W latach 70. w USA zainicjowany został program RSRA (Rotor Systems Research Aircraft), którego celem było zaprojektowanie śmigłowca o napędzie hybrydowym, który miał latać zarówno jak tradycyjny śmigłowiec jak i samolot. W ramach programu zbudowano dwa śmigłowce Sikorsky S-72, które testowano do 1988 roku.

Największą wadą tradycyjnych śmigłowców  jest stosunkowo niska prędkość lotu w porównaniu do samolotów. Z drugiej strony śmigłowce dysponując możliwością zawisu mogą być wykorzystywane do bardzo wielu różnych zadań, do których nie da się wykorzystać samolotów.

Sikorsky S-72 (fot NASA)
Sikorsky S-72 (fot NASA)

Na początku lat 70. US Army wspólnie z NASA a później również DARPA zainicjowały program budowy śmigłowca hybrydowego, przeznaczonego do testów wirników głównych w lotach z bardzo dużymi prędkościami. Kontrakt na budowę prototypu takiej maszyny otrzymały zakłady Sikorsky Aircraft Corporation. Zamówiono dwie maszyny różniące się konfiguracją.

Aby maksymalnie przyśpieszyć prace i zmniejszyć koszty projektu, który i tak z założenia miał być drogi, podjęto decyzję o wykorzystaniu podzespołów z śmigłowca Sikorsky S-61 (zmodyfikowany wirnik i układ napędowy) oraz Sikorsky S-67 Blackhawk (zmodyfikowany kadłub). Pierwszy z zamówionych śmigłowców został oblatany 12 października 1976 roku. Drugi egzemplarz różniący się konfiguracją oblatano dopiero 10 kwietnia 1978 roku.

Sikorsky S-72 (fot NASA)
Sikorsky S-72 (fot NASA)

Pierwsza z maszyn otrzymała tradycyjną konfiguracją, natomiast druga pozbawiona była głównego wirniki. Zamiast niego zamontowano dodatkowe skrzydła i silniki odrzutowe. Maszyny poddawano intensywnym testom w locie, zbierając informacje o ich zachowaniu w powietrzu, a także uzyskiwanych osiągach.

W 1982 roku Sikorsky otrzymał zlecenie na przebudowanie jednego z prototypów, w celu jego wykorzystania w zupełnie innym projekcie – X-Wing. Projekt ten mia na celu przetestowanie koncepcji śmigłowca, w którym główny wirnik miał być zatrzymywany w locie, aby zmniejszyć opory powietrza, a równocześnie wytworzyć siłę nośną do lotu poziomego.

Sikorsky S-72 (fot NASA)
Sikorsky S-72 (fot NASA)

Przebudowaną maszynę zaprezentowano 19 sierpnia 1986 roku, Próby naziemne rozpoczęto 25 września, a próby szybkiego kołowania rozpoczęto rok później 4 listopada 1987 roku. 7 listopada podczas jednej z prób maszyna wzbiła się w powietrze i wykonała 16-sekundowy lot na wysokości 7,6 m. Oficjalny oblot miał miejsce 2 grudnia 1987 roku. Niestety dalsze próby zostały przerwane z powodu cofnięcia finansowania dla projektu X-Wing.

Głównym powodem takiej decyzji był brak perspektywy wykorzystania X-Wingów w praktyce. Według założeń maszyny z takimi wirnikami miały być wykorzystywane do zadań pomocniczych, jednak w praktyce nie przewyższały znacząco ani śmigłowców, ani samolotów. Tym samym nie było potrzeby ich dalszego rozwijania.

Sikorsky S-72 (fot NASA)
Sikorsky S-72 (fot NASA)

Program RSRA od początku miał na celu jedynie prowadzenie eksperymentów z wirnikami i układami konstrukcji śmigłowców. Nie zakładano, że doprowadzi on do powstania jakiejś konstrukcji, która weszłaby do eksploatacji. Nieco inaczej wyglądała sytuacja z programem X-Wing. Początkowo zakładano, że taki układ wirniko-płata (po zatrzymaniu wirnika podczas lotu, jego łopaty ustawione były w układzie X, stąd nazwa projektu), pozwoliłby na zaprojektowanie szybkich śmigłowców bojowych. Ostatecznie nie znaleziono zastosowania dla takich maszyn.

Sikorsky S-72 miał 23,14 m długości (z wirnikiem), sama średnica wirnika wynosiła 18,9 m, a rozpiętość skrzydeł 13,74 m. W konfiguracji śmigłowcowej S-72 ważył 9197 kg, a w hybrydowej 11 971 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turbowałowe General Electric T58-GE-5, oraz dodatkowo dwa silniki odrzutowe General Electric TF34-GE-400A. Prędkość maksymalna wynosiła 560 km/h, ale teoretycznie maszyna byłą zdolna do osiągania większych prędkości. Załoga liczyła do 3 osób.

Sikorsky S-72 (fot NASA)
Sikorsky S-72 (fot NASA)

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×