SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dixmude – zapomniana historia i katastrofa
    Dixmude - zapomniana historia i katastrofa
    Dixmude - zapomniana historia i katastrofa
    Artykuły

    Dixmude – zapomniana historia i katastrofa

    Michał BanachBy Michał Banach12 stycznia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Podczas I wojny światowej Niemcy planowali zbudowanie specjalnych sterowców dalekiego zasięgu, których zadaniem miało być zbombardowanie tak odległych celów jak np. Nowy Jork. Jedną z takich maszyn miał być LZ 114 (L72). Do końca wojny nie ukończono jego budowy, a w 1920 roku przekazano go Francji w ramach reparacji wojennych, jednak jego kariera była krótka i tragiczna.

    Historia LZ 114 (L72) nie jest zbyt dobrze udokumentowana. Za jego projekt odpowiadał Ludwig Dürr, a głównym zadaniem maszyny miał być przelot przez Atlantyk w celu zbombardowania Nowego Jorku. W tym celu wykorzystano projekt sterowca LZ 112 (L70), który powiększono, dodając jeszcze jeden zbiornik na wodór. Tym samym sterowiec miał długość 226,5 m i posiadał 16 zbiorników na wodór (tyle samo co późniejszy Hindenburg). Napęd stanowiło 6 sześciocylindrowych silników Maybach Mb IVa o mocy 235 KM każdy.

    Dixmude
    Dixmude

    Ze względu na zakończenie wojny, prace nad sterowcem zostały przerwane i przez kilka lat maszyna pozostawała w hali, w Löwenthal. Na mocy postanowień Traktatu Wersalskiego, LZ 114 został jednak przekazany Francji. W związku z tym pośpiesznie dokończono prace wyposażeniowe i 9 lipca 1920 roku przekazano sterowiec nowemu właścicielowi. Niezadowoleni z postanowień traktatu Niemcy ograniczyli się jedynie do zamontowania podstawowego wyposażenia i nie przekazali żadnej szczegółowej dokumentacji sterowca.

    LZ 114 dotarł 10 lipca do francuskiej bazy Cuers-Pierrefeu w Tulonie, a jego dowódcą został Jean du Plessis de Grenédan. Francuzi nadali maszynie nową nazwę – Dixmude, na cześć żołnierzy francuskiej piechoty morskiej, którzy walczyli w bitwie o Diksmuide w październiku 1914 roku.

    Dixmude
    Dixmude

    Po dotarciu do Francji sterowiec poddano szczegółowej inspekcji, która wykazała, że maszyna jest w kiepskim stanie technicznym, brakuje dokumentacji, zbiorniki wodoru wymagały wymiany, a poszycie załatania. Przez 3 lata sterowiec pozostawał na ziemi i dopiero w 1923 roku udało się przywrócić go do sprawności, chociaż cały czas stan sterowca pozostawiał wiele do życzenia. Dowodzący sterowcem Jean du Plessis musiał odtworzyć cała dokumentację sterowca oraz obliczyć jego możliwości, aby wiedzieć na co stać maszynę.

    W ciągu kilku miesięcy Francuzi wykonali kilka lotów testowych i propagandowych, z których najważniejszym był przelot nad Saharą we wrześniu 1923 roku. Dixmude pokonał wówczas dystans 7200 km w ciągu 119 godzin.

    Dixmude
    Dixmude

    Kolejny ważny lot zaplanowano na grudzień. Sterowiec wyruszył z bazy Cuers-Pierrefeu 18 grudnia 1923 roku i skierował się do In Salah w Algierii, gdzie dotarł po kilku godzinach. Miejsce to nie nadawało się do lądowania, w związku z czym dowodzący maszyną du Plessis obrał kurs na bazę Baraki w Algierii. Około 2:08 w nocy nadany został ostatni komunikat radiowy z Dixmude, w którym informowano o potrzebie schowania anteny radiowej z powodu burzy.

    20 grudnia około godziny 2:30 robotnicy w miejscowości Sciacca na Sycylii zobaczyli nad morzem duży rozbłysk światła. Podobne zjawisko zauważyło jeszcze kilku świadków, a nad ranem na brzegu zauważono szczątki z oznaczeniami typowymi dla sterowca, oraz fragmenty aluminiowej konstrukcji. Francuskie władze wiedziały, że doszło do katastrofy, ale jeszcze przez kilka dni podawano fikcyjne informacje o tym, że sterowiec wykonuje dalszy lot.

    Dopiero 26 grudnia odnaleziono ciało należące jak się okazało do samego dowódcy sterowca. Jego zegarek zatrzymał się o godzinie 2:27. Dopiero wówczas oficjalnie poinformowano o katastrofie Dixmude. Co istotne, nigdy do końca nie wyjaśniono co stało się z sterowcem. Prawdopodobnie doszło do uderzenia pioruna i zapłonu wodoru lub jego oparów z nieszczelnych zbiorników, co doprowadziło do gwałtownej eksplozji. Zginęło 40 członków załogi i 10 pasażerów.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów
    Next Article Osiągnij swój cel z treningiem EMS już dziś!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.