SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Donald Campbell – syn rekordzisty
    Donald Campbell - syn rekordzisty
    Artykuły

    Donald Campbell – syn rekordzisty

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda28 lipca 2016Updated:28 lipca 2016Jeden komentarz11 Mins Read
    Przysłowie mówi, że niedaleko pada jabłko od jabłoni. Jeżeli odniesiemy je, do rodu Campbellów, to okazuje się być ono prawdziwe jak mało kiedy. Urodzony 23 marca 1921 Donald był synem dziewięciokrotnego rekordzisty prędkości na lądzie i czterokrotnego na wodzie Malcolma Campbella. I chociaż jego ojciec wątpił w to, Donald zapisał swoją stronę w historii ustanawiając jako jedyny człowiek rekord prędkości zarówno na lądzie jak i na wodzie w ciągu jednego roku.

    Syn wielkiego rekordzisty

    Zanim jednak Donaldowi Campbellowi udało się osiągnąć sukces, musiał przełknąć gorzką pigułkę – zmarły w 1948 roku ojciec swoje rekordowe maszyny – Blue Birda i łódź K4 kazał zlicytować. Jednak Donald odziedziczył po ojcu determinację i sam je odkupił. Wkrótce potem znajomy jego ojca, Alfred „Goldie” Gardner poinformował go, że Amerykanin Henry Kaiser buduje łódź do bicia rekordów.

    Donald Campbell
    Donald Campbell

    To zmotywowało Donalda do działania. Chciał, aby rekord pozostał w Anglii. Niestety droga do sukcesu nie była usłana różami. Przede wszystkim Donald nie był tak znany i doświadczony jak ojciec. Po wojnie łódź Bluebird K4 otrzymała nowoczesny silnik odrzutowy de Havilland Goblin, jednak kiedy Malcolm zmarł producent zażądał zwrotu silnika, nie ufając niedoświadczonemu synowi. Ten musiał więc sprzedać rekordowy samochód Blue Bird aby odkupić używany przed wojną do napędu łodzi silnik Rolls-Royce R i przywrócić łodzi klasyczny napęd śrubowy.

    W lipcu 1949 na jeziorze Coniston po raz pierwszy zasiadł za sterami łodzi. W jego zespole był między innymi zaufany mechanik jego ojca Leo Villa. Po pierwszych, powolnych próbach, nabrał pewności siebie, z której został odarty kiedy rozpędził łódź do wyższych prędkości. K4, podobnie jak wiele łodzi wyścigowych miała tendencję do zadzierania dzioba przy dużych prędkościach.

    Donald Campbell wraz z zespołem w Bonneville
    Donald Campbell wraz z zespołem w Bonneville

    Jedna z kolejnych prób zakończyła się awarią przekładni, która oblała Donalda gorącym olejem, jednak wydawało się, że poprawił rekord swojego ojca. Po chwili okazało się jednak, że zaszła pomyłka przy pomiarze czasu i prędkość była o 3 mile za niska.  Uszkodzona przekładnia jednak uniemożliwiła dalsze podejścia i zespół wrócił do warsztatu w celu naprawy i ulepszenia łodzi.

    Nowi rywale

    W międzyczasie okazało się, że Kaiser nie zbudował swojej łodzi, za to inny Amerykanin, Stanley Sayres w swojej łodzi Slo-Mo-Shun IV ustanowił na jeziorze Washington nowy rekord płynąc z prędkością 160 mil (260km/h). Cechą wyróżniającą Slo-Mo-Shun było to, że płynąc z dużą prędkością wynurzała się na tyle, że śruba napędowa do połowy wystawała z wody, co zmniejszało opory i umożliwiało rozwinięcie wysokiej prędkości.

    Łodzie korzystające z takiego rozwiązania nazywano „propriders”. Campbell z pomocą konstruktora Lewisa Norrisa zmodyfikował K4 w podobny sposób, przy okazji dodając drugi kokpit, gdyż razem z Leo Villą zdobywał doświadczenie startując w wyścigach na zamkniętych torach. Łódź miała wystarczającą moc aby mierzyć się z amerykańskim odpowiednikiem, jednak we wrześniu 1951 została zniszczona. Przy prędkości przekraczającej 170 mil pękł wspornik wału napędowego, a przekładnia dosłownie wyleciała z łodzi przebijając jej dno.

