SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Fiński myśliwiec VL Myrsky
    Fiński myśliwiec VL Myrsky
    Fiński myśliwiec VL Myrsky
    Artykuły

    Fiński myśliwiec VL Myrsky

    Michał BanachBy Michał Banach19 marca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany krótko po Wojnie Zimowej fiński myśliwiec VL Myrsky był ciekawą ale całkowicie zapomnianą konstrukcją. Kariera zaledwie 51 zbudowanych maszyn była krótka i pełna katastrof, chociaż same samoloty były oceniane przez pilotów pozytywnie.

    Już w 1939 roku Finowie zdawali sobie sprawę z możliwości wybuchu wojny. Fińskie siły powietrzne w tym czasie składały się z zbieraniny mniej lub bardziej nowoczesnych maszyn. Sytuacja międzynarodowa uniemożliwiała jednak pozyskanie nowoczesnych myśliwców, mogących dorównywać np. radzieckim konstrukcjom.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    W związku z tym już na początku roku, władze zleciły państwowym zakładom Valtion Lentokonetehdas opracowanie samolotu myśliwskiego w oparciu o krajowy przemysł i technologie. Jedynie silnik miał pochodzić z importu. Początkowo jako jednostkę napędową wybrano brytyjski silnik Bristol Taurus III, ale wybuch II wojny światowej uniemożliwił jego pozyskanie.

    Ostatecznie podjęto decyzję o zainstalowaniu silników Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp, które były bardziej dostępne, ponieważ formalnie były to cywilne silniki lotnicze. Najbliższym źródłem tego typu silników stały się… Niemcy, gdzie w magazynach zdobycznego sprzętu zalegały spore ilości tych silników, ale w nieco słabszej wersji R-1830-S3C3-G.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Wojna Zimowa doprowadziła do spowolnienia prac nad myśliwcem, w związku z czym dopiero 23 grudnia 1941 roku oblatano prototyp maszyny, oznaczonej jako VL Myrsky. Samolot miał metalową konstrukcję, ale kadłub i skrzydła pokryte były sklejką oraz płótnem, ponieważ Finlandia nie miała możliwości pozyskania odpowiedniej ilości duraluminium.

    Pierwsze próby prototypu wykazały, że maszyna wpada w silne drgania. W celu rozwiązania tego problemu zbudowano kolejne 3 prototypy, które wykorzystano do testów. Chociaż wszystkie maszyny rozbiły się, a dwóch pilotów zginęło, udało się rozwiązać problemy i jesienią 1942 roku rozpoczęto produkcję seryjną.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Zbudowano łącznie 51 maszyn (pierwszy prototyp, 3 maszyny przedseryjne oznaczone jako VL Myrsky I i 47 maszyn seryjnych oznaczonych jako VL Myrsky II). Wiosną 1943 roku zamówiono nieco zmodyfikowaną wersję myśliwca, oznaczoną jako VL Myrsky III, ale chociaż rozpoczęto budowę 10 egzemplarzy, samolotów nie dokończono.

    VL Myrsky miał 8,3 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 3211 kg, a napęd zapewniał czternastocylindrowy silnik Pratt & Whitney R-1830-SC3-G Twin Wasp o mocy 1065 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 529,5 km/h i przelotową 399 km/h, oraz zasięg 499 km. Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych VKT LKk/42 kalibru 12,7 mm (będących w praktyce przerobioną, nielicencyjną wersją amerykańskich Browningów M.1939 kalibru 13,2 mm). Dodatkowo pod skrzydłami znajdowały się zaczepy dla dwóch bomb o masie 100 kg każda.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Myśliwce trafiły do jednostek liniowych w trakcie Wojny Kontynuacyjnej, ale nie wzięły większego udziału w działaniach bojowych. Do końca wojny wykonano zaledwie 81 misji, w trakcie których doszło do kilku potyczek z radzieckimi samolotami (bez zestrzeleń). Z powodu wypadków utracono jednak 10 maszyn. Chociaż myśliwce te były dobrze oceniane przez pilotów, w trakcie eksploatacji okazało się, że zastosowany do klejenia drewnianych elementów klej, nie nadawał się do surowych, zimnych warunków panujących w Finlandii. Maszyny musiały być regularnie sprawdzane i naprawiane z tego powodu.

    Myrsky okazał się dobrą, ale całkowicie przejściową konstrukcją. W jednostkach liniowych o wiele lepiej spisywały się dostarczane z Niemiec myśliwce Bf 109. Ostatecznie, doświadczenie przy pracach nad VL Myrsky wykorzystano przy projektowaniu myśliwca VL Pyörremyrsky. Eksploatację myśliwców zakończono w maju 1947 roku, a ostatni lot miał miejsce w lutym 1948 roku. Do naszych czasów przetrwały jedynie 3 kadłuby maszyn tego typu i pewna ilość różnych części. Finowie planują odbudowanie jednego samolotu do stanu nielotnego.

    VL Myrsky
    VL Myrsky

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleStary Most w Mostarze
    Next Article Rockwell XFV-12 – eksperymentalny naddźwiękowy myśliwiec VTOL
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.