SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Donald Campbell – syn rekordzisty
    Donald Campbell - syn rekordzisty
    Artykuły

    Donald Campbell – syn rekordzisty

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda28 lipca 2016Updated:28 lipca 2016Jeden komentarz11 Mins Read
    Przysłowie mówi, że niedaleko pada jabłko od jabłoni. Jeżeli odniesiemy je, do rodu Campbellów, to okazuje się być ono prawdziwe jak mało kiedy. Urodzony 23 marca 1921 Donald był synem dziewięciokrotnego rekordzisty prędkości na lądzie i czterokrotnego na wodzie Malcolma Campbella. I chociaż jego ojciec wątpił w to, Donald zapisał swoją stronę w historii ustanawiając jako jedyny człowiek rekord prędkości zarówno na lądzie jak i na wodzie w ciągu jednego roku.

    Syn wielkiego rekordzisty

    Zanim jednak Donaldowi Campbellowi udało się osiągnąć sukces, musiał przełknąć gorzką pigułkę – zmarły w 1948 roku ojciec swoje rekordowe maszyny – Blue Birda i łódź K4 kazał zlicytować. Jednak Donald odziedziczył po ojcu determinację i sam je odkupił. Wkrótce potem znajomy jego ojca, Alfred „Goldie” Gardner poinformował go, że Amerykanin Henry Kaiser buduje łódź do bicia rekordów.

    Donald Campbell
    Donald Campbell

    To zmotywowało Donalda do działania. Chciał, aby rekord pozostał w Anglii. Niestety droga do sukcesu nie była usłana różami. Przede wszystkim Donald nie był tak znany i doświadczony jak ojciec. Po wojnie łódź Bluebird K4 otrzymała nowoczesny silnik odrzutowy de Havilland Goblin, jednak kiedy Malcolm zmarł producent zażądał zwrotu silnika, nie ufając niedoświadczonemu synowi. Ten musiał więc sprzedać rekordowy samochód Blue Bird aby odkupić używany przed wojną do napędu łodzi silnik Rolls-Royce R i przywrócić łodzi klasyczny napęd śrubowy.

    W lipcu 1949 na jeziorze Coniston po raz pierwszy zasiadł za sterami łodzi. W jego zespole był między innymi zaufany mechanik jego ojca Leo Villa. Po pierwszych, powolnych próbach, nabrał pewności siebie, z której został odarty kiedy rozpędził łódź do wyższych prędkości. K4, podobnie jak wiele łodzi wyścigowych miała tendencję do zadzierania dzioba przy dużych prędkościach.

    Donald Campbell wraz z zespołem w Bonneville
    Donald Campbell wraz z zespołem w Bonneville

    Jedna z kolejnych prób zakończyła się awarią przekładni, która oblała Donalda gorącym olejem, jednak wydawało się, że poprawił rekord swojego ojca. Po chwili okazało się jednak, że zaszła pomyłka przy pomiarze czasu i prędkość była o 3 mile za niska.  Uszkodzona przekładnia jednak uniemożliwiła dalsze podejścia i zespół wrócił do warsztatu w celu naprawy i ulepszenia łodzi.

    Nowi rywale

    W międzyczasie okazało się, że Kaiser nie zbudował swojej łodzi, za to inny Amerykanin, Stanley Sayres w swojej łodzi Slo-Mo-Shun IV ustanowił na jeziorze Washington nowy rekord płynąc z prędkością 160 mil (260km/h). Cechą wyróżniającą Slo-Mo-Shun było to, że płynąc z dużą prędkością wynurzała się na tyle, że śruba napędowa do połowy wystawała z wody, co zmniejszało opory i umożliwiało rozwinięcie wysokiej prędkości.

    Łodzie korzystające z takiego rozwiązania nazywano „propriders”. Campbell z pomocą konstruktora Lewisa Norrisa zmodyfikował K4 w podobny sposób, przy okazji dodając drugi kokpit, gdyż razem z Leo Villą zdobywał doświadczenie startując w wyścigach na zamkniętych torach. Łódź miała wystarczającą moc aby mierzyć się z amerykańskim odpowiednikiem, jednak we wrześniu 1951 została zniszczona. Przy prędkości przekraczającej 170 mil pękł wspornik wału napędowego, a przekładnia dosłownie wyleciała z łodzi przebijając jej dno.

