SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » EL.100 – pierwsze lokomotywy elektryczne w Polsce
    EL.100 - pierwsze lokomotywy elektryczne w Polsce
    Artykuły

    EL.100 – pierwsze lokomotywy elektryczne w Polsce

    Michał BanachBy Michał Banach31 marca 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Na początku lat 30. w Warszawie w ramach Kolei Średnicowej rozpoczęto eksploatację pierwszych w Polsce pociągów elektrycznych. Pierwszymi lokomotywami tego typu były zaprojektowane w Wielkiej Brytanii English Electric EL.100 oraz produkowane w Polsce ich mniejsze wersje HCP EL.200.

    Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku rozpoczęto w Warszawie inwestycje mające na celu usprawnienie infrastruktury kolejowej w stolicy. W ramach prac powstała tzw. Kolej Średnicowa, łącząca dworce Warszawa Zachodnia z Warszawą Główną i Warszawą Wschodnią. W ramach trasy działał 445-metrowy most średnicowy łączący brzegi Wisły oraz tunel średnicowy pod Alejami Jerozolimskimi.

    English Electric EL.100
    English Electric EL.100

    Nowa trasa znacząco wpłynęła na rozwój transportu kolejowego w mieście, ale równocześnie pojawił się spory problem. Parowozy prowadzące pociągi przez tunel średnicowy doprowadzały do znaczącego zadymienia, które uniemożliwiało normalną eksploatację tunelu, przez co ograniczono liczbę przejazdó do dwóch na godzinę. Jedynym rozwiązaniem problemu było zastosowanie lokomotyw elektrycznych, które nie wytwarzałyby dymu.

    Elektryfikację kolei średnicowej rozpoczęto jeszcze przed oficjalnym otwarciem linii (które miało miejsce 2 września 1933 roku). Umowę z brytyjską firmą English Electric podpisano 2 sierpnia 1933 roku. Oficjalnie prace zakończono pod koniec 1936 roku, a pierwsze pociągi z elektrycznymi lokomotywami wyruszyły 15 grudnia.

    English Electric EL.100
    English Electric EL.100

    Całą infrastrukturę elektryczną dostarczyli Brytyjczycy, ale inaczej wyglądała kwestia lokomotyw.  Początkowo zamówiono w Wielkiej Brytanii dwie lokomotywy typu English Electric EL.100 oraz podzespoły do wyprodukowania kolejnych 4 egzemplarzy w Polsce w Pierwszej Fabryce Lokomotyw. Egzemplarze brytyjskie przybyły do Polski w 1936 roku, a równocześnie w w Fabloku powstawały polskie pojazdy.

    EL.100 miał 13,5 m długości i silniki o mocy 1352 kW, zapewniające prędkość 100 km/h (prędkość maksymalna wynosiła nawet 110 km/h, ale ze względu na ograniczenia eksploatacyjne nigdy jej nie osiągano).

    English Electric EL.100
    English Electric EL.100

    Oprócz linii średnicowej, elektryfikacji poddano również trasę Warszawa Wschodnia – Pruszków, gdzie rozpoczęto testy nowych lokomotyw. W październiku 1937 roku pociągi elektryczne rozpoczęły obsługę trasy do Otwocka, Żyrardowa i Mińska Mazowieckiego. Szybko okazało się, że 6 lokomotyw nie jest w stanie obsłużyć rosnącego ruchu, w związku z czym w zakładach Hipolita Cegielskiego w Poznaniu wyprodukowano w 1937 roku serię czterech elektrowozów serii EL.200, wyposażonych w nieco słabsze silniki, które miały być wykorzystywane równolegle z EL.100.

    Model HCP EL.200 miał 13,5 m długości, a silniki dysponowały mocą 432 kW i zapewniały prędkość maksymalną 100 km/h. Oddelegowano je do obsługi trasy Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia. EL.100 wykorzystywano natomiast dodatkowo na pozostałych trasach wokół Warszawy. Taki podział utrzymał się aż do wybuchu II wojny światowej.

    English Electric EL.100
    English Electric EL.100

    We wrześniu 1939 roku kilka lokomotyw uległo zniszczeniu w czasie walk, a pozostałe elektrowozy zostały przejęte przez Niemców i eksploatowane na różnych trasach. Wojnę przetrwał jeden egzemplarz EL.100 – E106, który po remoncie eksploatowano do 1968 roku po czym zezłomowano. Jeden egzemplarz typu EL.200 – EL.203 również przetrwał wojnę, ale był w takim stanie, że nie nadawał się do naprawy i przywrócenia do eksploatacji, w związku z czym zezłomowano go w 1958 roku (w tym samym roku prawdopodobnie zezłomowano również wraki pozostałych elektrowozów, które znajdowały się w Niemczech i w jakimś stopniu przetrwały wojnę.

    HCP EL.200
    HCP EL.200

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpuszczony Dom Sowietów w Kaliningradzie
    Next Article Paris – (prawie) polski pancernik
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.