysokości i 1,6 szerokości. Ważył 3150 kg i napędzany był dwoma czterocylindrowymi silnikami Ford Model T o mocy łącznej 45 KM (niektóre źródła mówią o mocy 90 KM, ale ze względy na moc silnika Ford Engine Model T stosowanego w samochodach, bardziej prawdopodobna jest moc łączna 45 KM). Skrzynia biegów miała dwa biegi do przodu i jeden do tyłu. Czołg rozpędzał się do prędkości 13 km/h co było całkiem niezłym wynikiem jak na tamte czasy. Zasięg wynosił 55 km.

    Ta kulka błota to Ford 3-ton M1918
    Ta kulka błota to Ford 3-ton M1918

    Pancerz czołgu miał maksymalnie 13 mm grubości, a dzięki lekkiemu pochyleniu z przodu, jego skuteczna grubość była nieco większa. Uzbrojenie pojazdy nie było imponujące, ponieważ składało się z jednego karabinu maszynowego .30 cal (7,62 mm) z przodu z zapasem amunicji wynoszącym 550 naboi. Był ona zamontowany w specjalnym jarzmie, o ograniczonych kątach wychylenia. W związku z tym celowano poruszając cały czołg.

    Ford 3-ton jako ciągnik artyleryjski
    Ford 3-ton M1918
    Ford 3-ton M1918

    Załogę pojazdu stanowiło dwóch żołnierzy, którzy siedzieli obok siebie. Kierowca po prawej stronie a dowódca-strzelec po lewej. Brak podziału na przedziały bojowe sprawiał, że obaj siedzieli obok silnika, a cała amunicja znajdowała się w zakamarkach na około nich. Czołg wyposażono w jeden właz oraz kopułę obserwacyjną. Dodatkowo z tyłu pojazdu zamocowano dwa ogony, zapobiegające jego wywróceniu podczas pokonywania okopów.

    Cena jednego czołgu miała wynieść 4000 dolarów (czyli jakieś 60 000 dolarów współcześnie). Przykładowo Ford Model T kosztował wówczas około 500 dolarów.

    Zbudowano 15 prototypowych egzemplarzy Forda 3-ton. Testowano je w USA, a dwa egzemplarze wysłano do Francji, gdzie pod koniec wojny wzięły udział w działaniach bojowych. Okazało się wówczas że czołg mimo spełnienia wymogów produkcyjnych, pod względem możliwości bojowych wypada bardzo źle. Mimo to, zamówienia nie anulowano. Dodatkowo kilka czołgów przerobiono na ciągniki artyleryjskie.

    Gdy 11 listopada I wojna światowa się zakończyła, amerykanie szybko anulowali zamówienie na dalsze czołgi, zostając jedynie przy własnych Fordach 6-ton i potężnych czołgach Mark VIII budowanych wspólnie z Brytyjczykami.

    Rodzina w komplecie. Od lewej Ford 3-ton M1918, Ford 6-ton M1917 i Mark VIII Liberty
    Rodzina w komplecie. Od lewej Ford 3-ton M1918, Ford 6-ton M1917 i Mark VIII Liberty

    Z 15 zbudowanych prototypów zachowano dwa, które można dzisiaj oglądać w muzeach National Armor & Cavarly Museum w Forcie Benning oraz w Ordnance Collection w Forcie Lee.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMina Lochnagar – najgłośniejsza eksplozja w historii
    Next Article Gee Bee – najpiękniejszy najbrzydszy samolot świata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.