SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fokker Eindecker – legendarny jednopłatowy myśliwiec z I wojny światowej
    Fokker Eindecker - legendarny jednopłatowy myśliwiec z I wojny światowej
    Fokker Eindecker - legendarny jednopłatowy myśliwiec z I wojny światowej
    Artykuły

    Fokker Eindecker – legendarny jednopłatowy myśliwiec z I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach13 czerwca 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    I wojna światowa w powietrzu kojarzy się wszystkim głównie z dwupłatowcami. Chociaż faktycznie takie maszyny przez większość wojny były podstawą sił powietrznych wszystkich walczących armii, pierwszym niemieckim myśliwcem, który stał się wręcz legendą był Fokker Eindecker, zwłaszcza model E.III.

    Geneza

    W pierwszych miesiącach I wojny światowej zadaniem lotnictwa było prowadzenie rozpoznania i ewentualnie dostarczanie rozkazów. Z czasem piloci zaczęli zabierać na pokłady swoich samolotów lekką broń, taką jak np. rewolwery, aby odganiać samoloty przeciwnika. W związku z tym konstruktorzy lotniczy po obu stronach frontu postanowili zaprojektować samoloty od początku uzbrojone w znacznie skuteczniejszą broń maszynową.

    Fokker M.5K/MG
    Fokker M.5K/MG

    Pionierem w tym był holenderski konstruktor lotniczy, twórca zakładów Fokkera w Niemczech, Anton Fokker. Na bazie lekkie samolotu zwiadowczego Fokker M.5 zaprojektował on prototyp jednopłatowego myśliwca, uzbrojonego w jeden karabin maszynowy zamontowany na silniku, zsynchronizowany z śmigłem, dzięki czemu mógł strzelać przez śmigło bez obawy o jego uszkodzenie.

    Nowatorska konstrukcja otrzymała oznaczenie Fokker M.5K/MG i została przetestowana w dniach 19-20 maja 1915 roku. Rezultaty prób były tak dobre, że 5 maszyn tego typu wysłano na front w celu ich przetestowania w warunkach bojowych. Jednym z najważniejszych pilotów, którzy testowali te samoloty był Otto Parschau.

    Fokker Eindecker
    Fokker Eindecker

    Samoloty przydzielano pojedynczo do eskadr rozpoznawczych jako samoloty osłony. W tym czasie Francuzi i Brytyjczycy również wprowadzali do wyposażenia pierwsze samoloty uzbrojone w karabiny maszynowe, ale żaden nich nie dysponował synchronizatorem. Wyniki prób frontowych były bardzo dobre, w związku z czym niemieckie siły powietrzne Luftstreitkräfte zamówiło w zakładach Fokkera pierwszą serię nowych myśliwców, oznaczonych jako Fokker E.I. Tak narodził się Fokker Eindecker (pol. jednopłatowiec).

    Fokker E.I

    Pierwszy seryjnie produkowany wariant nowego myśliwca otrzymał oznaczenie Fokker E.I. Maszyna miała 7,2 m długości i 8,95 m rozpiętości skrzydeł, maksymalną masę startową 563 kg i napęd w postaci silnika rotacyjnego Oberursel U.0 o mocy 80 KM, zapewniającego prędkość maksymalną 130 km/h. Zainstalowany zbiornika paliwa pozwalał na przebywanie w powietrzu przez 1,5 godziny, co przekładało się na zasięg około 198 km przy prędkości przelotowej 110 km/h.

    Fokker E.I
    Fokker E.I

    Tym co najbardziej wyróżniało maszynę był pojedynczy karabin maszynowy Spandau IMG 08 kalibru 7.92 mm zsynchronizowany z śmigłem samolotu. Umieszczony na silniku karabin ułatwiał  celowanie i obsługę broni w trakcie lotu, w przeciwieństwie do karabinów montowanych na górnym płacie.

    Według dostępnych informacji wyprodukowano 54 Fokkery E.I, które rozdzielono między różne jednostki lotnicze w charakterze maszyn osłony. Samoloty te spisywały się znakomicie podczas walk powietrznych, jednak szybko pojawił się problem z niewystarczającą mocą silnika. Rozwiązaniem tego problemu było zastosowanie nowej jednostki napędowej. Tak powstał model E.II.

    Fokker Eindecker
    Fokker Eindecker

    Fokker E.II

    Wraz z instalacją nowego, 100-konnego silnika Oberursel U.I do produkcji wprowadzono nowy myśliwiec oznaczony jako Fokker E.II. Konstrukcyjnie maszyna niewiele różniła się od poprzednika, za wyjątkiem większej wagi, wynoszącej 607 kg (maksymalna masa startowa). Wzrost masy podyktowany był również powiększonym zbiornikiem paliwa.

