SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Farman F.120 Jabiru – latający brzydal
    Farman F.120 Jabiru - latający brzydal
    Artykuły

    Farman F.120 Jabiru – latający brzydal

    Michał BanachBy Michał Banach4 stycznia 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Lista brzydkich samolotów jest całkiem spora, a wybór tego najbrzydszego jest bardzo trudny. Można jednak śmiało powiedzieć że francuski Farman F.120 Jabiru miałby spore szanse znaleźć się w czołówce. Zaprojektowany w 1923 roku, wykorzystywany był zarówno jako samolot pasażerski jak i bombowiec.

    Farman F.120 Jabiru powstał na początku lat 20. w francuskich zakładach lotniczych Farman Aviation. Co ciekawe, po oblocie, nagrodzono go w konkursie 1923 Grand Prix des Avions de Transports, co wiązało się z nagrodą pieniężną o wartości 500 000 franków. Wersje pasażerskie trafiły do linii lotniczych Lignes Aériennes Farman oraz duńskich linii Det Danske Luftfartselskab.

    Farman F.4X (F.120 Jabiru)
    Farman F.4X (F.120 Jabiru)

    Powstało kilka wersji samolotu F.120 różniących się przeznaczeniem oraz przede wszystkim napędem, a co za tym idzie wyglądem przedniej części kadłuba. Reszta konstrukcji pozostawała bardzo podobna. Samolot miał układ górnopłata, 14 m długości i 19 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa dochodziła do ponad 5200 kg. Wersje pasażerskie mogły zabrać od 9 do maksymalnie 19 pasażerów.

    Pierwsza wersja pasażerska otrzymała oznaczenie Farman F.120 Jabiru (nazwa pochodzi od Żabiru amerykańskiego, występującego w Ameryce Środkowej i Południowej ptaka z rodziny bocianowatych) i wyposażony był w trzy silniki Salmson 9AZ o mocy 300 KM. Powstała również jego wersja wojskowa, zasilana przez silniki Lorraine 12Da, oblatana w 1924 roku – zbudowano dwa egzemplarze.

    Farman F.4X (F.120 Jabiru)
    Farman F.4X (F.120 Jabiru)

    Zbudowano jeden egzemplarz w wersji transportowej, oznaczony jako F.3bis, zasilany dwoma silnikami Lorraine 12Db. Następnie powstało 9 maszyn oznaczonych jako F.121 Jabiru, wyposażonych w cztery silniki Hispano-Suiza 8Ac, umieszczonych w gondolach pod skrzydłami w układzie dwa pchające i dwa ciągnące. Dziesiąty egzemplarz powstał w wyniku przebudowy jednej maszyny typu F.120.

    Następnie powstał jeden transportowy F.122, wyposażony w dwa silniki Lorraine 12Db o mocy 400 KM, bombowiec z trzyosobową załogą oznaczony jako F.123 i wyposażony w dwa silniki Hispano-Suiza 12Hb o mocy 400 KM oraz kolejny bombowiec w takiej samej konfiguracji, ale wyposażony w dwa silniki Gnome et Rhone 9Ad Jupiter o mocy 420 KM.

    Farman F.3bis
    Farman F.3bis

    Ze względu na osiągi – prędkość maksymalna do 210 km/h i przelotowa około 175 km/h, oraz zasięg 750 km, pod koniec lat 20. samoloty tego typu zaczęto wycofywać z eksploatacji i złomować. W związku z tym do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz F.120 i jego wersji rozwojowych.

    Bombowiec Farman F.123
    Bombowiec Farman F.123
    Farman F.120 Jabiru
    Farman F.120 Jabiru
    Farman F.120 Jabiru
    Farman F.120 Jabiru
    Farman F.121 Jabiru
    Farman F.122 Jabiru

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article50 maszyn, które zmieniły bieg historii – recenzja
    Next Article Trzęsienie ziemi w Chile (1960) – najsilniejsze trzęsienie ziemi w historii
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.