W latach 1896-1901 między miejscowościami Brighton i Rottingdean w Wielkiej Brytanii kursował nietypowy tramwaj. Chociaż oficjalnie nosił nazwę Pioneer, znany był głównie jako Daddy Long Legs. Tramwaj kursował między przystaniami i poruszał się po torach ułożonych na płyciźnie, kilkanaście metrów od plaży.

Twórcą tego niecodziennego pojazdu był Magnus Volk, który w 1883 roku uruchomił Volk’s Electric Railway, mającą 1,64 km długości linię tramwajową w miejscowości Brighton. W 1892 roku przedsiębiorca zainteresował się zbudowaniem kolejnej linii tramwajowej, tym razem prowadzącej do miasteczka Rottingdean. Niestety niewystarczające fundusze oraz problemy z wytyczeniem trasy sprawiły, że pomysł musiał poczekać.

Daddy Long Legs
Daddy Long Legs

W 1894 roku Volk wpadł jednak na zupełnie inny pomysł – zamiast budować tory na lądzie, postanowił zbudować je na płyciźnie, zaledwie kilkanaście metrów od plaży. Płaskie dno ciągnące się od przystani w Brighton do Rottingdean nadawała się do tego idealnie.

Prace ruszyły w czerwcu 1894 roku i trwały aż do listopada 1896 roku. Tory składały się z dwóch podwójnych szyn o rozstawie 825 mm, ustawionych w odległości 5,5 m od siebie (odległość między zewnętrznymi szynami) umieszczono na betonowych wspornikach. Na obu przystaniach zbudowano specjalne kładki, do których miał przybijać specjalny wagon tramwajowy o nazwie Pioneer, ważący 45 ton i umieszczony na czterech 7-metrowych nogach przymocowanych do wózka, poruszającego się po torach.

Daddy Long Legs
Daddy Long Legs

Wagon wyglądał tak mały budynek o wymiarach 13,7 m na 6,7 m, a ze względu na przepisy, klasyfikowany był jako… jednostka pływająca. W związku z tym na pokładzie cały czas musiał znajdować się wykwalifikowany kapitan, a sam pojazd wyposażono w łodzie ratunkowe.

Daddy Long Legs
Daddy Long Legs

Pozwolenie na uruchomienie tramwaju wydano 27 listopada 1896 roku, a oficjalne uruchomienie trasy miało miejsce dzień później, 28 listopada. Od samego początku trasa cieszyła się sporym zainteresowaniem i dużą popularnością, ale niestety w nocy z 4 na 5 grudnia wybrzeże nawiedził potężny sztorm, który zniszczył pojazd i uszkodził tory.

Szczątki Pioneera wydobyto z wody i odbudowano. Trasę ponownie uruchomiono 20 lipca 1897 roku. Niestety koszt odbudowy wagonika oraz naprawy torów były tak duże, że Volk stracił wszystkie dostępne fundusze. Dłuższa eksploatacja tramwaju wykazała ponadto, że w czasie przypływu, niewielki silnik elektryczny napędzający wagonik jest za słaby do zapewnienia odpowiedniej prędkości.

Daddy Long Legs
Daddy Long Legs

W kolejnych latach wielokrotnie przerywano eksploatację tramwaju z powodu problemów technicznych. Ostatecznie pogarszająca się sytuacja finansowa sprawiły, że 23 czerwca 1902 roku oficjalnie zlikwidowano trasę, a tramwaj na stałe zacumowano przy przystani w Rottingdean, gdzie pozostał do 1910 roku.

Zdewastowany wagonik został w 1910 roku sprzedany na złom i wysłany do Niemiec wraz z fragmentami torów. Na dnie pozostawiono jedynie część betonowych bloków, na których ustawiono tory. W czasie odpływu są cały czas widoczne.

Pozostałości torów po tramwaju Daddy Long Legs
Pozostałości torów po tramwaju Daddy Long Legs

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.