    Donald Campbell wraz z żoną Tonią
    Donald Campbell wraz z żoną Tonią

    W tym momencie Donald znalazł się nieco na uboczu bitwy o miano najszybszego człowieka na wodzie. Sayres poprawił swój rekord o kolejne 30km/h a do walki przystąpił inny Anglik, lądowy rekordzista prędkości od 1947, John Cobb, którego odrzutowa łódź Crusader miała przekraczać 200 mil na godzinę (320 km/h). Również Włosi, Mario Verga i Francesci Vitetta zbudowali piękną łódź Laura III, zbliżoną konstrukcyjnie do Slo-Mo-Shun.

    Niestety aero i hydrodynamika przy wysokich prędkościach były jeszcze wtedy słabo znane, a łodzie chociaż miały potężny napęd były dość prostej konstrukcji, przez co dochodziło do dramatycznych wypadków. Cobb zginął na oczach Królowej obserwującej próbę, kiedy Crusader po trafieniu na falę wbił się w powierzchnię wody. Laura III oderwała się od powierzchni, wykonała obrót w powietrzu i uderzając w wodę zabiła Vergę.

    Bluebird K4
    Bluebird K4

    Donald Campbell i jego Bluebird K7

    Tworząc nową łódź Campbell korzystał z doświadczeń Cobba, a projektantami zostali bracia Ken i Lewis Norris. Bluebird K7 miała klasyczną konstrukcję z dwoma sponsonami bocznymi w przedniej części kadłuba i napęd w postaci silnika odrzutowego Metropolitan-Vickers Beryl. Długość łodzi wynosiła blisko 8 metrów, szerokość 3, a waga przekraczała 2,5 tony.

    Początkowo łódź przysparzała pewnych problemów, a próby zajęły kilka miesięcy, jednak 23 lipca 1955 na jeziorze Ullswater rozpędziła się do 202 mil na godzinę (325 km/h). Był to nowy rekord i początek dominacji Donalda Campbella na wodzie, gdyż w kolejnych latach poprawiał swój rekord pięciokrotnie.

    Donald Campbell w trakcie testów silnika dla łodzi Bluebird K7
    Donald Campbell w trakcie testów silnika dla łodzi Bluebird K7

    Jeszcze w tym samym roku na jeziorze Mead, znanym z tego, że powstało po wybudowaniu Zapory Hoovera rozpędził Bluebirda K7 do 216 mil na godzinę, a w kolejnych latach stał się stałym bywalcem jeziora Coninston, gdzie czterokrotnie, rok po roku poprawiał swój rekord, osiągając ostatecznie 14 maja 1959 prędkość 276 mil na godzinę  (444 km/h) na godzinę.

    Udało mu się zdobyć sławę porównywalną z ojcowską i zdobył sponsorów, jednak skoncentrowanie się na karierze mocno odbiło się na jego życiu prywatnym – rozstał się z drugą już żoną. Miał obsesję na punkcie dorównania swemu ojcu, która odcisnęła piętno na jego dalszych poczynaniach.

    Donald Campbell i Bluebird K7
    Donald Campbell i Bluebird K7

    Po poprawieniu rekordu w Stanach Zjednoczonych w 1955 w głowie Donalda zakiełkowała myśl o pobiciu rekordu także na lądzie. W rozmowie z Leo Villą miał powiedzieć „Pobijemy rekord na wodzie, tu na jeziorze Mead, polecimy do Utah i pobijemy rekord na lądzie tego samego dnia”. Postanowił zostać pierwszym człowiekiem który ustanowi w tym samym roku rekord zarówno na lądzie, jak i na wodzie, dzięki czemu dorówna ojcu. Do tego pomysłu zapalili się też bracia Norris, projektanci jego łodzi.

    1 2
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWybierasz się w podróż lotniczą? Dobrze się do niej przygotuj!
    Następny artykuł Czołgi i pojazdy opancerzone – patronat medialny
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read

    Curtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot

    14 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.