    Samoloty w tej wersji osiągały prędkość maksymalną 140 km/h i nieznacznie większy zasięg. Wyprodukowano łącznie 49 maszyn tego typu, które wykorzystywano równolegle z modele E.I. Wprowadzenie większej liczby Eindeckerów sprawiło, że Niemcy od sierpnia 1915 roku praktycznie panowali w powietrzu na froncie zachodnim. Doświadczenie zdobyte podczas eksploatacji modelu E.II pozwoliło na zaprojektowanie bardziej dopracowanego wariantu myśliwca, oznaczanego jako E.III.

    Fokker E.II
    Fokker E.II

    Fokker E.III

    Pierwsze Fokkery E.III trafiły na front 10 sierpnia 1916 roku. W porównaniu do poprzednich wersji, samoloty te posiadały skrzydła o rozpiętości 9,5 m, które znacząco polepszały właściwości pilotażowe. Myśliwce E.III oddelegowano do nowo tworzonych eskadr myśliwskich, a nie do eskadr rozpoznawczych jak wcześniejsze maszyny.

    Wyprodukowano 249 Fokkerów E.III, a 49 uszkodzonych maszyn typu E.II przebudowano do wersji E.III. Duża liczba wyprodukowanych myśliwców typu E.III znacząco zwiększyła niemiecką przewagę w powietrzu, ale był to krótkotrwały efekt. Francuzi i Brytyjczycy dysponowali już w tym czasie myśliwcami, które chociaż dalej nie dysponowały zsynchronizowanymi karabinami maszynowymi, mogły nawiązać walkę z niemieckimi maszynami.

    Fokker E.III
    Fokker E.III

    Były to myśliwce Airco DH.2 w układzie pchającym oraz Niuport 11, wyposażony w karabin maszynowy montowany na szynie na górnym płacie. Samoloty te były dodatkowo szybsze i bardziej zwrotne od Fokkerów. Tracący przewagę w powietrzu Eindecker wymagał w związku z tym szybkiej modernizacji.

    Fokker E.IV

    Aby zniwelować rosnącą przewagę myśliwców Ententy, Fokker zaprojektował uzbrojony w 3 karabiny maszynowe myśliwiec Fokker E.IV. Maszyna otrzymała ponadto mocniejszy, 160-konny silnik Oberursel U.III. Ze względu na problemy z synchronizacją trzech karabinów maszynowych Spandau IMG 08kalibru 7,92 mm, jeden z nich zwykle demontowano.

    Zbudowano 49 maszyn w tej wersji, jednak ich osiągi dalece ustępowały nowszym myśliwcom wprowadzanym przez Francuzów i Brytyjczyków, z związku z czym pod koniec 1916 roku zaczęto wycofywać z jednostek liniowych wszystkie Eindeckery.

    Fokker E.IV
    Fokker E.IV

    Lotnicza Legenda

    Wraz z wycofaniem pod koniec 1916 roku wszystkich Eindeckerów, zakończyła się historia jednopłatowych niemieckich myśliwców. W momencie wprowadzenia do uzbrojenia był to najnowocześniejsze myśliwce na całym świecie, które zapewniały Niemcom pełne panowanie w powietrzu aż do września 1916 roku.

    Najsłynniejszymi pilotami, którzy na Eindeckerach rozpoczynali swoją karierę asów myśliwskich byli Oswald Boelcke i Max Immelmann. Duża skuteczność wszystkich pilotów latających na tych maszynach sprawiła, że w okresie od sierpnia 1915 roku do stycznia 1916 roku piloci Ententy stosowali określenie „Fokker Scourge” (pol. Plaga Fokkerów). Za pierwsze zestrzelenie, otwierające ten okres uznaje się strąconego 1 sierpnia 1915 roku brytyjskiego B.E.2c. Zestrzelił go Immelmann. Przyjmuje się, że niemieccy piloci strącili w tym okresie około 120 brytyjskich maszyn (brak danych na temat strat francuskich).

    Fokker E.III
    Fokker E.III

    Do naszych czasów przetrwał jeden egzemplarz Fokkera E.III. I wojnę światową przetrwał natomiast jeden egzemplarz modelu E.I, jednak został zniszczony podczas II wojny światowej w bombardowaniu muzeum w Dreźnie. Współcześnie spotkać można liczne repliki tych maszyn w różnych skalach (często pomniejszone).

    Warto dodać, że Eindecker nie był jedynym jednopłatowym myśliwcem wykorzystywanym podczas I wojny światowej. Podobne konstrukcje budowano również po drugiej stronie frontu. Również pierwszym niemieckim myśliwcem o całkowicie metalowej konstrukcji, który powstał podczas I wojny światowej był jednopłatowy Junkers D.I.

    Współczesna replika Fokkera E.III (fot. grass-strip-aviation.blogspot.com)
    Współczesna replika Fokkera E.III (fot. grass-strip-aviation.blogspot.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGenbaku Dōmua – Pomnik Pokoju w Hiroszimie
    Next Article Type 87 i Type 89 – pierwsze japońskie czołgi średnie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.