FedEx to chyba jedna z najbardziej znanych firm na świecie. Częścią firmy jest FedEx Express – firma przewozowa i linie lotnicze zajmujące się przewozem ładunków. Proces tworzenia firmy rozpoczął się w 1971 roku, a oficjalnie Federal Express rozpoczął działalność 17 kwietnia 1973 roku w Memphis.

W dniu powstania w firmie zatrudnionych było 389 osób, a do przewozu ładunków użyto 14 samolotów, które rozwiozły tego pamiętnego dnia 186 przesyłek. W kolejnych latach firma bardzo szybko powiększała swoje możliwości.

Obecnie FedEx Express posiada 673 samoloty i kilkadziesiąt tysięcy samochodów. Zatrudnia przy tym ponad 165 000 osób na całym świecie. Oprócz kilku tysięcy baz transportowych, punktów przeładunkowych i punktów odbioru przesyłek FedEx posiada 10 potężnych punktów logistycznych na lotniskach. Każdy z nich obsługuje setki samolotów.

Roczne dochody firmy wynoszą 27,1 mld. dolarów. Tym samym jest to największa pod względem dochodu firma transportowa na świecie i największa pod względem posiadanej floty powietrznej.

W skład floty powietrznej wchodzą samoloty (dane za kwiecień 2015 – brakuje 4 samolotów w porównaniu do danych z oficjalnej strony FedEx):

  • Airbus A300F4-600R (71 maszyn)
  • Airbus A310-200F (12 maszyn)
  • Airbus A310-300F (11 maszyn)
  • Boeing 757-200SF (112 maszyn)
  • Boeing 767-300F (17 maszyn + 36 zamówionych)
  • Boeing 777F (25 maszyn + 18 zamówionych)
  • McDonnell Douglas MD-10-10 (45 maszyn)
  • McDonnell Douglas MD-10-30 (16 maszyn)
  • McDonnell Douglas MD-11F (60 maszyn)
  • ATR 42-300/320 (26 maszyn)
  • ATR 72-200 (21 maszyn)
  • Cessna 208B Grand Caravan (243 maszyny)

Wprowadzając do eksploatacji olbrzymie ilości nowych samolotów, równie dużo maszyn jest wycofywanych z eksploatacji. Utrzymanie sprawnej i nowoczesnej floty powietrznej jest podstawą istnienia takich firm jak FedEx Express.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.