SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » EE-T1 Osório – wielka nadzieja i źródło bankructwa
    EE-T1 Osório - wielka nadzieja i źródło bankructwa
    EE-T1 Osório - wielka nadzieja i źródło bankructwa
    Artykuły

    EE-T1 Osório – wielka nadzieja i źródło bankructwa

    Michał BanachBy Michał Banach1 marca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Brazylijski czołg podstawowy EE-T1 Osório miał przynieść zakładom Engesa wielki sukces eksportowy i olbrzymie zyski, a armii brazylijskiej nowy, produkowany lokalnie czołg podstawowy. Niestety projekt doprowadził do bankructwa firmy.

    Geneza

    Na początku lat 80. brazylijskie zakłady Engesa były u szczytu swojej potęgi. Wiele intratnych kontraktów na dostawy samochodów pancernych, transporterów opancerzonych i innych pojazdów dla brazylijskiej armii oraz na eksport przynosiły spore zyski. Zachęcony sukcesami dotychczasowych kontraktów zarząd firmy postanowił ruszyć na podbój kolejnego rynku i rozpocząć produkcję czołgów podstawowych.

    EE-T1 Osório
    EE-T1 Osório

    W tym czasie sytuacja międzynarodowa była dosyć złożona. Chociaż świat podzielony był w znacznej mierze na dwa bloki i państwa związane pośrednio z tymi blokami, wiele krajów zbroiło się korzystając z możliwości jednego i drugiego bloku politycznego. Dotyczyło to zwłaszcza państw Bliskiego Wschodu, które obawiały się konfliktów lokalnych i w związku z tym zbroiły się na potęgę.

    Również w Brazylii pojawiła się potrzeba wprowadzenia do służby nowego czołgu podstawowego, który zastąpiłby przestarzałe czołgi lekkie M41 Walker Bulldog oraz Bernardini X1A (w praktyce zmodernizowane czołgi M3 Stuart z czasów II wojny światowej). Brazylijska armia wolała zainwestować w własny projekt czołgu, niż importować go z zagranicy, zwłaszcza, że na rynku nie było odpowiednich dla Brazylii czołgów. Ze względu na specyficzne warunki terenowe, brazylijski czołg musiał być lekki, a co za tym idzie musiał być mniejszy niż typowe MBT, aby nie ograniczać zbyt mocno opancerzenia. Problemem brazylijskiej armii był jednak brak funduszy na przeprowadzenie prac projektowych nad nowym czołgiem.

    EE-T1 Osório
    EE-T1 Osório

    W związku z tym w zakładach Engesa zrodził się pomysł zaprojektowania czołgu podstawowego na tyle taniego, a równocześnie uniwersalnego pod względem wyposażenia, aby zainteresować nim odbiorców z Bliskiego Wschodu, którzy sfinansowaliby prace nad czołgiem i uruchomienie produkcji, a Brazylia zamówiłaby gotowy czołg bez ponoszenia kosztów jego zaprojektowania.

    Nadzieja i katastrofa

    Zakłady Engesa wydawało się, że były gotowe do rozpoczęcia tak ambitnego projektu. Dysponowały zapleczem technicznym i produkcyjnym oraz kontaktami. Koncepcja czołgu powstała na 1982 roku i została pokazana przedstawicielom sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej, oraz kilku innych państw regionu. Wstępne zainteresowanie wykazały oprócz Arabii Saudyjskiej również Algieria, Libia i Irak.

    EE-T1 Osório
    EE-T1 Osório

    Arabia Saudyjska zamierzała zamówić 318 gotowych czołgów oznaczonych w Brazylii jako EE-T1 Osório, przy czym koszt projektu został rozłożony na cenę jednostkową tych czołgów. Aby wykonać projekt, zakłady Engesa musiały zaciągnąć pożyczkę w wysokości 65 mln dolarów. Zbudowano dwa prototypy czołgu, po jednym w 1984 i 1985 roku.

    Czołgi miały 10 m długości i masę 40 ton, napęd stanowił niemiecki powerpack z dwunastocylindrowym silnikiem diesla MWM TBD 234 o mocy 1100 KM, zapewniający prędkość maksymalną 70 km/h i zasięg 550 km. Zawieszenie czołgu było hydropneumatyczne i było autorskim projektem. Kadłub również powstał w zakładach Engesa, ale już wieżę zaprojektowała firma Vickers. Prototypy otrzymały różne uzbrojenie – jeden francuską armatę GIAT G1 kalibru 120 mm (zamierzano wykorzystać niemiecką armatę, ale nie udało się jej zakupić), a drugi brytyjską armatę L7 kalibru 105 mm. Uzbrojenie dodatkowe składało się z 2 karabinów maszynowych kalibry 12,7 mm.

    EE-T1 Osório
    EE-T1 Osório

    Wyposażenie czołgów pochodziło w większości z importu i mogło być dowolnie konfigurowane w zależności od potrzeb odbiorcy. Zakładano, że powstanie również trzeci prototyp, uzbrojony w armatę kalibru 125 mm, przeznaczony zwłaszcza dla państw korzystających wcześniej z radzieckich czołgów. Projekt był ambitny i wiele wskazywało na to, że się uda, jednak wyszło inaczej.

    Mimo dobrych wyników prób i przygotowania kontraktu dla Arabii Saudyjskiej, kraj ten ostatecznie kupił amerykańskie czołgi M1 Abrams, dosłownie wystawiając Brazylijczyków. W tej sytuacji również brazylijska armia zrezygnowała z potencjalnego zamówienia na czołgi, ponieważ zamiast zakładanej ceny jednostkowej w granicach 1,5-2 mln dolarów, cena wynosiła 3,8 mln dolarów.

    EE-T1 Osório
    EE-T1 Osório

    Brak zamówień, a co za tym idzie możliwości spłacenie kredytów, sprawiły, że w 1993 roku zakłady Engesa zbankrutowały. Okazało się, że projekt czołgu EE-T1 Osório stał się gwoździem do trumny dla firmy. Chociaż w momencie rozpoczęcia prac nad nim była u szczytu swoich możliwości, wszystko zakończyło się fiaskiem.

    EE-T1 Osório (fot. Jacupiri/Wikimedia Commons)
    EE-T1 Osório (fot. Jacupiri/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSamolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-11
    Next Article BTR-40 – pierwszy radziecki transporter opancerzony piechoty
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.