Zaprojektowany przez Nicolasa Rolanda Payena samolot Payen PA-22 wyróżniał się bardzo oryginalną konstrukcją i układem skrzydeł. Chociaż powstał we Francji, z powodu zajęcia kraju przez Niemcy w 1940 roku, dalsze prace nad samolotem prowadzili okupanci.
Historia maszyny sięga 1935 roku. Nicolas Roland Payen rozpoczął wówczas prace nad projektem bardzo oryginalnego samolotu w którym zastosowano skrzydła w układzie delta umieszczone z tyłu i zastępujące statecznik poziomy, oraz krótkie, tradycyjne skrzydła z przodu. Kokpit połączono z statecznikiem pionowym tak, aby zminimalizować opory powietrza.
Samolot otrzymał nazwę Fléchair (pol. strzała) oraz oznaczenie Payen PA-22/1R. Według założeń, samolot miał być napędzany silnikiem pulsacyjnym Melot 1R i w takiej konfiguracji miał wziąć udział w wyścigu 1939 Coupe Deutsch de la Meurthe. Prace przebiegały jednak bardzo powoli, a dodatkowo problemy z silnikiem sprawiły, że wraz z wybuchem II wojny światowej we wrześniu 1939 roku wyścig odwołano, a dalszy rozwój samolotu stanął pod znakiem zapytania.
Payen postanowił jednak kontynuować prace nad maszyną ale w innej konfiguracji. Silnik pulsacyjny zamienił na tradycyjny silnik rzędowy. Maszyna miała zostać oblatana latem 1940 roku, ale niemiecka inwazja na Francję pokrzyżowała te plany. Zakłady Payena zostały zajęte, a maszyna trafiła w ręce sił okupacyjnych. Ze względu na bardzo oryginalny układ konstrukcyjny, PA-22 wzbudził zainteresowanie Luftwaffe, które postanowiło go oblatać.
Po próbach naziemnych, poprawkach i licznych rozmowach z Nocilasem Payenem, prototyp przetransportowano do Villacoublay, gdzie 18 października 1942 roku pilot testowy Jacques Charpantier wykonał pierwszy oblot. Projekt miał perspektywy rozwoju, ale Payen przekonał Niemców, że maszyna musi zostać dopracowana. Wśród planowanych modyfikacji miały znaleźć się śmigło o zmiennym skoku i dodatkowe zbiorniki paliwa.
Niestety w 1943 roku aliancki nalot na infrastrukturę kolejową w Juvisy doprowadził do zniszczenia fabryki, w której znajdował się PA-22. Prototyp został zniszczony, przez co dalsze prace nad samolotem nie były możliwe.
Payen PA-22 miał 7,5 m długości i 4,8 m rozpiętości skrzydeł, a masa startowa wynosiła 955 kg. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik rzędowy Regnier R.6 o mocy 180 KM, zapewniający prędkość maksymalną 360 km/h i zasięg 1200 km.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.