Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma wielu fanów), jakim jest Multipla. Zbudowany w 1961 roku śmigłowiec Fiat 7002 śmiało może rywalizować o miano latającej Multipli. Eksperymentalny śmigłowiec po serii prób trafił jednak do kosza.

Na początku lat 60. zakłady Fiat Aviazione otrzymały od włoskich władz zamówienie na projekt średniego śmigłowca transportowego. Konstruktorzy zakładów podeszli do projektu w bardzo oryginalny sposób. Zaprojektowana przez nich maszyna miała prosty kadłub z pionowymi bocznymi ścianami i przeszklonym kokpitem. W tylnej części kadłuba umieszczono turbogenerator Fiat 4700 o mocy 542 KM sprężający powietrze, które służyło do obracania wirnika głównego (sprężone powietrze było wydmuchiwane przez dysze na końcówkach łopat wirnika) oraz ogonowego.

Fiat 7002

Fiat 7002

Maszyna miała 6,55 m długości i ważyła 675 kg, a maksymalna masa startowa wynosiła 1400 kg. Oprócz dwóch członków załogi na pokładzie mieściło się 5 pasażerów lub ładunek. Prędkość maksymalna Fiata 7002 wynosiła 170 km/h a zasięg 300 km.

W zwój pierwszy lot maszyna wzbiła się 26 stycznia 1961 roku. Przez kolejne dwa lata kontynuowano próby śmigłowca, jednak z powodu wysokich kosztów eksploatacji, licznych problemów technicznych z niekonwencjonalnym napędem oraz po prostu niepraktyczności konstrukcji, projekt nigdy nie zyskał zainteresowania. W 1963 roku próby zakończono a projekt trafił do kosza. Fiat próbował jeszcze raz zaprojektować śmigłowiec, ale za wyjątkiem rysunków technicznych nie powstało nic konkretnego.

Fiat 7002

Fiat 7002

Pomijając oryginalny napęd, Fiat 7002 był mało praktyczny, ponieważ jego kadłub nie pozwalał na dostosowanie do innych zadań, oraz dysponował stosunkowo małymi możliwościami transportowymi. Kolejnym problemem były fatalne osiągi, a zwłaszcza mały zasięg jak na średni śmigłowiec transportowy.

Fiat 7002

Fiat 7002

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.