SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Elektrownia jądrowa Three Mile Island – (prawie)amerykański Czarnobyl
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island - (prawie)amerykański Czarnobyl
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island - (prawie)amerykański Czarnobyl
    Artykuły

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island – (prawie)amerykański Czarnobyl

    Michał BanachBy Michał Banach9 grudnia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Chociaż największą katastrofą w elektrowni jądrowej jest wypadek w Czarnobylu, w 1986 roku, kilka lat wcześniej, 28 marca 1979 roku doszło do wypadku w amerykańskiej elektrowni jądrowej Three Mile Island. Chociaż udało się wtedy uniknąć ofiar, sytuacja mogła potoczyć się podobnie jak w ZSRR.

    (Prawie)amerykański Czarnobyl

    Elektrownia Three Mile Island znajduje się na sztucznej wyspie o tej samej nazwie, na rzece Susquehanna, niedaleko Harrisburga w stanie Pensylwania.  Zbudowano ją w 1974 roku a jej operatorem została firma General Public Utilities Corporation. Wyposażono ją w dwa reaktory wodne ciśnieniowe. Budowę pierwszego bloku energetycznego TMI-1 o mocy 837 MW rozpoczęto 15 maja 1968 roku, a do sieci włączono go 2 września 1974 roku. Budowę bloku TMI-2 o mocy 959 MW rozpoczęto 1 listopada 1969 roku, a do sieci włączono go 30 grudnia 1978 roku.

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island

    Pierwsze lata eksploatacji elektrowni przebiegały spokojnie i bez problemów. W 1979 roku blok TMI-1 został wyłączony w celu załadowania nowego paliwa, a pracę przejął niedawno uruchomiony blok TMI-2. Około godziny 4:00 rano, 28 marca 1979 roku doszło do nagłej awarii głównej pompy systemu tłoczącego kondensat do generatora pary.

    W ciągu kilku minut ilość wody chłodzącej reaktor zaczęła szybko spadać, mimo uruchomienia rezerwowych pomp, z których jak się później okazało dwa z trzech zaworów umożliwiających obieg wody były zamknięto po przeprowadzonym 42 godziny wcześniej teście. W związku z tym w reaktorze zaczęła się pojawiać para z odparowującego chłodziwa, co znacząco zwiększyło ciśnienie w układzie reaktora. Aby nie doszło do uszkodzenia systemu, zawór bezpieczeństwa otworzył się, co umożliwiło obniżenie ciśnienia.

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island

    Gdy spadło ono do odpowiedniego poziomu, zawór powinien się zamknąć, ale tak się nie stało. Mimo toczujniki w centrali reaktora wykazały, że zawór jest zamknięty (w praktyce czujniki wskazywały jednak jedynie, że wysłany został impuls elektryczny zamykając zawór). Operatorzy nie mogli potwierdzić, czy zawór jest zamknięty ponieważ jak się później okazało, podczas budowy reaktora z przyczyn finansowych zrezygnowano z systemu potwierdzającego zamknięcie zaworu bezpieczeństwa.

    Spadające ciśnienie sprawiło, że spadła również temperatura wrzenia chłodziwa. Gdy wszystkie trzy pompy rezerwowe zaczęły dostarczać chłodziwo, okazało się, że ciśnienie cały czas spadało przez otwarty zawór bezpieczeństwa. Ze względu na mniejsze ciśnienie, woda zaczęła parować, a po kilku minutach od awarii zapełnił się zbiornik na skropliny, co doprowadziło do wycieku radioaktywnej wody do budynku reaktora.

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.  Curtis Bathurst)
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.
    Curtis Bathurst)

    Po nieco ponad dwóch godzinach od pierwszej awarii została odsłonięta górna część rdzenia reaktora, co doprowadziło do szybkiego wzrostu temperatury – rdzeń reaktora osiągnął temperaturę 2760 °C i zaczął się topić. Przy tak wysokiej temperaturze w reaktorze doszło do rozkładu pary wodnej na tlen i wodór, który uległ samozapłonowi.

    Dopiero po około 16 godzinach od awarii udało się uruchomić główną pompę, co pozwoliło na obniżenie temperatury w układzie reaktora do odpowiedniego poziomu. Do tego czasu rdzeń reaktora uległ jednak w znacznej części stopieniu, a całe pomieszczenie zostało silnie napromieniowane.

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.  Wikimedia Commons)
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.
    Wikimedia Commons)

    Skutki

    W wyniku awarii blok TMI-2 został trwale uszkodzony i silnie napromieniowany. Jego oczyszczanie zajęło wiele lat, głównie z powodu bardzo wysokich kosztów. Ostatecznie dopiero w 1993 roku zakończono cały proces, a jego koszty oszacowano na 1 mld dolarów – współcześnie około 1,7 mld dolarów. Szacuje się jednak, że koszty awarii wyniosły nawet 2,4 mld dolarów. W toku prac, do atmosfery przedostały się radioaktywne wyziewy, ale przeciętna dawka promieniowania jaką otrzymała ludność w obrębie 16 km od elektrowni wyniosła jedynie 8 mR (przy pojedynczych przypadkach około 100 mR), co odpowiada dawce otrzymywanej podczas prześwietlenia rentgenowskiego, a 100 mR odpowiada 1/3 rocznej dawki naturalnego promieniowania. Większość przeprowadzonych w kolejnych latach badań nie wykazały wzrostu śmiertelności wśród osób mieszkających w promieniu 16 km od elektrowni.

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.  thebalance.com)
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.
    thebalance.com)

    Przeprowadzono kilka śledztw, które nie dały odpowiedzi co było dokładną przyczyną awarii, ale wykazały, że podczas budowy elektrowni w wyniku oszczędności zrezygnowano z instalacji wielu czujników bezpieczeństwa (problem ten dotyczył również innych elektrowni jądrowych w USA). Kolejnym problemem były nieprzemyślane procedury działania w sytuacjach kryzysowych i brak odpowiednich zasad informowania mieszkańców o zagrożeniu i przygotowywania ewakuacji z zagrożonych terenów. Mieszkańcy dowiedzieli się o problemach w elektrowni dopiero kilka godzin po awarii, co spowodowane było wolnym obiegiem informacji.

    Wypadek ten sprawił również, że w USA na wiele lat zrezygnowano z rozwoju nowych elektrowni jądrowych (ograniczono się jedynie do modernizacji istniejących bloków i dopiero niedawno do budowy nowych reaktorów), dokańczając równocześnie budowę już rozpoczętych elektrowni. Uznaje się, że w wyniku wypadku w elektrowni Three Mile Island zrezygnowano z budowy około 40 nowych elektrowni oraz doprowadzono do zamknięcia kilkudziesięciu elektrowni funkcjonujących w 1979 roku (głównie z powodu problemów z modernizacją).

    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.  fairewinds.org)
    Elektrownia jądrowa Three Mile Island (fot.
    fairewinds.org)

    Blok TMI-1 wznowił pracę dopiero w 1985 roku. Sama elektrownia kilkukrotnie zmieniła właściciela, a w 2009 roku przedłużono licencję dopuszczającą ją do pracy do 2034 roku, jednak prawdopodobnie już w 2019 roku elektrownia Three Mile Island zostanie wyłączona.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAmerykański lekki niszczyciel czołgów M50 Ontos
    Next Article Krótka historia pierwszych laptopów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.