Zbudowane w latach 1963-1966 spalinowe zespoły trakcyjne DSB MA były duńską wersją niemieckich pociągów DB Class VT 11.5. Po latach eksploatacji, w 1991 roku większość pociągów tego typu trafiła do Polski, gdzie używano ich przez krótki czas.
Spalinowe zespoły trakcyjne DB Class VT 11.5 opracowano w 1957 roku z myślą o obsłudze tras europejskich. Zbudowano łącznie 19 lokomotyw, które eksploatowano w RFN aż do 1988 roku. W 1963 roku rozpoczęto budowę drugiej partii pociągów tego typu, ale przeznaczonych dla kolei duńskich. Różniły się one szczegółami technicznymi of zachodnioniemieckich pierwowzorów.
W latach 1963-1966 zbudowano 11 zespołów wagonowych, które miały po 150 m długości każdy. Masa służbowa wynosiła 275 ton. Wygodnie i nowocześnie urządzone wagony zapewniały miejsce dla 237 pasażerów, a silniki diesla w lokomotywach pozwalały na osiągnięcie prędkości 160 km/h. Pociągi tego typu eksploatowano w Danii do końca lat 80.
W 1991 roku Lubuska Kolej Regionalna zakupiła od DSB 39 wagonów, w tym 10 lokomotyw napędowych, 9 wagonów sterowniczych, 15 wagonów osobowych i 5 wagonów osobowych z bufetem typu DSB MA. Ze względu na ich stan techniczny, do eksploatacji dopuszczono 5 zespołów, ale w praktyce wykorzystywano tylko 4. Według założeń, miały one być w eksploatacji przez co najmniej 15 lat. Poddano je remontowi w ZNTK Poznań, a pierwsze pociągi wyruszyły w trasę 23 maja 1993 roku.
Pociągi te wyróżniały się na tle innych eksploatowanych wówczas w Polsce składów wygodnym wykończeniem wagonów pasażerskich, oraz nietypowym wyglądem, z charakterystycznym kokpitem w lokomotywie. Wszystkie pociągi stacjonowały w lokomotywowni Czerwieńsk.
Niestety historia Lubuskiej Kolei Regionalnej nie była pozytywna. Problemy z uzyskaniem zgody na eksploatację infrastruktury kolejowej, należącej wówczas do PKP oraz brak środków na utrzymanie posiadanej infrastruktury i pojazdów sprawiły, że spółkę postawiono w 1994 roku w stan likwidacji. Cały tabor wystawiono na sprzedaż, ale ostatecznie większość wagonów zezłomowano i tylko kilka znalazło nowe zastosowanie. Do naszych czasów zachował się jeden skład typu DSB MA w Danii, który znajduje się obecnie w muzeum. Kilka zdjęć składów DSB Ma w barwach LKR można znaleźć na TEJ stronie.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.