SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel
    Destructor - (prawie)pierwszy niszczyciel
    Destructor - (prawie)pierwszy niszczyciel
    Artykuły

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    Michał BanachBy Michał Banach18 grudnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1887 roku hiszpański okręt Destructor klasyfikowany był jako niszczyciel torpedowców. Uznaje się go za pierwszy w historii niszczyciel i okręt, który stał się prekursorem późniejszych niszczycieli, projektowanych w Wielkiej Brytanii.

    Aby w pełni przedstawić historię okrętu, należy cofnąć się o kilkanaście lat zanim rozpoczęto jego budowę. W latach 70. XIX wieku wraz z rozwojem techniki zaczęły pojawiać się nowe klasy okrętów wojennych. Jedną z nich były torpedowce. Małe, szybkie okręty uzbrojone w dopiero co zaprojektowane wyrzutnie torped stanowiły duże zagrożenie dla okrętów liniowych.

    Destructor
    Destructor

    Koszt budowy torpedowców i samych torped był niewielki w porównaniu do kosztu budowy okrętów liniowych. Dodatkowo niewielkie torpedowce mogły być szybsze i zwrotniejsze, dzięki czemu były w stanie wymanewrować ociężałe pancerniki i unikając ostrzału wystrzelić torpedy z niewielkiej odległości do celu, co gwarantowało trafienie.

    Wiele flot zaczęło więc inwestować w rozwój tego typu jednostek, jako tańszej przeciwwagi dla bardzo drogich okrętów liniowych, na które nie było odpowiednich środków finansowych. Rozwój torpedowców sprawił, że okręty liniowe zaczęto uzbrajać w lekkie uzbrojenie artyleryjskie. Nie gwarantowało ono jednak pełnego bezpieczeństwa. Lepszym rozwiązaniem było projektowanie mniejszych okrętów wojennych, które były lepiej uzbrojone od torpedowców i mogły je zwalczać w pewnym oddaleniu od floty liniowej.

    Tak zaczęły powstawać kanonierki i lekkie krążowniki. Równocześnie, na początku lat 80. w Hiszpanii powstał pomysł zbudowania okrętu wojennego będącego połączeniem torpedowca i kanonierki. Lepiej uzbrojony od torpedowca ale równie szybki jak one, miał służyć do zwalczania torpedowców a z czasem nawet ich zastąpienia. Poszukiwania stoczni, która zbudowałaby taki okręt trwały do 1885 roku. Wybór padł na brytyjską stocznię James and George Thomson.

    Stępkę pod okręt położono 14 listopada 1885 roku, wodowanie miało miejsce 29 lipca 1886 roku, a do służby okręt wszedł 19 stycznia 1887 roku. Jednostka otrzymała nazwę Destructor i miała 58,7 m długości i wyporność 354 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy 3784 KM, zapewniające prędkość maksymalną 22,6 węzła i zasięg 4500 mil morskich (8300 km).

    Destructor
    Destructor

    Uzbrojenie okrętu składało się z jednego działa kalibru 90 mm, 4 szybkostrzelne dział kalibru 57 mm, 2 działek rewolwerowych kalibru 37 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 360 mm. Załoga liczyła 60 oficerów i marynarzy. Koszt budowy wyniósł 38 000 funtów (współcześnie około 4,5 mln funtów). Podczas prób okręt ustanowił rekord prędkości wynoszący 22,5 węzła, stając się najszybszym okrętem wojennym na świecie.

    Kariera okrętu była spokojna. W 1898 roku w trakcie wojny amerykańsko-hiszpańskiej niszczyciel pozostawał Kartagenie, w Hiszpanii, gdzie wykorzystywano go do ochrony portu. Ze względu na eksperymentalny charakter i szybki rozwój podobnych okrętów, Destructor został wycofany z eksploatacji 1 stycznia 1908 roku, a w 1911 roku sprzedano go na złom. Co ciekawe, jego silniki po zdemontowaniu wykorzystywano w Arsenal de la Carraca aż do lat 20. XX wieku.

    Destructor zapisał się w historii jako pierwszy niszczyciel, od podstaw zaprojektowany do pełnienia takiej roli. Jednostka łączyła w sobie możliwości bojowe kanonierki i torpedowca. Uznaje się go za protoplastę późniejszych niszczycieli i okręt, który zapoczątkował prowadzone później w wielu krajach prace nad innymi niszczycielami.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBracia Wright i pierwszy lot samolotu
    Next Article Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    7 lutego 20235 Mins Read

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Amerykański monitor USS Monterey

    13 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.