Zbudowane w latach 1963-1966 spalinowe zespoły trakcyjne DSB MA były duńską wersją niemieckich pociągów DB Class VT 11.5. Po latach eksploatacji, w 1991 roku większość pociągów tego typu trafiła do Polski, gdzie używano ich przez krótki czas.

Spalinowe zespoły trakcyjne DB Class VT 11.5 opracowano w 1957 roku z myślą o obsłudze tras europejskich. Zbudowano łącznie 19 lokomotyw, które eksploatowano w RFN aż do 1988 roku. W 1963 roku rozpoczęto budowę drugiej partii pociągów tego typu, ale przeznaczonych dla kolei duńskich. Różniły się one szczegółami technicznymi of zachodnioniemieckich pierwowzorów.

DSB MA (fot. Kurt Rasmussen)
DSB MA (fot. Kurt Rasmussen)

W latach 1963-1966 zbudowano 11 zespołów wagonowych, które miały po 150 m długości każdy. Masa służbowa wynosiła 275 ton. Wygodnie i nowocześnie urządzone wagony zapewniały miejsce dla 237 pasażerów, a silniki diesla w lokomotywach pozwalały na osiągnięcie prędkości 160 km/h. Pociągi tego typu eksploatowano w Danii do końca lat 80.

W 1991 roku Lubuska Kolej Regionalna zakupiła od DSB 39 wagonów, w tym 10 lokomotyw napędowych, 9 wagonów sterowniczych, 15 wagonów osobowych i 5 wagonów osobowych z bufetem typu DSB MA. Ze względu na ich stan techniczny, do eksploatacji dopuszczono 5 zespołów, ale w praktyce wykorzystywano tylko 4. Według założeń, miały one być w eksploatacji przez co najmniej 15 lat. Poddano je remontowi w ZNTK Poznań, a pierwsze pociągi wyruszyły w trasę 23 maja 1993 roku.

DSB MA (fot. Comrade Foot)
DSB MA (fot. Comrade Foot)

Pociągi te wyróżniały się na tle innych eksploatowanych wówczas w Polsce składów wygodnym wykończeniem wagonów pasażerskich, oraz nietypowym wyglądem, z charakterystycznym kokpitem w lokomotywie. Wszystkie pociągi stacjonowały w lokomotywowni Czerwieńsk.

Niestety historia Lubuskiej Kolei Regionalnej nie była pozytywna. Problemy z uzyskaniem zgody na eksploatację infrastruktury kolejowej, należącej wówczas do PKP oraz brak środków na utrzymanie posiadanej infrastruktury i pojazdów sprawiły, że spółkę postawiono w 1994 roku w stan likwidacji. Cały tabor wystawiono na sprzedaż, ale ostatecznie większość wagonów zezłomowano i tylko kilka znalazło nowe zastosowanie. Do naszych czasów zachował się jeden skład typu DSB MA w Danii, który znajduje się obecnie w muzeum. Kilka zdjęć składów DSB Ma w barwach LKR można znaleźć na TEJ stronie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.