W związku z niemiecką okupacją w trakcie II wojny światowej, francuski przemysł lotniczy został daleko w tyle za innymi krajami. Dopiero po 1945 roku zaczęto nadrabiać zaległości. W 1949 roku w powietrze wzbił się pierwszy francuski myśliwiec o napędzie odrzutowym, który wszedł do produkcji seryjnej – Dassault M.D.450 Ouragan.

W 1946 roku Marcel Dassault (urodzony jako Marcel Bloch) rozpoczął prace nad samolotem odrzutowym, wzorowanym na amerykańskich North American F-86 Sabre. Po stworzeniu pierwszych planów, we wrześniu 1947 roku swój pomysł przekazał francuskim władzom, chcąc zdobyć zamówienie, a tym samym środki na budowę samolotu.

Dassault M.D.450 Ouragan
Dassault M.D.450 Ouragan

Chociaż projekt oceniono pozytywnie, żadne zamówienie nie zostało złożone. Mimo to Dassault postanowił zaryzykować i rozpoczął prace nad maszyną na własną rękę. Samolot otrzymał oznaczenie Dassault M.D.450 Ouragan. Budowę prototypu rozpoczęto 7 kwietnia 1948 roku. Dopiero 29 czerwca francuskie władze ponownie wróciły do rozmów i zainteresowały się projektem na tyle, aby zamówić 3 prototypy.

Budowa pierwszej maszyny zakończyła się w lutym 1949 roku, a oblot miał miejsce 28 lutego. Za sterami zasiadł pilot testowy Kostia Rozanoff. Maszyna nie posiadała wówczas uzbrojenia ani kabiny ciśnieniowej. W trakcie kilku pierwszych lotów udało się rozpędzić M.D.450 aż do 980 km/h. Wyniki prób były zadowalające, ale maszyna wymagała poprawek, które opóźniły próby pozostałych prototypów.

Ostatecznie, 31 sierpnia 1950 roku francuski rząd zamówił pierwszą partię 150 samolotów. W kolejnych latach zamówiono kolejne partie, osiągając łącznie liczbę 370 maszyn. Według niektórych źródeł francuski rząd chciał zamówić nawet 850 maszyn, ale w ciągu kilku lat od wprowadzenia do służby M.D.450 stał się przestarzały, zwłaszcza w porównaniu do sowieckich MiG-ów-15.

Dassault M.D.450 Ouragan
Dassault M.D.450 Ouragan

M.D.450 miał 10,7 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,2 m, a maksymalna masa startowa wynosiła 7900 kg. W pierwszych 50 maszynach napęd stanowił silnik Nene 102, a w pozostałych Nene 104B, dysponujący nieco lepszymi parametrami. Prędkość maksymalna wynosiła 940 km/h, przelotowa 750 km/h a zasięg 920 km.

Uzbrojenie jak przystało na jeden z pierwszych myśliwców o napędzie odrzutowym było raczej ubogie i składało się z 4 działek Hispano-Suiza HS.404 kalibru 20 mm. Dodatkowo pod skrzydłami możliwe było zamontowanie prowadnic dla 16 rakiet powietrze-ziemia kalibru 105 mm lub 18 rakiet kalibru 68 mm. Zamiast rakiet możliwe było przenoszenie czterech bomb o łącznej masie 2270 kg.

Służba M.D.450 nie była zbyt długa. Już 1955 roku zaczęto je wycofywać z służby liniowej, głównie z powodu niewystarczających osiągów i słabego uzbrojenia w porównaniu z nowymi myśliwcami produkowanymi w innych krajach. Wycofywane samoloty trafiały do jednostek szkolnych, lub na sprzedaż.

Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Aeroprints.com/Wikimedia Commons)
Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Aeroprints.com/Wikimedia Commons)

W 1955 roku Izrael zamówił 75 maszyn, z których 12 było zupełnie nowych, a pozostałe były maszynami wycofanymi z eksploatacji w Armee de I’Air. Izraelskie samoloty wykorzystywane były głównie w roli maszyn wsparcia, ponieważ w walce powietrznej z nowymi MiG-ami używanymi przez siły powietrzne państw arabskich nie miały szans. Kolejnym zagranicznym użytkownikiem były Indie, które zamówiły łącznie 104 maszyny (71 i 33) z mocniejszymi silnikami Nene 105. Również i te samoloty wycofano z eksploatacji w krótkim czasie – w 1958 roku przeniesiono je do zadań szkoleniowych.

Ostatnim zagranicznym użytkownikiem M.D.450 Ouragan był Salwador, który zakupił 18 maszyn od Izraela. Samoloty dostarczono w latach 1973-1978. Wykorzystywano je do lat 90., przy czym część maszyn została zniszczona w trakcie wojny domowej w latach 1980-1992. Do naszych czasów przetrwał jeden salwadorski egzemplarz M.D.450.

Dassault M.D.450 Ouragan był typowym myśliwcem o napędzie odrzutowym z przełomu lat 40. i 50. Maszyna szybko stała się przestarzała, jednak nie zmienia to faktu, że był to pierwszy seryjnie produkowany francuski myśliwiec o napędzie odrzutowym. Zdobyte podczas prac nad maszyną doświadczenie pomogło francuskim konstruktorom w pracach nad kolejnymi odrzutowcami.

Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Alan Wilson)
Dassault M.D.450 Ouragan (fot. Alan Wilson)

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.