SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Drakelow Tunnels – od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    Drakelow Tunnels - od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    Drakelow Tunnels - od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt
    Artykuły

    Drakelow Tunnels – od tajnej fabryki, przez rządowy bunkier po nawiedzony labirynt

    Michał BanachBy Michał Banach20 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W Blakeshall Estate, w hrabstwie Worcestershire w Wielkiej Brytanii znajduje się kompleks podziemnych tuneli Drakelow Tunnels z czasów II wojny światowej, które zbudowano jako tajną podziemną fabrykę. Po wojnie obiekt przekształcono w rządowy bunkier. Obecnie opuszczony kompleks stopniowo zyskuje nowe życie jako muzeum.

    Geneza

    Napięta sytuacja międzynarodowa w latach 30. sprawiła, że w 1935 roku brytyjski rząd zaczął zdawać sobie sprawę z ryzyka wybuchu kolejnej wojny światowej. W przypadku wojny, Brytyjskie władze w szczególności obawiały się zniszczenia fabryk lotniczych, produkujących samoloty potrzebne do obrony Wysp Brytyjskich. Rozpoczęto wówczas prace nad projektem podziemnych fabryk. Obiekty miały być w pełni tajne, ukryte pod ziemią i przygotowane do przejęcia produkcji w wypadku zniszczenia głównych fabryk.

    Drakelow Tunnels (fot. Dave Hill)
    Drakelow Tunnels (fot. Dave Hill)

    Wraz z wybuchem II wojny światowej program budowy podziemnych fabryk został uruchomiony. W kwietniu 1941 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu budowy podziemnej fabryki w pobliżu wsi Kinver i miasta Kidderminster w hrabstwie Worcestershire. Jako miejsce budowy wybrano Blakeshall Estate, ponieważ miejsce to nadawało się bardzo dobrze do zbudowania podziemnego kompleksu. Obiekt otrzymał nazwę Drakelow Underground Dispersal Factory.

    Podziemna fabryka

    Budowa kompleksu ruszyła w czerwcu 1941 roku. Koszt prac szacowano na 285 000 funtów (współcześnie około 14,2 mln funtów), a ich zakończenie miało mieć miejsce w lipcu 1942 roku. Z powodu trudnej sytuacji wojennej, prace przebiegały powoli, a koszty znacząco przekroczyły planowany budżet. Dopiero w listopadzie 1942 roku rozpoczęto montaż pierwszych maszyn, a w maju 1943 roku fabryka uzyskała pełną moc produkcyjną.

    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)
    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)

    Kompleks miał powierzchnię 26 471 m², przy czym 2/3 przeznaczono na fabrykę rezerwową firmy Rover, produkującą silniki lotnicze i części do nich, natomiast pozostałą część przeznaczono na magazyn dla RAFu. Oprócz części podziemnej, na powierzchni zbudowano kilka mniejszych obiektów pomocniczych, związanych z fabryką. Do 1945 roku fabryka funkcjonowała jako obiekt zapasowy dla innych tajnych fabryk Rovera, a większość produkcji stanowiły silniki i części do silników Mercury i Pegasus. Po wojnie kompleks przekształcono w podziemną fabrykę silników Meteor do czołgów.

    Zimna wojna i czasy współczesne

    W 1958 roku podjęto decyzję o przekształceniu kompleksu w rządowy bunkier, mieszczący 325 osób. W tunelach urządzono pomieszczania komunikacyjne, magazyny oraz pomieszczenia socjalne. Obiekt pozostawał tajny do 1963 roku, kiedy to jego istnienie zostało ujawnione podczas manifestacji członków organizacji Committee of 100.

    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)
    Drakelow Tunnels (fot. Alex Lomas)

    W kolejnych latach obiekt zaczął stopniowo zmieniać przeznaczenie. Kolejne modernizacje zwiększały jego możliwości, ale równocześnie podjęto decyzję o zmniejszeniu obsady bunkra do 134 osób. W trakcie prac modernizacyjnych wymieniono drzwi pancerne oraz unowocześniono wyposażenie elektroniczne i komunikacyjne.

    Wraz z końcem zimnej wojny, istnienie bunkra w Drakelow przestało mieć sens. Obiekt opuszczono, a z czasem sprzedano prywatnemu właścicielowi. Pozostawiony własnemu losowi kompleks zaczął popadać w ruinę. Jego fragmenty z czasem zaczęto wykorzystywać jako magazyny. Z czasem pojawiły się plotki o rzekomych duchach, które można było spotkać w tunelach. Tunele zyskały renomę nawiedzonych, jednak była to bardziej wmówiona sława.

    Właściciel kompleksu podjął decyzję o przekształceniu terenu w nowoczesne osiedle, co oznaczałoby zburzenie tuneli. Gdy informacja o tym dotarła do opinii publicznej, zawiązany został specjalny komitet, którego członkowie starali się nie dopuścić do likwidacji tuneli. Ostatecznie ich działania okazały się skuteczne. Plan budowy osiedla upadł, a stowarzyszenie zaczęło przygotowywać się do przekształcenia nieużywanych tuneli w muzeum. Ostatecznie na początku 2021 roku pomysł przekształcenia kompleksu w muzeum zyskał aprobatę.

    Muzeum ma zająć zaledwie 1800 m² kompleksu, ale równocześnie podjęto decyzję o rezygnacji z udostępniania reszty kompleksu do innych celów (wcześniej tunele wykorzystywano sporadycznie jako plany filmowe, organizowano rozgrywki airsoftowe, oraz wycieczki dla „poszukiwaczy duchów”.

    Drakelow Tunnels (fot. Joesaphine/Wikimedia Commons)
    Drakelow Tunnels (fot. Joesaphine/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHigh Bridge of Kentucky – pierwszy most wspornikowy w USA
    Next Article Antidotum Airshow Leszno 2021 – relacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.