SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalne myśliwce Grumman XF5F Skyrocket i XP-50
    Eksperymentalne myśliwce Grumman XF5F Skyrocket i XP-50
    Eksperymentalne myśliwce Grumman XF5F Skyrocket i XP-50
    Artykuły

    Eksperymentalne myśliwce Grumman XF5F Skyrocket i XP-50

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2021Updated:17 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany na przełomie lat 30. i 40. Grumman XF5F Skyrocket był bardzo obiecującą konstrukcją i mógł stać się głównym myśliwcem pokładowym US Navy. Przedłużające się prace nad maszyną sprawiły, jednak, że wykorzystano go do prób rozwiązań dla nowocześniejszego Grummana F7F Tigercat. Na podstawie XF5F powstał prototypowy myśliwiec Grumman XP-50.

    Grumman XF5F Skyrocket

    Historia Grummana XF5F Skyrocket rozpoczęła się w 1938 roku, gdy przedstawiciele zakładów Grummana zaprezentowali US Navy projekt dwusilnikowego myśliwca pokładowego wyróżniającego się krótkim kadłubem zapewniającym bardzo dobrą widoczność do przodu. Projekt zyskał zainteresowanie, co doprowadziło do rozpoczęcia prac nad maszyną, która otrzymała wojskowe oznaczenie XF5F.

    Grumman XF5F Skyrocket
    Grumman XF5F Skyrocket

    Prototyp myśliwca oblatano 1 kwietnia 1940 roku. Maszyna miała 8,76 m długości i 12,8 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 4955 kg. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki gwiazdowe Wright XR-1820-40/42 (śmigła w obu silnikach kręciły się w przeciwnych kierunkach, aby zniwelować moment oporowy śmigieł i zapewnić lepsze osiągi) o mocy 1200 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 616 km/h i zasięg 1800 km. Uzbrojenie początkowo składało się z dwóch działek kalibru 20 mm, oraz zaczepów po dwie bomby o masie 75 kg każda.

    Cecha wyróżniającą maszynę był układ konstrukcji z cofniętym kadłubem, którego nos kończył się w połowie skrzydła. Rozwiązanie to zapewniało znakomitą widoczność do przodu co było dużą zaletą w przypadku samolotów pokładowych. Dodatkowo kokpit umieszczono wysoko, aby zwiększyć pole widzenia. Układ dwusilnikowy zapewniał nie tylko lepsze osiągi i stabilniejszy lot, ale również większą zwrotność i lepsze wznoszenie.

    Grumman XF5F Skyrocket
    Grumman XF5F Skyrocket

    Podczas prób wyszły na jaw różne wady konstrukcyjne, które systematycznie usuwano. W trakcie prac zmieniono uzbrojenie na 4 karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm, nieznacznie wydłużono nos, obniżono kokpit i wprowadzono zmiany w konstrukcji podwozia.

    Podczas testów porównawczych prowadzonych w 1941 roku XF5F wypadał lepiej od wszystkich używanych wówczas przez US Navy maszyn pokładów oraz dostarczonych w celu przetestowania samolotów bazujących na lądzie – m.in. Supermarine Spitfire oraz Hawker Hurricane. Nie oznaczało to jednak, że myśliwiec był gotowy do wejścia do służby. Prace nad maszyną kontynuowano, a w międzyczasie do służby wszedł Grumman F4F Wildcat, który stał się podstawowym myśliwcem pokładowym US Navy aż do wprowadzenia do służby Grummanów F6F Hellcat.

    Grumman XF5F Skyrocket
    Grumman XF5F Skyrocket

    Ostatecznie przedłużające się prace sprawiły, że ostatecznie uznano, że XF5F stanie się maszyna testową dla rozwiązań planowanych dla myśliwca XF7F-1, który ostatecznie wszedł do służby w 1944 roku pod oznaczeniem Grumman F7F Tigercat. Jedyny zbudowany XF5F uległ wypadkowi 11 grudnia 1944 roku w związku z czym zdecydowano się na jego wycofanie.

    Grumman XF5F Skyrocket
    Grumman XF5F Skyrocket
    Grumman XF5F Skyrocket
    Grumman XF5F Skyrocket

    Grumman XP-50

    Już w trakcie prac nad XF5F USAAC w 1939 roku ogłosiło konkurs na lądowy myśliwiec dwusilnikowy. Grumman postanowił wystawić w konkursie zmodyfikowany wariant XF5F, który otrzymał oznaczanie XP-50. Maszyna miała być docelowo następcą dopiero co testowanych myśliwców Lockheed P-38 Lightning.

    Oblot prototypu nowego myśliwca miał miejsce 18 lutego 1941 roku. Maszyna pod wieloma względami przypominała XF5F, ale różniła się zdecydowanie dłuższym nosem, w którym umieszczono przednie koło podwozia.

    Grumman XP-50
    Grumman XP-50

    XP-50 miał 9,7 m długości i 12,8 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 6530 kg. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki gwiazdowe Wright R-1820-67/69 o mocy 1200 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 680 km/h i zasięg 2010 km. Uzbrojenie składało się z 2 działek kalibru 20 mm i 2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm, a na podwieszeniach pod skrzydłami możliwe było przenoszenie dwóch bomb o łącznej masie 100 kg.

    Kariera samolotu była bardzo krótka, ponieważ już 14 maja 1941 roku XP-50 uległ wypadkowi i został zniszczony. W tej sytuacji prace nad maszyną wstrzymano, skupiając się równocześnie na projekcie Lockheed XP-49. Ostatecznie również i ten projekt został przerwany, a zamiast nowego samolotu opracowano ulepszoną wersję P-38 Lightning.

    Grumman XP-50
    Grumman XP-50
    Grumman XP-50
    Grumman XP-50

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePłatki śniadaniowe, czyli jakie płatki zbożowe wybierać? Owsiane, kukurydziane, czy ryżowe?
    Next Article Fotelik Cybex 9-18 kg dobry wybór po nosidełku noworodkowym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.