SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny samolot wysokościowy Grob Strato 2C
    Eksperymentalny samolot wysokościowy Grob Strato 2C
    Eksperymentalny samolot wysokościowy Grob Strato 2C
    Artykuły

    Eksperymentalny samolot wysokościowy Grob Strato 2C

    Michał BanachBy Michał Banach10 lipca 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Niektóre projekty lotnicze po prostu nie mają szczęścia. Mimo obiecujących perspektyw, po prostu rezygnuje się z ich realizacji. Tak było z projektem eksperymentalnego, wysokościowego samolotu badawczego Grob Strato 2C, który po wykonaniu 29 lotów, został uziemiony.

    W kwietniu 1992 roku Niemiecka Agencja Kosmiczna (DLR) zainicjowała program budowy specjalnego samolotu badawczego, który miał posłużyć do badań atmosferycznych, stratosfery, a także badań klimatycznych. Samolot miał być przystosowany do lotów na wysokości 24 000 m. Zamówienie na wyprodukowanie maszyny złożono w zakładach Grob Aerospace, mających doświadczenie z budową lekkich, wykonanych z kompozytów, maszyn zdolnych do lotów na dużych wysokościach.

    Grob Strato 2C (fot. Waerfelu/Wikimedia Commons)
    Grob Strato 2C (fot. Waerfelu/Wikimedia Commons)

    Maszynę oznaczoną jako Grob Strato 2C ukończono na początku 1995 roku, a oblot miał miejsce 31 marca 1995 roku. Co istotne, chociaż spełniała ona większość wymagań DLR, w praktyce był to samolot koncepcyjny, różniący się od docelowej konstrukcji. Strato 2C miał 24 m długości, 56,5 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 13 350 kg.

    Napęd zapewniały dwa silniki tłokowe Teledyne Continental RSIOL-500 o mocy 400 KM każdy, połączone z sprężarką Pratt & Whitney Canada PW127. Prędkość przelotowa wynosiła 500 km/h, a zasięg 18 100 km. Załogę maszyny stanowiło dwóch pilotów, a oprócz nich na pokładzie mogło znajdować się dwóch naukowców z odpowiednim sprzętem badawczym. Do ich dyspozycji oddano toaletę oraz niewielkie pomieszczenie wypoczynkowe. Cała kabina była hermetyzowana.

    Grob Strato 2C (fot. Gberstel/Wikimedia Commons)
    Grob Strato 2C (fot. Gberstel/Wikimedia Commons)

    Chociaż zakładano, że po próbach Strato 2C zostanie zbudowany właściwy, lżejszy samolot o lepszych osiągach, z powodu kosztów programu, nie zdecydowano się na jego budowę. Zamiast tego wykorzystano prototyp do licznych prób. 4 sierpnia 1995 roku maszyna wykonała swój rekordowy i jak się później okazało również ostatni lot. Tego dnia osiągnęła ona pułap 18 552 m.

    Ze względu na piętrzące się koszty programu, brak docelowego samolotu oraz zapewne możliwość przeprowadzenia podobnych badań, ale przy użyciu tańszych rozwiązań, Grob Strato 2C został uziemiony po odbyciu zaledwie 29 lotów. Co ciekawe, samolot przetrwał do naszych czasów i stoi na lotnisku należącym do Grob Aerospace.

    Grob Strato 2C (fot. Alexander Hauk/www.alexander-hauk.de)
    Grob Strato 2C (fot. Alexander Hauk/www.alexander-hauk.de)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleXiaomi Mi Note 10 Lite – poznaj nowy model smartfona
    Next Article PZL.27 – zapomniany polski samolot pocztowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.