SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny myśliwiec Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Eksperymentalny myśliwiec Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Eksperymentalny myśliwiec Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Artykuły

    Eksperymentalny myśliwiec Curtiss-Wright XP-55 Ascender

    Michał BanachBy Michał Banach10 czerwca 2019Updated:27 czerwca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w ramach zapytania ofertowego Request for Data R-40C myśliwiec Curtiss-Wright XP-55 Ascender był jednym z kilku oryginalnych pod względem konstrukcji samolotów jak przetestowano. Ostatecznie żadna z maszyn nie weszła do eksploatacji.

    W ramach odpowiedzi na Request for Data R-40C zaprojektowano kilka eksperymentalnych myśliwców, wyróżniających się bardzo oryginalną konstrukcją. Jedną z maszyn, jakie wówczas powstały był Vultee XP-54 Swoose Goose, oraz Curtiss-Wright XP-55 Ascender. Ten ostatni, ze względu na swoją oryginalną konstrukcję stał się najbardziej rozpoznawalnym prototypem jaki powstał w ramach tego programu.

    Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Curtiss-Wright XP-55 Ascender

    Zakłady Curtiss-Wright otrzymały zamówienie na wstępny projekt nowego myśliwca, dysponującego bardzo dobrymi osiągami (i mogącego posiadać bardzo odmienny układ konstrukcyjny od ówcześnie używanych maszyn) 22 czerwca 1940 roku. Zbudowano wówczas model CW-24B, wyposażony w silnik Menasco C68-5 o mocy 275 KM, który wykorzystano do prób w tunelu aerodynamicznym.

    Wyniki testów nie były zbyt obiecujące, ale mimo to, 10 lipca 1942 roku USAAF zamówiło 3 zdolne do lotu prototypu w pełnej skali wraz z wyposażeniem. Otrzymały one oznaczenie wojskowe XP-55 oraz nazwę Ascender. Podczas prac nad nimi wykorzystano doświadczenia z prób modeli CW-24B.

    Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Curtiss-Wright XP-55 Ascender

    Pierwszy z trzech prototypów ukończono 13 lipca 1943 roku. Maszyna miała konstrukcję w układzie kaczki, z kadłubem o długości 9 m i skrzydłami o rozpiętości 12,4 m. Maksymalna masa startowa wynosiła 3597 kg. Początkowo napęd miał stanowić umieszczony z tyłu, w układzie pchającym silnik Pratt & Whitney X-1800, ale z powodu problemów jakie pojawiły się podczas prac nad nim, oraz późniejszym skasowaniem projektu, wybrano dwunastocylindrowy silnik Allison V-1710 o mocy 1000 KM, zamieniony później na model V-1710-95 o mocy 1275 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 628 km/h i zasięg 1022 km. Uzbrojenie samolotu miało składać się z dwóch działek kalibru 20 mm i dwóch karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, ale później zmieniono je na 4 karabiny maszynowe.

    Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Curtiss-Wright XP-55 Ascender

    Oblot prototypu miał miejsce 19 lipca 1943 roku, a za sterami zasiadł J. Harvey Gray. Podczas lotu maszyna zachowywała się poprawnie, aczkolwiek zauważono pewne problemy z umieszczonymi na nosie sterami wysokości, mającymi za małą skuteczność. Zmodyfikowano je, a w kolejnych dwóch prototypach, które oblatano odpowiednio 9 stycznia 1944 roku oraz 25 kwietnia 1944 roku, poddano dalszym modyfikacjom.

    Pierwszy prototyp został utracony podczas prób 15 listopada 1943 roku. Powodem katastrofy było przeciągnięcie i utrata kontroli nad maszyną. Harvey Grey zdążył jednak wyskoczyć na spadochronie. Warto w tym miejscu dodać, że samolot wyposażono w specjalny system do zatrzymywania śmigła podczas wyskakiwania ze spadochronem.

    Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Curtiss-Wright XP-55 Ascender

    Próby pozostałych dwóch prototypów kontynuowano, ale przedstawiciele USAAF uznali, że projekt nie ma perspektywy. Osiągi XP-55 były gorsze od używanych ówcześnie maszyn w tradycyjnej konfiguracji, a powstające samolotu odrzutowe miały lepsze perspektywy osiągania dużych prędkości. W związku z tym w 1945 roku program zamknięto. Zanim to się stało, trzeci prototyp uległ wypadkowi 27 maja 1945 roku podczas lotu pokazowego. Pilot William C. Glasgow zginął na miejscu wraz z czterema osobami na ziemi, na które spadły szczątki maszyny.

    Drugi prototyp przetrwał i trafił National Air and Space Museum w Waszyngtonie. Został następnie wypożyczony na czas nieokreślony do Air Zoo w Kalamazoo w stanie Michigan, gdzie cały czas się znajduje.

    Curtiss-Wright XP-55 Ascender
    Curtiss-Wright XP-55 Ascender

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpuszczony Fort Carroll w Baltimore
    Next Article San Marco – pierwszy włoski okręt wojenny z turbiną parową
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.