SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fokker G.I – zapomniany holenderski myśliwiec
    Fokker G.I - zapomniany holenderski myśliwiec
    Fokker G.I - zapomniany holenderski myśliwiec
    Artykuły

    Fokker G.I – zapomniany holenderski myśliwiec

    Michał BanachBy Michał Banach16 marca 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1936 roku holenderskie zakłady Fokkera rozpoczęły prace nad dwusilnikowym ciężkim myśliwcem przewagi powietrznej. Maszyna otrzymała oznaczenie Fokker G.I i miała być jednym z ważniejszych produktów eksportowych firmy. Ostatecznie powstały 63 maszyny tego typu, ale żadna z nich nie trafiła na eksport.

    Pod koniec lat 30. wraz z pojawianiem się coraz lepszych silników, w wielu krajach zaczęto rozważać wprowadzenie do uzbrojenia potężnych, dwusilnikowych myśliwców przewagi powietrznej. Maszyny te miały przenosić silne uzbrojenie i dysponować dobrymi osiągami, a ich podstawowym zadaniem miało być zwalczanie bombowców i dużych formacji samolotów przeciwnika.

    Fokker G.I
    Fokker G.I

    W 1936 roku zakłady Fokkera podjęły decyzję o opracowaniu samodzielnie, bez zamówienia ze strony holenderskich sił powietrznych właśnie takiego myśliwca. Pracami kierował Erich Schatzki, a następnie Marius Beeling. Po zaledwie 7 miesiącach prac, 16 marca 1937 roku oblatano prototyp samolotu (za sterami zasiadł Karel Mares), oznaczonego jako Fokker G.I.

    Samolot miał 10,87 m długości, 17,16 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 5 ton. Napęd stanowiły dwa silniki Hispano-Suiza 14AV-02/03 (maszyny seryjne wykorzystywały dziewięciocylindrowe silniki Bristol Mercury VIII o mocy 750KM oraz Pratt & Whitney SB4-G Twin Wasp Junior – odpowiednio 36 i 26 maszyn). Zapewniały one prędkość maksymalną około 475 km/h i zasięg 1510 km.

    Fokker G.I
    Fokker G.I

    Uzbrojenie samolotu składało się początkowo z dwóch działek kalibru 23 mm i dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,9 mm, ale w maszynach seryjnych montowano osiem karabinów maszynowych kalibru 7,9 mm. Dodatkowo samoloty posiadały tylne stanowisko strzeleckie z jednym karabinem maszynowym kalibru 7,9 mm. Pod skrzydłami istniała możliwość przenoszenia ładunku bomb o masie od 300-400 kg.

    Krótko po prezentacji prototypu zakłady Fokkera otrzymały pierwsze zamówienie eksportowe na nowe maszyny z Republiki Hiszpanii. Chociaż rozpoczęto budowę maszyn, z powodu embarga nałożonego przez holenderskie władze, dostawy maszyn miały być zrealizowane przez Finlandię, jednak z powodu wybuchu II wojny światowej kontraktu nie wypełniono. Zainteresowanie Fokkerem G.I wyraziły również siły powietrzne Szwecji, Belgii, Finlandii, Turcji, Węgier i Szwajcarii. Widząc rosnącą popularność samolotu, również holenderskie siły powietrzne zamówiły 36 maszyn.

    Fokker G.I
    Fokker G.I

    Do maja 1940 roku do służby wprowadzono 23 Fokkery G.I, a pozostałe maszyny były wykańczane w zakładach Fokkera. W trwających 5 dni walkach obronnych holenderskie Fokkery G.I poniosły duże straty, ale aktywnie uczestniczyły w walkach zestrzeliwując kilkanaście niemieckich samolotów – dokładne dane nie są znane.

    Pozostałe maszyny, będące w różnym stopniu ukończenia i sprawności zostały przejęte przez Niemców, a następnie doprowadzone do do pełnej sprawności. Wykorzystywano je przez kilka lat do szkolenia pilotów dwusilnikowych Messerschmittów Bf 100. Do ciekawego incydentu doszło 5 maja 1941 roku, kiedy to pilotowany przez Hidde Leegstra G.I na pokładzie którego znajdował się również inżynier Piet Vos przeleciał z Holandii do Wielkiej Brytanii, gdzie został poddany oględzinom w zakładach Miles Aircraft. Do naszych czasów nie przetrwał żaden Fokker G.I. Zbudowano jedynie replikę, która przez pewien czas znajdowała się w muzeum holenderskich sił powietrznych w Soesterbergu.

    Fokker G.I
    Fokker G.I
    Fokker G.I
    Fokker G.I

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleM41 Walker Bulldog – amerykański czołg lekki
    Next Article Kampanie lotnicze od I wojny światowej do dzisiaj – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.