W latach 50. Eugene Casaroll, zarządzający firmą Dual-Motors Corporation wpadł na pomysł zbudowania taniego, luksusowego samochodu. Aby przyśpieszyć prace, postanowił połączyć projekty stworzone przez Dodga z nadwoziem zaprojektowanym przez włoską pracownię Ghia. Tak powstał Dual-Ghia.

Dual-Motors Corporation specjalizowała się w budowie specjalistycznych pojazdów i nie miała większego doświadczenia w budowie samochodów osobowych. Aby nie wyważać otwartych drzwi, Eugene Casaroll postanowił kupić od Dodga dokumentację prototypowych samochodów Firearrow I, II, III i IV, oraz prototypowy model Firebomb.

Dual-Ghia Coupe Prototype (fot. Brett Weinstein)
Dual-Ghia Coupe Prototype (fot. Brett Weinstein)

Były to nowatorskie i bardzo ciekawe samochody, które z nie do końca znanych przyczyn, nie trafiły do produkcji seryjnej. Za ich projekt odpowiadali Luigi Segre i Virgil Exner i według założeń, samochody te miały być odpowiedzią na takie modele jak Ford Thunderbird czy Chevrolet Corvette. Casaroll wykorzystał ich podzespoły, ale nadwozie miała opracować pracownia Ghia, co wiązało się z wysłaniem gotowych podwozi do Włoch, gdzie były zabudowywane i odsyłane do USA.

Powstały dwie podstawowe wersje samochodu, który nazwano Dual-Ghia – coupe i kabriolet, różniące się ponadto zastosowanym gaźnikiem. Napęd zapewniał potężny, 5,2-litrowy silnik V8 o mocy 230 KM, zapewniający prędkość maksymalną około 185 km/h i przyśpieszenie od 1-100 km/h w nieco ponad 9 sekund. Samochód miał 5,1 m długości i wyposażony był w dwubiegową, automatyczną skrzynię biegów.

Dual-Ghia D-500 (fot. Wikimedia Commons)
Dual-Ghia D-500 (fot. Wikimedia Commons)

Ze względu na skomplikowaną procedurę zabudowy nadwozia, tylko kilka egzemplarzy zbudowano we Włoszech. Resztę wyprodukowano w całości w USA. Cena samochodu wynosiła 7500 dolarów (współcześnie około 69 300 dolarów) w 1956 roku i nie była tak niska jak chciał Casaroll, ale z drugiej strony wypadała korzystniej niż w przypadku superluksusowych samochodów tamtych lat.

Niestety mimo zainteresowania klientów, do 1958 roku powstało tylko 117 samochodów tego typu, z których wiele trafiło w ręce znanych osób, takich jak Frank Sinatra, Richard Nixon, Ronald Regan, Lyndon Jonson (który wygrał swój egzemplarz w pokera od Ronalda Regana), Dean Martin czy też Rick Danko. Głównym powodem niepowodzenia Dual-Ghia były koszty produkcji, które przy ustalonej cenie sprawiały, że projekt był nieekonomiczny. Do naszych czasów przetrwało około 32 samochodów tego typu. Obecnie są to jedne z rzadszych i ciekawszych aut kolekcjonerskich, których ceny dochodzą do 350 000 dolarów.

Bardzo ciekawą galerię zdjęć przedstawiających kilka egzemplarzy Dual-Ghia znajdziecie pod TYM linkiem.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×