SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Dar Pomorza – najsłynniejszy polski żaglowiec
    Dar Pomorza - najsłynniejszy polski żaglowiec
    Dar Pomorza - najsłynniejszy polski żaglowiec
    Artykuły

    Dar Pomorza – najsłynniejszy polski żaglowiec

    Michał BanachBy Michał Banach26 sierpnia 2018Updated:26 sierpnia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Dar Pomorza jest jednym z najbardziej znanych polskich statków. Żaglowiec ten przez długie lata dzielnie służył polskim marynarzom jako okręt szkolny, a obecnie jako statek-muzeum znajduje się w Gdyni, gdzie przyciąga tysiące turystów. Chyba każdy kto chociaż raz był w tym mieście musiał go widzieć.

    Historia żaglowca rozpoczęła się w Niemczech, na początku XX wieku. Jednostkę zamówiła Deutscher Schulschiff Verein,  9 marca 1908 roku w stoczni Blohm und Voss w Hamburgu położono stępkę pod statek, który otrzymał nazwę Prinzess Eitel Friedrich. 3 kwietnia 1909 roku statek został przekazany armatorowi, a wodowanie miało miejsce 12 października 1909 roku. Po zakończeniu prac wyposażeniowych, Prinzess Eitel Friedrich wyszedł w morze w pierwszy rejs 6 kwietnia 1910 roku.

    Wodowanie Prinzess Eitel Friedrich
    Wodowanie Prinzess Eitel Friedrich

    Wykorzystywano go do rejsów szkolnych, organizowanych dwukrotnie – latem na wodach europejskich, oraz zimą na Morzu Karaibskim. Po zakończeniu I wojny światowej na mocy postanowień traktatu wersalskiego jednostka została przekazana w 1919 roku Francji. Nazwę zmieniono na Colbert, ale ostatecznie żaglowiec nie wszedł do eksploatacji. W 1927 roku baron Maurice de Forest zakupił Colberta z zamiarem przebudowania go na jacht. Planów tych również nie zrealizowano i ostatecznie ex-niemiecki żaglowiec został wystawiony na sprzedaż.

    W 1929 roku zakupił go polski Komitet Floty Narodowej, szukający następcy dla wysłużonego żaglowca Lwów. Koszt jednostki wyniósł wówczas zaledwie 7000 funtów (współcześnie około 404 500 funtów). Tymczasowo żaglowiec otrzymał nazwę Pomorze i 26 grudnia 1929 roku rozpoczął podróż na holu do stoczni Nakskov w Danii, gdzie miał przejść remont. Podczas rejsu jednostka o mały włos nie zatonęła. Remont w Danii trwał do czerwca 1930 roku.

    Dar Pomorza
    Dar Pomorza

    Podczas prac żaglowiec otrzymał silnik spalinowy o mocy 430 KM i pomocniczy napęd śrubowy. Zmieniono również jego nazwę na Dar Pomorza.Do portu w Gdyni wyremontowany żaglowiec wpłynął 19 czerwca 1930 roku, a już 20 lipca rozpoczął pierwszy rejs szkolny. W okresie od 16 września 1934 roku do 3 września 1935 roku Dar Pomorza jako pierwszy polski statek odbył rejs dookoła świata, pokonując 72 228 km. Całą II wojnę światową żaglowiec spędził internowany w Sztokholmie, z którego powrócił do Polski 24 października 1945 roku.

    Mimo wieku, Dar Pomorza pozostawał w eksploatacji do 1982 roku, a jego ostatni rejs miał miejsce 15 września 1981 roku. Po wycofaniu ze służby rolę jednostki szkolnej przejął żaglowiec Dar Młodzieży, natomiast Dar Pomorza został przekazany Centralnemu Muzeum Morskiemu, które przekształciło go w statek-muzeum. Od 27 maja 1983 roku żaglowiec jest udostępniony do zwiedzania w Gdyni – rocznie odwiedza go około 135 000 osób.

    Dar Pomorza
    Dar Pomorza

    W trakcie swojej długiej służby pod polską banderą Dar Pomorza odbył 102 rejsy szkolne i przepłynął ponad 926 000 km (około 25 rejsów dookoła świata). Łącznie na jego pokładzie wyszkolono 13 384 studentów.

    Dar Pomorza jest trójmasztową fregatą o długości 80 m (93 m długości z bukszprytem), wyporności 2500 ton oraz tonażu 1561 BRT. Podstawowym napędem były żagle o powierzchni 2100 m², jednak w razie potrzeby statek mógł korzystać z pomocniczego napędu śrubowego. Śrubę napędzał silnik diesla o mocy 430 KM. Średnia prędkość żaglowca wynosiła około 5 węzłów. Załoga jednostki liczyła 28 osób oraz 150-200 uczniów.

    Dar Pomorza
    Dar Pomorza

    https://youtube.com/watch?v=doMTdGqzWhk

    Dar Pomorza i Dar Młodzieży w Gdyni
    Dar Pomorza i Dar Młodzieży w Gdyni
    Dar Pomorza, Gdynia 1983 rok (fot. Rafał Banach)
    Dar Pomorza, Gdynia 1983 rok (fot. Rafał Banach)
    Dar Pomorza i Dar Młodzieży w Gdyni
    Dar Pomorza i Dar Młodzieży w Gdyni
    Dar Pomorza (fot. Michał Banach)
    Dar Pomorza (fot. Michał Banach)
    Dar Pomorza (fot. Michał Banach)
    Dar Pomorza (fot. Michał Banach)
    Dar Pomorza (fot. Michał Banach)
    Dar Pomorza (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGdynia Aerobaltic 2018 – fotorelacja
    Next Article Czym właściwie jest NFC?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.