SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fiński myśliwiec VL Myrsky
    Artykuły

    Fiński myśliwiec VL Myrsky

    Michał BanachBy Michał Banach19 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Fiński myśliwiec VL Myrsky
    Fiński myśliwiec VL Myrsky
    Zaprojektowany krótko po Wojnie Zimowej fiński myśliwiec VL Myrsky był ciekawą ale całkowicie zapomnianą konstrukcją. Kariera zaledwie 51 zbudowanych maszyn była krótka i pełna katastrof, chociaż same samoloty były oceniane przez pilotów pozytywnie.

    Już w 1939 roku Finowie zdawali sobie sprawę z możliwości wybuchu wojny. Fińskie siły powietrzne w tym czasie składały się z zbieraniny mniej lub bardziej nowoczesnych maszyn. Sytuacja międzynarodowa uniemożliwiała jednak pozyskanie nowoczesnych myśliwców, mogących dorównywać np. radzieckim konstrukcjom.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    W związku z tym już na początku roku, władze zleciły państwowym zakładom Valtion Lentokonetehdas opracowanie samolotu myśliwskiego w oparciu o krajowy przemysł i technologie. Jedynie silnik miał pochodzić z importu. Początkowo jako jednostkę napędową wybrano brytyjski silnik Bristol Taurus III, ale wybuch II wojny światowej uniemożliwił jego pozyskanie.

    Ostatecznie podjęto decyzję o zainstalowaniu silników Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, które były bardziej dostępne, ponieważ formalnie były to cywilne silniki lotnicze. Najbliższym źródłem tego typu silników stały się… Niemcy, gdzie w magazynach zdobycznego sprzętu zalegały spore ilości tych silników, ale w nieco słabszej wersji R-1830-S3C3-G.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Wojna Zimowa doprowadziła do spowolnienia prac nad myśliwcem, w związku z czym dopiero 23 grudnia 1941 roku oblatano prototyp maszyny, oznaczonej jako VL Myrsky. Samolot miał metalową konstrukcję, ale kadłub i skrzydła pokryte były sklejką oraz płótnem, ponieważ Finlandia nie miała możliwości pozyskania odpowiedniej ilości duraluminium.

    Pierwsze próby prototypu wykazały, że maszyna wpada w silne drgania. W celu rozwiązania tego problemu zbudowano kolejne 3 prototypy, które wykorzystano do testów. Chociaż wszystkie maszyny rozbiły się, a dwóch pilotów zginęło, udało się rozwiązać problemy i jesienią 1942 roku rozpoczęto produkcję seryjną.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Zbudowano łącznie 51 maszyn (pierwszy prototyp, 3 maszyny przedseryjne oznaczone jako VL Myrsky I i 47 maszyn seryjnych oznaczonych jako VL Myrsky II). Wiosną 1943 roku zamówiono nieco zmodyfikowaną wersję myśliwca, oznaczoną jako VL Myrsky III, ale chociaż rozpoczęto budowę 10 egzemplarzy, samolotów nie dokończono.

    VL Myrsky miał 8,3 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 3211 kg, a napęd zapewniał czternastocylindrowy silnik Pratt & Whitney R-1830-SC3-G Twin Wasp o mocy 1065 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 529,5 km/h i przelotową 399 km/h, oraz zasięg 499 km. Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych VKT LKk/42 kalibru 12,7 mm (będących w praktyce przerobioną, nielicencyjną wersją amerykańskich Browningów M.1939 kalibru 13,2 mm). Dodatkowo pod skrzydłami znajdowały się zaczepy dla dwóch bomb o masie 100 kg każda.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Myśliwce trafiły do jednostek liniowych w trakcie Wojny Kontynuacyjnej, ale nie wzięły większego udziału w działaniach bojowych. Do końca wojny wykonano zaledwie 81 misji, w trakcie których doszło do kilku potyczek z radzieckimi samolotami (bez zestrzeleń). Z powodu wypadków utracono jednak 10 maszyn. Chociaż myśliwce te były dobrze oceniane przez pilotów, w trakcie eksploatacji okazało się, że zastosowany do klejenia drewnianych elementów klej, nie nadawał się do surowych, zimnych warunków panujących w Finlandii. Maszyny musiały być regularnie sprawdzane i naprawiane z tego powodu.

    Myrsky okazał się dobrą, ale całkowicie przejściową konstrukcją. W jednostkach liniowych o wiele lepiej spisywały się dostarczane z Niemiec myśliwce Bf 109. Ostatecznie, doświadczenie przy pracach nad VL Myrsky wykorzystano przy projektowaniu myśliwca VL Pyörremyrsky. Eksploatację myśliwców zakończono w maju 1947 roku, a ostatni lot miał miejsce w lutym 1948 roku. Do naszych czasów przetrwały jedynie 3 kadłuby maszyn tego typu i pewna ilość różnych części. Finowie planują odbudowanie jednego samolotu do stanu nielotnego.

    VL Myrsky
    VL Myrsky
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleStary Most w Mostarze
    Next Article Rockwell XFV-12 – eksperymentalny naddźwiękowy myśliwiec VTOL
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    22 września 20234 Mins Read131 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    24 sierpnia 20232 Mins Read1 Views

    SS Paderewski – statek z rezerwy

    By Michał Banach0
    10 sierpnia 20235 Mins Read2 Views

    CAC Wirraway – niepozorny uniwersalny samolot szkolno-bojowy

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Reklama




    Losowe
    Internet i komputery
    10 listopada 20203 Mins Read

    Gdy gładzik w MacBook’u odmawia współpracy

    MacBook to bez wątpienia jeden z najlepszych komputerów na rynku. Pomimo wielu zalet i innowacyjności,…

    Artykuły
    4 lutego 20195 Mins Read

    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86

    Zaprojektowany w połowie lat 30. bombowiec Junkers Ju 86 miał być podstawowym średnim bombowcem Luftwaffe.…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    19 kwietnia 20225 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    W momencie wejścia do służby w 1873 roku, HMS Devastation był najnowocześniejszym pancernikiem na świecie.…

    Artykuły
    18 grudnia 20196 Mins Read

    Tupolew Tu-160 – radziecki naddźwiękowy bombowiec strategiczny

    Zbudowany w latach 80. radziecki bombowiec strategiczny Tupolew Tu-160 był najcięższym, najszybszym i ostatnim bombowcem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.