SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy
    Dassault Ouragan - pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy
    Dassault Ouragan - pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy
    Artykuły

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    Michał BanachBy Michał Banach28 września 2017Updated:16 sierpnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    W związku z niemiecką okupacją w trakcie II wojny światowej, francuski przemysł lotniczy został daleko w tyle za innymi krajami. Dopiero po 1945 roku zaczęto nadrabiać zaległości. W 1949 roku w powietrze wzbił się pierwszy francuski myśliwiec o napędzie odrzutowym, który wszedł do produkcji seryjnej – Dassault M.D.450 Ouragan.

    W 1946 roku Marcel Dassault (urodzony jako Marcel Bloch) rozpoczął prace nad samolotem odrzutowym, wzorowanym na amerykańskich North American F-86 Sabre. Po stworzeniu pierwszych planów, we wrześniu 1947 roku swój pomysł przekazał francuskim władzom, chcąc zdobyć zamówienie, a tym samym środki na budowę samolotu.

    Dassault M.D.450 Ouragan
    Dassault M.D.450 Ouragan

    Chociaż projekt oceniono pozytywnie, żadne zamówienie nie zostało złożone. Mimo to Dassault postanowił zaryzykować i rozpoczął prace nad maszyną na własną rękę. Samolot otrzymał oznaczenie Dassault M.D.450 Ouragan. Budowę prototypu rozpoczęto 7 kwietnia 1948 roku. Dopiero 29 czerwca francuskie władze ponownie wróciły do rozmów i zainteresowały się projektem na tyle, aby zamówić 3 prototypy.

    Budowa pierwszej maszyny zakończyła się w lutym 1949 roku, a oblot miał miejsce 28 lutego. Za sterami zasiadł pilot testowy Kostia Rozanoff. Maszyna nie posiadała wówczas uzbrojenia ani kabiny ciśnieniowej. W trakcie kilku pierwszych lotów udało się rozpędzić M.D.450 aż do 980 km/h. Wyniki prób były zadowalające, ale maszyna wymagała poprawek, które opóźniły próby pozostałych prototypów.

    Ostatecznie, 31 sierpnia 1950 roku francuski rząd zamówił pierwszą partię 150 samolotów. W kolejnych latach zamówiono kolejne partie, osiągając łącznie liczbę 370 maszyn. Według niektórych źródeł francuski rząd chciał zamówić nawet 850 maszyn, ale w ciągu kilku lat od wprowadzenia do służby M.D.450 stał się przestarzały, zwłaszcza w porównaniu do sowieckich MiG-ów-15.

    Dassault M.D.450 Ouragan
    Dassault M.D.450 Ouragan

    M.D.450 miał 10,7 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,2 m, a maksymalna masa startowa wynosiła 7900 kg. W pierwszych 50 maszynach napęd stanowił silnik Nene 102, a w pozostałych Nene 104B, dysponujący nieco lepszymi parametrami. Prędkość maksymalna wynosiła 940 km/h, przelotowa 750 km/h a zasięg 920 km.

    Uzbrojenie jak przystało na jeden z pierwszych myśliwców o napędzie odrzutowym było raczej ubogie i składało się z 4 działek Hispano-Suiza HS.404 kalibru 20 mm. Dodatkowo pod skrzydłami możliwe było zamontowanie prowadnic dla 16 rakiet ziemia-powietrze kalibru 105 mm lub 18 rakiet kalibru 68 mm. Zamiast rakiet możliwe było przenoszenie czterech bomb o łącznej masie 2270 kg.

    Służba M.D.450 nie była zbyt długa. Już 1955 roku zaczęto je wycofywać z służby liniowej, głównie z powodu niewystarczających osiągów i słabego uzbrojenia w porównaniu z nowymi myśliwcami produkowanymi w innych krajach. Wycofywane samoloty trafiały do jednostek szkolnych, lub na sprzedaż.

    Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Aeroprints.com/Wikimedia Commons)
    Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Aeroprints.com/Wikimedia Commons)

    W 1955 roku Izrael zamówił 75 maszyn, z których 12 było zupełnie nowych, a pozostałe były maszynami wycofanymi z eksploatacji w Armee de I’Air. Izraelskie samoloty wykorzystywane były głównie w roli maszyn wsparcia, ponieważ w walce powietrznej z nowymi MiG-ami używanymi przez siły powietrzne państw arabskich nie miały szans. Kolejnym zagranicznym użytkownikiem były Indie, które zamówiły łącznie 104 maszyny (71 i 33) z mocniejszymi silnikami Nene 105. Również i te samoloty wycofano z eksploatacji w krótkim czasie – w 1958 roku przeniesiono je do zadań szkoleniowych.

    Ostatnim zagranicznym użytkownikiem M.D.450 Ouragan był Salwador, który zakupił 18 maszyn od Izraela. Samoloty dostarczono w latach 1973-1978. Wykorzystywano je do lat 90., przy czym część maszyn została zniszczona w trakcie wojny domowej w latach 1980-1992. Do naszych czasów przetrwał jeden salwadorski egzemplarz M.D.450.

    Dassault M.D.450 Ouragan był typowym myśliwcem o napędzie odrzutowym z przełomu lat 40. i 50. Maszyna szybko stała się przestarzała, jednak nie zmienia to faktu, że był to pierwszy seryjnie produkowany francuski myśliwiec o napędzie odrzutowym. Zdobyte podczas prac nad maszyną doświadczenie pomogło francuskim konstruktorom w pracach nad kolejnymi odrzutowcami.

    Dassault M.D.450 Ouragan (fot.  Alan Wilson)
    Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Alan Wilson)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiesamowity wrak samolotu DC-3 na Islandii
    Next Article Jak zaskoczyć swoją kobietę? – wyjątkowe sposoby na każdy dzień
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.