SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fokker Dr.I – najsłynniejszy niemiecki myśliwiec I wojny światowej
    Fokker Dr.I - najsłynniejszy niemiecki myśliwiec I wojny światowej
    Fokker Dr.I - najsłynniejszy niemiecki myśliwiec I wojny światowej
    Artykuły

    Fokker Dr.I – najsłynniejszy niemiecki myśliwiec I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach5 lipca 2019Updated:5 lipca 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w połowie 1917 roku myśliwiec Fokker Dr.I zapisał się w historii jako jeden z najsłynniejszych myśliwców I wojny światowej. Chociaż w momencie wejścia do eksploatacji samoloty te górowały nad maszynami alianckimi, w krótkim czasie ich przewaga została zniwelowana.

    Geneza

    Samoloty bojowe przeszły bardzo szybką ewolucję w pierwszych latach I wojny światowej. Z pokracznych, powolnych i słabo uzbrojonych maszyn z początku wojny, szybko przerodziły się w skuteczne samoloty bojowe, dysponujące coraz lepszymi osiągami. Konstruktorzy lotniczy prześcigali się w konstruowaniu coraz bardziej wyrafinowanych maszyn bojowych, eksperymentując z różnymi rozwiązaniami technicznymi.

    Sopwith Triplane
    Sopwith Triplane

    W połowie 1916 roku do służby wszedł brytyjski trójpłatowiec Sopwith Triplane. Maszyna nie zyskała dużej popularności, ale dysponowała całkiem dobrymi osiągami. W kwietniu 1917 roku z zdobycznym Triplanem zapoznał się Anton „Anthony” Fokker, holenderski konstruktor lotniczy, działający w Niemczech podczas I wojny światowej. Był on pod dużym wrażeniem możliwości brytyjskiej maszyny, w związku z czym podjął decyzję o zaprojektowaniu jej niemieckiego odpowiednika.

    Fokker zlecił prace konstruktorowi Renholdowi Platzowi, jednak co istotne, nie przekazał mu informacji o zdobycznym Triplanie. Konstruktor pracował więc od podstaw i w krótkim czasie przygotował prototypowy samolot Fokker V.4, wyposażony w silnik rotacyjny. Po serii prób w trakcie których wyszły na jaw niedoskonałości konstrukcji, latem 1917 roku opracowano kolejny prototyp, oznaczony jako Fokker V.5.

    Fokker V.4
    Fokker V.4

    Maszyna dysponowała o wiele lepszą konstrukcją od swojego poprzednika i została oblatana 5 lipca 1917 roku. Wyprodukowano trzy egzemplarze, z których dwa otrzymały oznaczenie wojskowe Fokker F.I i trafiły do Jasta 10 i 11 na testy. Pilotem, który jako miał możliwość sprawdzenia samolotu w boju był niemiecki as Manfred von Richthofen – podczas pierwszych lotów próbnych uzyskał dwa zestrzelenia. Był on tak bardzo zadowolony z maszyny, że zarekomendował jak najszybsze wprowadzenie jej do służby.

    Fokker Dr.I

    Dowództwo niemieckich sił powietrznych zamówiło 20 maszyn przedprodukcyjnych, które otrzymały oznaczenie Fokker Dr.I. Następnie zamówienie zwiększono o 300 maszyn seryjnych. Zanim jednak większa liczba samolotów trafiła do jednostek liniowych, kilka z nich zostało utraconych w walkach oraz wypadkach spowodowanych słabej jakości konstrukcją skrzydeł. Stawiało to pod znakiem zapytania cały projekt, ale po wprowadzeniu przez Fokkera poprawek, produkcję wznowiono.

    Fokker Dr.I
    Fokker Dr.I

    Samoloty Fokker Dr.I nieznacznie różniły się konstrukcją statecznika od prototypowych F.I, ale pod względem osiągów i ogólnej konstrukcji były identyczne. Długość kadłuba wynosiła 5,7 m, rozpiętość skrzydeł 7,2 m, a masa około 586 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy, rotacyjny silnik Oberursel Ur.II o mocy 110 KM, zapewniający prędkość maksymalną 165-185 km/h i zasięg 300 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych Maschinengewehr 08 „Spandau” kalibru 7,92 mm.

