SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      19 września 2023

      Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Drakelow Tunnels – od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    Artykuły

    Drakelow Tunnels – od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt

    Michał BanachBy Michał Banach20 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Drakelow Tunnels - od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    Drakelow Tunnels - od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    W Blakeshall Estate, w hrabstwie Worcestershire w Wielkiej Brytanii znajduje się kompleks podziemnych tuneli Drakelow Tunnels z czasów II wojny światowej, które zbudowano jako tajną podziemną fabrykę. Po wojnie obiekt przekształcono w rządowy bunkier. Obecnie opuszczony kompleks stopniowo zyskuje nowe życie jako muzeum.

    Geneza

    Napięta sytuacja międzynarodowa w latach 30. sprawiła, że w 1935 roku brytyjski rząd zaczął zdawać sobie sprawę z ryzyka wybuchu kolejnej wojny światowej. W przypadku wojny, Brytyjskie władze w szczególności obawiały się zniszczenia fabryk lotniczych, produkujących samoloty potrzebne do obrony Wysp Brytyjskich. Rozpoczęto wówczas prace nad projektem podziemnych fabryk. Obiekty miały być w pełni tajne, ukryte pod ziemią i przygotowane do przejęcia produkcji w wypadku zniszczenia głównych fabryk.

    Drakelow Tunnels (fot. Dave Hill)
    Drakelow Tunnels (fot. Dave Hill)

    Wraz z wybuchem II wojny światowej program budowy podziemnych fabryk został uruchomiony. W kwietniu 1941 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu budowy podziemnej fabryki w pobliżu wsi Kinver i miasta Kidderminster w hrabstwie Worcestershire. Jako miejsce budowy wybrano Blakeshall Estate, ponieważ miejsce to nadawało się bardzo dobrze do zbudowania podziemnego kompleksu. Obiekt otrzymał nazwę Drakelow Underground Dispersal Factory.

    Podziemna fabryka

    Budowa kompleksu ruszyła w czerwcu 1941 roku. Koszt prac szacowano na 285 000 funtów (współcześnie około 14,2 mln funtów), a ich zakończenie miało mieć miejsce w lipcu 1942 roku. Z powodu trudnej sytuacji wojennej, prace przebiegały powoli, a koszty znacząco przekroczyły planowany budżet. Dopiero w listopadzie 1942 roku rozpoczęto montaż pierwszych maszyn, a w maju 1943 roku fabryka uzyskała pełną moc produkcyjną.

    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)
    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)

    Kompleks miał powierzchnię 26 471 m², przy czym 2/3 przeznaczono na fabrykę rezerwową firmy Rover, produkującą silniki lotnicze i części do nich, natomiast pozostałą część przeznaczono na magazyn dla RAFu. Oprócz części podziemnej, na powierzchni zbudowano kilka mniejszych obiektów pomocniczych, związanych z fabryką. Do 1945 roku fabryka funkcjonowała jako obiekt zapasowy dla innych tajnych fabryk Rovera, a większość produkcji stanowiły silniki i części do silników Mercury i Pegasus. Po wojnie kompleks przekształcono w podziemną fabrykę silników Meteor do czołgów.

    Zimna wojna i czasy współczesne

    W 1958 roku podjęto decyzję o przekształceniu kompleksu w rządowy bunkier, mieszczący 325 osób. W tunelach urządzono pomieszczania komunikacyjne, magazyny oraz pomieszczenia socjalne. Obiekt pozostawał tajny do 1963 roku, kiedy to jego istnienie zostało ujawnione podczas manifestacji członków organizacji Committee of 100.

    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)
    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)

    W kolejnych latach obiekt zaczął stopniowo zmieniać przeznaczenie. Kolejne modernizacje zwiększały jego możliwości, ale równocześnie podjęto decyzję o zmniejszeniu obsady bunkra do 134 osób. W trakcie prac modernizacyjnych wymieniono drzwi pancerne oraz unowocześniono wyposażenie elektroniczne i komunikacyjne.

    Wraz z końcem zimnej wojny, istnienie bunkra w Drakelow przestało mieć sens. Obiekt opuszczono, a z czasem sprzedano prywatnemu właścicielowi. Pozostawiony własnemu losowi kompleks zaczął popadać w ruinę. Jego fragmenty z czasem zaczęto wykorzystywać jako magazyny. Z czasem pojawiły się plotki o rzekomych duchach, które można było spotkać w tunelach. Tunele zyskały renomę nawiedzonych, jednak była to bardziej wmówiona sława.

    Właściciel kompleksu podjął decyzję o przekształceniu terenu w nowoczesne osiedle, co oznaczałoby zburzenie tuneli. Gdy informacja o tym dotarła do opinii publicznej, zawiązany został specjalny komitet, którego członkowie starali się nie dopuścić do likwidacji tuneli. Ostatecznie ich działania okazały się skuteczne. Plan budowy osiedla upadł, a stowarzyszenie zaczęło przygotowywać się do przekształcenia nieużywanych tuneli w muzeum. Ostatecznie na początku 2021 roku pomysł przekształcenia kompleksu w muzeum zyskał aprobatę.

    Muzeum ma zająć zaledwie 1800 m² kompleksu, ale równocześnie podjęto decyzję o rezygnacji z udostępniania reszty kompleksu do innych celów (wcześniej tunele wykorzystywano sporadycznie jako plany filmowe, organizowano rozgrywki airsoftowe, oraz wycieczki dla „poszukiwaczy duchów”.

    Drakelow Tunnels (fot. Joesaphine/Wikimedia Commons)
    Drakelow Tunnels (fot. Joesaphine/Wikimedia Commons)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHigh Bridge of Kentucky – pierwszy most wspornikowy w USA
    Next Article Antidotum Airshow Leszno 2021 – relacja
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    13 września 20233 Mins Read

    SS Justicia – ofiara dwóch u-bootów

    By Michał Banach0
    11 września 20235 Mins Read191 Views

    HMS Hermes – pierwszy brytyjski lotniskowiec zbudowany od podstaw

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    17 sierpnia 20237 Mins Read

    PZL MD-12 – jedyny czterosilnikowy samolot polskiej produkcji

    Zbudowany w 1959 roku i rozwijany do drugiej połowy lat 60. samolot PZL MD-12 miał…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    17 września 2023

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 maja 20234 Mins Read

    Aranżacja małego ogródka z tarasem

    Sezon grillowy w pełni rozpoczęty. Szczęśliwi posiadacze przydomowego ogródka zaczynają przygotowywać miejsce do spędzania ciepłych…

    Artykuły
    14 stycznia 20192 Mins Read

    Wrak barki-pływającego dźwigu BOS 400 u wybrzeży RPA

    Na wybrzeżu niedaleko Hout Bay, na południe od Cape Town w RPA znaleźć można nietypowy…

    Lifestyle
    10 marca 20223 Mins Read

    Tarot Chrysalis, czyli podróż do wnętrza świadomości!

    O tym, że karty tarota są doskonałym narzędziem ezoterycznym, które pozwala zagłębić się w tajemnice…

    Artykuły
    28 sierpnia 201517 Mins Read

    Fallout: Krypty

    Uwolnienie energii atomowej nie stworzyło nowego problemu. Po prostu wymogło na nas konieczność rozwiązania już…

    Artykuły
    9 marca 20203 Mins Read

    Holt Gas-Electric – pierwszy amerykański czołg

    Pierwsze czołgi zbudowane w USA były pokracznymi i niezbyt użytecznymi konstrukcjami, którym daleko było do…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.