SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny SNCASE SE-5000 Baroudeur
    Artykuły

    Eksperymentalny SNCASE SE-5000 Baroudeur

    Michał BanachBy Michał Banach9 sierpnia 2020Updated:9 sierpnia 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Eksperymentalny SNCASE SE-5000 Baroudeur
    Eksperymentalny SNCASE SE-5000 Baroudeur
    Na początku lat 50. we Francji rozpoczęto prace nad nowym myśliwcem frontowym. Maszyna miała być przystosowana do operowania z nieprzygotowanych lotnisk, z minimalnym udziałem obsługi naziemnej. Wśród kilku projektów jakie powstały, jednym z ciekawszych był SNCASE SE-5000 Baroudeur, stworzony przez Wsiewołoda Jakimiuka.

    Prace nad samolotem rozpoczęto w maju 1952 roku. Wsiewołod Jakimiuk będący głównym konstruktorem przy tym projekcie podjął decyzję o wykorzystaniu rozwiązań technicznych wywodzących się jeszcze z II wojny światowej i stosowanych m.in. przy samolotach typu Arado Ar 234. Zamiast standardowego podwozia, samolot posiadał jedynie płozy (dwie pod kadłubem, jedną pod ogonem) służące do lądowania, a start odbywał się z specjalnego, odczepianego wózka. Rozwiązanie to zwiększało solidność konstrukcji i ułatwiało lądowanie na polach, plażach i w trawie.

    SNCASE SE-5000 Baroudeur
    SNCASE SE-5000 Baroudeur

    Prototyp maszyny oznaczonej jako SNCASE SE-5000 Baroudeur oblatano ostatecznie 1 czerwca 1953 roku. Samolot miał 13,5 m długości i 10 m rozpiętości skrzydeł, a jego masa wynosiła 6920 kg. Napęd stanowił silnik turboodrzutowy SNECMA Atar 101D zapewniający prędkość maksymalną około 1140 km/h (prędkość poddźwiękowa). Prototyp nie był uzbrojony, ale zakładano, że otrzyma jedno działko kalibru 30 mm, oraz podskrzydłowe węzły dla uzbrojenia.

    Zbudowano 2 prototypy i 3 maszyny przedseryjne, które poddano intensywnym testom. Wśród pilotów biorących udział w próbach był Jacques „Tito” Maulandi. Testy wykazały, że pomysł z tak nietypowym podwoziem jest praktyczny, a dodatkowo okazało się, że SE-5000 może wykonywać loty z wózkiem, co pozwalało na szybkie przebazowanie maszyny między lotniskami.

    SNCASE SE-5000 Baroudeur
    SNCASE SE-5000 Baroudeur

    W razie potrzeby, wózek startowy mógł być wyposażony w dodatkowe silniki rakietowe na paliwo stałe, które przyśpieszały rozbieg. Mimo udanych testów, projekt nie zyskał jednak zainteresowania sił powietrznych, głównie z powodów logistycznych. Wymóg stosowania wózków startowych stwarzał liczne problemy logistyczne i wymagał udziału dodatkowego sprzętu – m.in. dźwigu, który umieszczałby samolot ponownie na wózku. W związku z tym po próbach projekt zamknięto.

    Wszystkie zbudowane maszyny trafiły na poligony, gdzie miały posłużyć jako cele. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy, po latach odzyskano części z 3-4 maszyn, z których udało się odbudować jeden egzemplarz SE-5000, który trafił następnie do muzeum w Le Bourget.

    SNCASE SE-5000 Baroudeur
    SNCASE SE-5000 Baroudeur
    Odbudowany SNCASE SE-5000 Baroudeur (fot. Mztouris/Wikimedia Commons)
    Odbudowany SNCASE SE-5000 Baroudeur (fot. Mztouris/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBannerman’s Castle – zapomniany arsenał na rzece Hudson
    Next Article O tym, jak zdobyć pracę bez spodni – czyli online rekrutacje w branży IT
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    3 listopada 20235 Mins Read3 Views

    MS Scandinavian Star – ofiara podpalaczy

    By Michał Banach0
    8.9
    31 października 20234 Mins Read2 Views

    Carcassonne – recenzja

    By Marta Liberska0
    18 października 20234 Mins Read1 Views

    Félicette – pierwszy kot w kosmosie

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read131 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    19 listopada 20237 Mins Read

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    Zbudowany pod koniec lat 20. Junkers G.38 był jednym z największych międzywojennych samolotów na świecie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 grudnia 20192 Mins Read

    Cosmic Muffin – nowe życie starego samolotu

    Co zrobić z starym, nie nadającym się do lotu samolotem pasażerskim Boeing 307 Stratoliner? Można…

    Artykuły
    2 listopada 20214 Mins Read

    Ciężki myśliwiec US Navy i USMC Grumman F7F Tigercat

    Zaprojektowany w połowie II wojny  światowej Grumman F7F Tigercat miał być ciężkim myśliwcem pokładowym wykorzystywanym…

    Artykuły
    12 października 20193 Mins Read

    Zapomniany SFW-1 Sanok

    Zbudowany w 1958 roku prototypowy autobus SFW-1 Sanok był jednym z ciekawszych projektów samochodów stworzonych…

    Artykuły
    27 października 20236 Mins Read

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi)…

    Artykuły
    15 grudnia 20157 Mins Read

    Martin JRM Mars – długowieczni latający strażacy

    Zdając sobie sprawę z zbliżającej się wojny, w 1938 roku amerykańska Marynarka Wojenna złożyła w…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.