    Donald Campbell wraz z żoną Tonią
    Donald Campbell wraz z żoną Tonią

    W tym momencie Donald znalazł się nieco na uboczu bitwy o miano najszybszego człowieka na wodzie. Sayres poprawił swój rekord o kolejne 30km/h a do walki przystąpił inny Anglik, lądowy rekordzista prędkości od 1947, John Cobb, którego odrzutowa łódź Crusader miała przekraczać 200 mil na godzinę (320 km/h). Również Włosi, Mario Verga i Francesci Vitetta zbudowali piękną łódź Laura III, zbliżoną konstrukcyjnie do Slo-Mo-Shun.

    Niestety aero i hydrodynamika przy wysokich prędkościach były jeszcze wtedy słabo znane, a łodzie chociaż miały potężny napęd były dość prostej konstrukcji, przez co dochodziło do dramatycznych wypadków. Cobb zginął na oczach Królowej obserwującej próbę, kiedy Crusader po trafieniu na falę wbił się w powierzchnię wody. Laura III oderwała się od powierzchni, wykonała obrót w powietrzu i uderzając w wodę zabiła Vergę.

    Bluebird K4
    Bluebird K4

    Donald Campbell i jego Bluebird K7

    Tworząc nową łódź Campbell korzystał z doświadczeń Cobba, a projektantami zostali bracia Ken i Lewis Norris. Bluebird K7 miała klasyczną konstrukcję z dwoma sponsonami bocznymi w przedniej części kadłuba i napęd w postaci silnika odrzutowego Metropolitan-Vickers Beryl. Długość łodzi wynosiła blisko 8 metrów, szerokość 3, a waga przekraczała 2,5 tony.

    Początkowo łódź przysparzała pewnych problemów, a próby zajęły kilka miesięcy, jednak 23 lipca 1955 na jeziorze Ullswater rozpędziła się do 202 mil na godzinę (325 km/h). Był to nowy rekord i początek dominacji Donalda Campbella na wodzie, gdyż w kolejnych latach poprawiał swój rekord pięciokrotnie.

    Donald Campbell w trakcie testów silnika dla łodzi Bluebird K7
    Donald Campbell w trakcie testów silnika dla łodzi Bluebird K7

    Jeszcze w tym samym roku na jeziorze Mead, znanym z tego, że powstało po wybudowaniu Zapory Hoovera rozpędził Bluebirda K7 do 216 mil na godzinę, a w kolejnych latach stał się stałym bywalcem jeziora Coninston, gdzie czterokrotnie, rok po roku poprawiał swój rekord, osiągając ostatecznie 14 maja 1959 prędkość 276 mil na godzinę  (444 km/h) na godzinę.

    Udało mu się zdobyć sławę porównywalną z ojcowską i zdobył sponsorów, jednak skoncentrowanie się na karierze mocno odbiło się na jego życiu prywatnym – rozstał się z drugą już żoną. Miał obsesję na punkcie dorównania swemu ojcu, która odcisnęła piętno na jego dalszych poczynaniach.

    Donald Campbell i Bluebird K7
    Donald Campbell i Bluebird K7

    Po poprawieniu rekordu w Stanach Zjednoczonych w 1955 w głowie Donalda zakiełkowała myśl o pobiciu rekordu także na lądzie. W rozmowie z Leo Villą miał powiedzieć „Pobijemy rekord na wodzie, tu na jeziorze Mead, polecimy do Utah i pobijemy rekord na lądzie tego samego dnia”. Postanowił zostać pierwszym człowiekiem który ustanowi w tym samym roku rekord zarówno na lądzie, jak i na wodzie, dzięki czemu dorówna ojcu. Do tego pomysłu zapalili się też bracia Norris, projektanci jego łodzi.

    Related

    1 2
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWybierasz się w podróż lotniczą? Dobrze się do niej przygotuj!
    Next Article Czołgi i pojazdy opancerzone – patronat medialny
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.