    W pierwszej kolejności maszyny trafiły do Jasta 10 i 11, a później do kolejnych eskadr. W początkowym okresie eksploatacji na przełomie 1917 i 1918 roku Fokkery Dr.I były bardzo dobrymi myśliwcami, wyróżniającymi się dużą zwrotnością i siłą ognia. Szybko jednak zaczęły ustępować nowszym maszynom alianckim pod względem prędkości w locie poziomym.

    Fokker Dr.I
    Fokker Dr.I

    Dodatkowo Fokker nie był w stanie zapewnić odpowiedniej jakości podzespołów, przez co często dochodziło do awarii i usterek. Również silniki sprawiały sporo problemów, ponieważ wymagały bardzo dobrej jakości paliwa, a z tym Niemcy mieli w 1918 roku spore problemy. Z powodu rosnącej przewagi aliantów, oraz problemów z jakością Fokkerów Dr. I, w maju 1918 roku zakończono ich produkcję, a na przełomie czerwca i lipca zaczęto je wycofywać z jednostek liniowych i zastępować Fokkerami D.VII o bardziej konwencjonalnej konstrukcji. Tym samym krótka kariera najsłynniejszego niemieckiego myśliwca I wojny światowej dobiegła końca.

    Fokker Dr.I
    Fokker Dr.I

    Podsumowanie

    Ciężko jednoznacznie powiedzieć dlaczego Fokker Dr.I stał się tak słynną maszyną. Nie był to pierwszy trójpłatowiec, który wprowadzono do eksploatacji, a pod względem osiągów wcale nie przewyższał innych ówczesnych myśliwców. Prawdopodobnie za jego sławą stał fakt, iż używał go i za jego sterami zginął najsłynniejszy niemiecki as lotniczy, Manfred von Richthofen. Uzyskał on na Dr.I 17 zestrzeleń, a dwa kolejne na prototypowym F.I. Richthofen został zestrzelony 21 kwietnia 1918 roku podczas walki z brytyjskimi myśliwcami z 209. dywizjonu RAF.

    Fokker Dr.I
    Fokker Dr.I

    Chociaż początkowo zestrzelenie przypisano kanadyjskiemu pilotowi Arthurowi „Royowi” Brownowi, wykonana sekcja zwłok Richthofena potwierdziła, że zginął od pocisku wystrzelonego z ziemi. Z racji dużej liczby strzelców, którzy prowadzili ogień z ziemi, nie było łatwo określić kto faktycznie trafił niemieckiego asa. Zestrzelenie przypisano w związku z tym sierżantowi Cedricowi Popkinowi, ale przeprowadzone współcześnie śledztwo wykazało, że sierżant Snowy Ewans miał większą szansę trafienia Richthofena i to on obecnie uznawany jest za pogromcę Czerwonego Barona.

    I wojnę światową przetrwały łącznie 3 egzemplarze Fokkerów Dr.I, jednak dwa, które trafiły do muzeów zostały zniszczone w trakcie II wojny światowej podczas alianckich nalotów na niemieckie miasta. Trzeci egzemplarz przez pewien czas używany był w przemyśle filmowym i prawdopodobnie rozbił się w latach 30.

    Fokker Dr.I (fot. Paul Hudson)
    Fokker Dr.I (fot. Paul Hudson)

    Współcześnie istnieje wiele replik Fokkerów Dr.I zarówno w pełnej skali jak i pomniejszonych. Maszyny te spotkać można w muzeach oraz podczas licznych pokazów lotniczych. Kilka maszyn powstało już w latach 60. z myślą o użyciu w filmach.

    Fokker Dr.I (fot. Oliver Thiele)
    Fokker Dr.I (fot. Oliver Thiele)
    Fokker Dr.I (fot. Matthias Kabel)
    Fokker Dr.I (fot. Matthias Kabel)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGeamana – zalana wioska i toksyczne jezioro w Rumunii
    Next Article Latarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.